שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 8 בתים ,  00:26, 7 בנובמבר 2017
מ
שורה 61: שורה 61:     
==השלכות של צריכת ראווה על התאוריה הכלכלית==
 
==השלכות של צריכת ראווה על התאוריה הכלכלית==
בתאוריה [[כלכלה נאו קלאסית|הכלכלית הנאו קלאסית]], [[רווחה חברתית]] מושגת על ידי צריכה של מוצרים רבים יותר או מוצרים משופרים. אם אדם אוכל שתי גלידות במקום גלידה אחת סימן שמצבו טוב יותר, אם יש ליותר אנשים מכוניות או אם המכוניות של אנשים הן גדולות יותר - סימן שמצב כל החברה השתפר. כלכלנים אף מנסים למדוד רווחה חברתית באמצעות [[תוצר מקומי גולמי]]  - כביכול ייצוג כספי של סך הסחורות והשירותים שהמשק מייצר או צורך.  
+
בתאוריה [[כלכלה נאו-קלאסית|הכלכלית הנאו-קלאסית]], [[רווחה חברתית]] מושגת על ידי צריכה של מוצרים רבים יותר או מוצרים משופרים. אם אדם אוכל שתי גלידות במקום גלידה אחת סימן שמצבו טוב יותר, אם יש ליותר אנשים מכוניות או אם המכוניות של אנשים הן גדולות יותר - סימן שמצב כל החברה השתפר. כלכלנים אף מנסים למדוד רווחה חברתית באמצעות [[תוצר מקומי גולמי]]  - כביכול ייצוג כספי של סך הסחורות והשירותים שהמשק מייצר או צורך.  
   −
בנוסף הרעיון של צריכה של מוצרים כדבר שמעניק ערך אובייקטיבי בפני עצמו, ללא תלות בדעתם של אחרים, פרושו שקנאה או ביקורת על העשירים היא דבר לא רציונילי. אם למשה יש שתי מכוניות ולירדן יש רק אחת , אין סיבה רציונלית שירדן תקנא במשה, ואין גם סיבה לבקר אותו - הצריכה של מוצרים על ידי משה אינה רלווטית לצריכה של מוצרים על ידי ירדן.  
+
בנוסף הרעיון של צריכה של מוצרים כדבר שמעניק ערך אובייקטיבי בפני עצמו, ללא תלות בדעתם של אחרים, פירושו שקנאה או ביקורת על העשירים היא דבר לא רציונלי. אם למשה יש שתי מכוניות ולירדן יש רק אחת , אין סיבה רציונלית שירדן תקנא במשה, ואין גם סיבה לבקר אותו - הצריכה של מוצרים על ידי משה אינה רלוונטית לצריכה של מוצרים על ידי ירדן.  
   −
הרעיון של צריכת ראווה חותר תחת רעיונות אלה. אם התפקיד היחיד של מוצר הוא לספק יתרון חברתי כשלהו, אזי הגדלת הצריכה שלו על ידי כלל החברה אינה מוסיפה רווחה חברתית. אם התפקיד היחיד של שפתונים הוא למשוך גברים, הרי שאם כל הנשים קונות שפתונים יקרים יותר בסופו של דבר הן חזרו לנקודת ההתחלה והרווחה החברתית נותרה כשהיתה גם אם הצריכה של שפתונים עלתה במיליוני שקלים.  
+
הרעיון של צריכת ראווה חותר תחת רעיונות אלה. אם התפקיד היחיד של מוצר הוא לספק יתרון חברתי כלשהו, אזי הגדלת הצריכה שלו על ידי כלל החברה אינה מוסיפה רווחה חברתית. אם התפקיד היחיד של שפתונים הוא למשוך גברים, הרי שאם כל הנשים קונות שפתונים יקרים יותר בסופו של דבר הן חזרו לנקודת ההתחלה והרווחה החברתית נותרה כשהייתה גם אם הצריכה של שפתונים עלתה במיליוני שקלים.  
   −
בצריכת ראווה המשמעות העיקרית היא מעמד יחסי של אנשים - ולכן אם למשה יש שתי מכוניות מרוץ אדומות ולירדן רק אחת יש לירדן סיבה טובה למדוד את עצמה ביחס למשה ולא במונחים אבסולטיים.  
+
בצריכת ראווה המשמעות העיקרית היא מעמד יחסי של אנשים - ולכן אם למשה יש שתי מכוניות מרוץ אדומות ולירדן רק אחת יש לירדן סיבה טובה למדוד את עצמה ביחס למשה ולא במונחים אבסולוטיים.  
   −
צריכת ראווה אינה חייבת להגביל את עצמה רק למוצרי יוקרה בלבד או להבדל בין העשירים ביותר לבין המעמדות הנמוכים יותר.  היא יכולה להיות איתות להבדלים שמייקרים את החיים גם לעניים או לאנשי המעמד הבינוני בנסיונות לבדל עצמם ממעמדות נמוכים יותר. כך לדוגמה מצופה מעובדים להגיע עם לבוש מסויים (באיכות טובה מספיק) לעבודה ולהיות ייצוגיים. בעלות על מכונית עשויה להיות בחלק מהמקומות סמל סטטוס כדי למשוך נשים צעירות. כך צריכת ראווה יכולה להיות כלי חשוב לשם השגה או שמירה על משרה, קידום בעבודה, קשירת קשרים חברתיים לשם משרות עתידיות , השגה של בני זוג או מעמד חברתי - כל הדברים האלה הם בעלי השפעה חשובה על הרווחה של הפרט ועל התנהלות החברה כולה.
+
צריכת ראווה אינה חייבת להגביל את עצמה רק למוצרי יוקרה בלבד או להבדל בין העשירים ביותר לבין המעמדות הנמוכים יותר.  היא יכולה להיות איתות להבדלים שמייקרים את החיים גם לעניים או לאנשי המעמד הבינוני בניסיונות לבדל עצמם ממעמדות נמוכים יותר. כך לדוגמה מצופה מעובדים להגיע עם לבוש מסויים (באיכות טובה מספיק) לעבודה ולהיות ייצוגיים. בעלות על מכונית עשויה להיות בחלק מהמקומות סמל סטטוס כדי למשוך נשים צעירות. כך צריכת ראווה יכולה להיות כלי חשוב לשם השגה או שמירה על משרה, קידום בעבודה, קשירת קשרים חברתיים לשם משרות עתידיות , השגה של בני זוג או מעמד חברתי - כל הדברים האלה הם בעלי השפעה חשובה על הרווחה של הפרט ועל התנהלות החברה כולה.
    
==מושגים דומים==
 
==מושגים דומים==

תפריט ניווט