שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 4: שורה 4:     
==היסטוריה של הגלולה==
 
==היסטוריה של הגלולה==
 +
 +
===טאבו חברתי וחוקים נגד מין מחוץ לנישואין===
 +
באופן מסורתי מין היה קשור בצורה הדוקה להולדת ילדים. היות ובחברות מסורתיות היה קשה לקיים יחסי מין ללא כניסה להריון, יחסי מין היו כרוכים בסיבוכים חברתיים וכלכליים עבור נשים צעירות ועבור משפחתן. גידול ילדים דרש בדרך כלל לפחות סיוע של הגבר (רוב הנשים לא עבדו ולא היו משכילות) ולעיתים קרובות גם סיוע מצד המשפחה המורחבת. לכן היה טאבו נגד הולדת ילדים מחוץ לנישואין ומכאן גם נגד מין מחוץ לנישואין.
 +
 +
משפחות עמידות היו עלולות למצוא עצמן "נחטפות" על ידי גברים שידעו להקסים נשים צעירות לשכב איתן ולהכניסן להריון - מצב שחייב את המשפחה לחתם במהירות את בני הזוג במצב זה חלק ניכר מרכוש המשפחה היה עלול לעבור לגבר שפיתה אישה צעירה לשכב איתו, גם אם יש לו תכונות שליליות בעיני האשה (שנתגלו לאחר זמן מה) או המשפחה.  היבטים אלה שהיו קיימים במשך אלפי שנים יצרו [[טבאו]] חזק בנוגע למין מחוץ לנישואין, ויצרו נורמות שונות שכיום נראות "מיושנות" כמו קביעת בני הזוג על ידי המשפחה, אירוסין בגיל הילדות, רצח על רקע "כבוד המשפחה" ועוד. הדבר יצר גם טאבו באופן כללי על מין שנחשב דבר "מלוכלך". היבטים אלו וחוקים שונים של צניעות והפרדה בין נערים ונערות סייעו למנוע תקלות ומבוכות לנשים ולמשפחתן.
 +
 +
החוקים הנורמות והטאבו הפכו במשך הזמן לציווים דתיים דבר שסייע לחזק ולאכוף אותם. דבר זה הקשה על קבלת שינויים שונים בתחום המיני כאשר אלה התרחשו במהמלך המאה ה-19 וה-20.
 +
 
=== התנגדות להפצת אמצעי מניעה===
 
=== התנגדות להפצת אמצעי מניעה===
ארגונים דתיים, שמרנים ואחרים התנגדו בצורה נחרצת להפצת אמצעי מניעה. חלקם מתנגדים לאמצעי מניעה שונים עד היום. לפני המצאת הגלולה רוב אמצעי המניעה שהיו בנמצא היו קונדומים, שהיו בשליטת הגברים. במצב זה נשים רבות נכנסו להריון מחוץ לנישואין ונאלצו להתחתן בכפייה, לעבור הפלות (שלעיתים קרובות היו מסוכנות או בוצעו בסתר), לגדל את הילדים לבדן ועוד. גם נשים נשואות לא יכלו לשלוט בדרך כלל בכמות הנשים במשפחה.  
+
ארגונים דתיים, [[שמרנות|שמרנים]] ואחרים התנגדו בצורה נחרצת להפצת [[אמצעי מניעה]]. חלקם מתנגדים לאמצעי מניעה שונים עד היום. לפני המצאת הגלולה רוב אמצעי המניעה שהיו בנמצא היו קונדומים, שהיו בשליטת הגברים. במצב זה נשים רבות נכנסו להריון מחוץ לנישואין ונאלצו להתחתן בכפייה, לעבור הפלות (שלעיתים קרובות היו מסוכנות או בוצעו בסתר), לגדל את הילדים לבדן. גם נשים נשואות לא יכלו לשלוט בדרך כלל בכמות הילדים במשפחה.
 +
 
 +
היבטים אלה של התנגדות לאמצעי מניעה, שמרנות מינית וחיוב של נישואין לפי בחירת המשפחה, השתנו לאיטם עקב מספר [[תהליכים ארוכי טווח]] שהשפיעו זה על זה בינהם התעוש, ה[[עיור]], התחזקות תפיסות [[ליברליזם|ליברליות]] על חירות האדם, התפתחות אמצעי מניעה לגברים ועוד. לדוגמה עקירת מאות אלפי איכרים לערים עקב [[מיכון החקלאות]] והמעבר מחקלאות לתעשייה החלישו את ההשפעה של חמולות או משפחות מסורתיות על נשים וגברים צעירים.  
   −
התנועה לפיתוח של אמצעי מניעה התפתחה במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 כאשר חלק ממנה קשור לעליית ה[[פמיניזם]]. בשנת 1877 קמה בבריטניה "הליגה המלותסיאנית" (The Malthusian League) שהתבססה על הרעיונות של [[תומס מלתוס]]. האגודה יידעה את הציבור על החישוב של [[תכנון משפחה]] וקראה להיפטר מעונשים שהיו קיימים אז נגד קידום אמצעי מניעה. התנועה קמה בזמן Knowlton trial שנוהל נגד Annie Besant ו-Charles Bradlaugh שנתבעו על שהפיצו שיטות שונות למניעת הריון.  
+
התנועה לפיתוח של אמצעי מניעה התפתחה במהלך המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 כאשר חלק ממנה קשור לעליית ה[[פמיניזם]]. בשנת 1877 קמה בבריטניה "הליגה המלותסיאנית" (The Malthusian League) שהתבססה על הרעיונות של הכלכלן [[תומס מלתוס]]. האגודה יידעה את הציבור על החישוב של [[תכנון משפחה]] וקראה להיפטר מעונשים שהיו קיימים אז נגד קידום של אמצעי מניעה. התנועה קמה בזמן Knowlton trial שנוהל נגד Annie Besant ו-Charles Bradlaugh שנתבעו על שהפיצו שיטות שונות למניעת הריון.  
   −
בשנת 1873, חוקק הקונגרס בארצות הברית את חוק קומסטוק (Comstock Act) - חוק פדרלי שאסר על הפצת חומר ארוטי, אמצעי מניעה, צמחים שמסייעים בהפלה, צעצועי מין ועוד.  
+
בשנת 1873, חוקק הקונגרס בארצות הברית את '''חוק קומסטוק''' (Comstock Act) - חוק פדרלי שאסר על הפצת חומר ארוטי, אמצעי מניעה, צמחים שמסייעים בהפלה, צעצועי מין ועוד.  
   −
ארגון "הורות מאורגנת" Planned Parenthood Federation of America (PPFA) נוסד בשנת 1916 כאשר מרגרט סנגר, אחותה אתל ברין (Ethel Byrne), ופניה מינדל (Fania Mindell) פתחו את המרפאה הראשונה לאמצעי מניעה בברוקלין, ניו יורק. הן הפיצו אמצעי מניעה, עצות ומידע למניעת הריון. כל שלושת הנשים נעצרו ונכלאו בגלל הפרה של חוק קומסטוק בגלל הפצה של חומרים אסורים במרפאה. דבר זה יצר את מה שקרוי Brownsville trials וגרם לתשומת לב לאומי ותמיכה במטרות הנשים. סנגר וחברותיה ערערו על ההרשעות. ההרשעות לא בוטלט אבל השופט שפסק בנושא גם שינה את החוק כך שיותר לנשים לקבל אמצעי מניעה עם מרשם-רופא. קמפיין הנשים הוביל לשינויים מהותיים בחוקים שפיקחו על אמצעי מניעה ועל חינוך מיני בארצות הברית.
+
ארגון "הורות מאורגנת" Planned Parenthood Federation of America (PPFA) נוסד בשנת 1916 כאשר מרגרט סנגר, אחותה אתל ברין (Ethel Byrne), ופניה מינדל (Fania Mindell) פתחו את המרפאה הראשונה לאמצעי מניעה בברוקלין, ניו יורק. הן הפיצו אמצעי מניעה, עצות ומידע למניעת הריון. כל שלושת הנשים נעצרו ונכלאו בגלל הפרה של חוק קומסטוק בגלל הפצה של חומרים אסורים במרפאה. דבר זה יצר את מה שקרוי '''Brownsville trials''' וגרם לתשומת לב לאומי ותמיכה במטרות הנשים. סנגר וחברותיה ערערו על ההרשעות. ההרשעות לא בוטלו, אבל השופט שפסק בנושא גם שינה את החוק כך שיותר לנשים לקבל אמצעי מניעה עם מרשם-רופא. קמפיין הנשים הוביל לשינויים מהותיים בחוקים שפיקחו על אמצעי מניעה ועל חינוך מיני בארצות הברית.
    
===המחקר על סינתוז והשפעה של הורמונים===
 
===המחקר על סינתוז והשפעה של הורמונים===

תפריט ניווט