שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,771 בתים ,  16:22, 18 ביולי 2017
שורה 6: שורה 6:     
==היכולת של מוצרים לשמש כסמני סטטוס==
 
==היכולת של מוצרים לשמש כסמני סטטוס==
היכולת של מוצרים ושירותים לסמן באופן אמין על [[עושר]] יכולה להשתנות עם השנים, בהתאם ליוקרה היחסית שלהם.  כך לדוגמה תכשיטי [[זהב]] היו בעבר סממנים של עושר שכן רק המעמדות העשירים יכלו להחזיק בהם. דבר זה השתנה עם השנים בגלל העליה היחסית בערך השכר ביחס לזהב. דוגמה לסממנים דומים הם מוצרים שבעבר היו מוצרי יוקרה כמו שעונים בכלל ושעוני-זהב בפרט. דוגמה לשימוש בזהב כסמל יוקרה שעבד עליו הכלח הם גברים ממעמד נמוך שהולכים עם כמות גדולה של שרשראות זהב (גורמטים). היות ותכשיטי זהב כלעצמם כבר אינם יכולים לסמן כסמל סטטוס אמין, יש צורך לעבור לצורות אמינות יותר של סיגנל חברתי כגון שעוני-יוקרה של מעצבים, תכשיטי מעצבים, תיקי-מעצבים ו/או תכשיטים שיש בהן אבני חן ויהלומים.  
+
===זהב ותכישטים כמוצרי סטטוס===
 +
היכולת של מוצרים ושירותים לסמן באופן אמין על [[עושר]] יכולה להשתנות עם השנים, בהתאם ליוקרה היחסית שלהם.  כך לדוגמה תכשיטי [[זהב]] היו בעבר סממנים של עושר שכן רק המעמדות העשירים יכלו להחזיק בהם. דבר זה השתנה עם השנים בגלל העליה היחסית בערך השכר ביחס לזהב.  
   −
דוגמה נוספת לשינוי ביכולת של מוצרים לסמן עצמם כמוצרי יוקרה הם בגדים ושטיחים. בעבר בדים, בגדים ושטיחים היו תוצאה של מלאכת יד, שדרשה שעות עבודה רבות, ולכן מחירם היה גבוה מאד. משום כך רק העשירים יכלו להרשות לעצמם שטיח ארוג או כמות גדולה של בגדים. במסגרת [[המהפכה התעשייתית]] חל מיכון של תהליכי הייצור של מוצרים אלה. כך איבדו רוב הבגדים והשטיחים את היכולת שלהם להיות אמצעי אמין שישדר יוקרה. השימוש בהם כבאותות לשידור יוקרה תלוי בבחירת חומרי גלם יקרים, דוגמאות מסובכות ועוד יותר מכך בזיהום שלהם כ[[מותגים]] ו/או עיצובים יחודיים, שאמורים לספק סינגל חברתי הידוע למבינים בדבר, שאכן מדובר בבגד יוקרתי ולא בבגד פשוט.  
+
דוגמה לסממנים דומים הם מוצרים שבעבר היו מוצרי יוקרה כמו שעונים בכלל ושעוני כסף או שעוני-זהב בפרט. עלויות הייצור של שעונים היו יקרות בגלל הדיוק הרב שנדרש לשם הכנת שעון כיס. עם השנים טכנולוגיות של ייצור המוני הורידו בהדרגה את עלויות הייצור של שעונים. בהמשך השעון הדיגיטלי הוריד את מחיר השעון למוצר שאינו מתאים להיות מוצר יוקרה. במקום עלות השעון עצמו עברו חלק מהחברות להשתמש בעיצוב ומיתוג של השעון כסמל של צריכת ראווה - כך שידוע ששעון של חברה מסויימת הוא יקר לא בגלל עלויות הייצור שלו אלא בגלל עלויות מיתוג וכסמל מעמד מודרני.  
   −
יש לפעמים סממנים חברתיים שעם השנים משנים את האות שהם משדרים לשאר החברה. בעבר מבנה גוף שמן שידר על עושר בגלל שהעניים סבלו מ[[תת תזונה]]. לאחר מכן, עם [[מיכון החקלאות]] והוזלת המזון, דבר זה הפסיק להיות סינגל חברתי אמין. כיום יש מגמה הפוכה, שבה [[השמנת יתר]] קשורה יותר לקהלים שמסתמכים יותר על [[מזון מהיר]] ו[[מזון מעובד]], כך שדווקא מבנה גוף אתלטי מעיד על זמן לקיים [[פעילות גופנית|פעילות ספורט]] ולהיות בעל ידע מספיק ומשאבים מספיקים לדאוג לבריאות הגוף.  
+
דוגמה לשימוש בזהב כסמל יוקרה שעבד עליו הכלח הם גברים ממעמד נמוך שהולכים עם כמות גדולה של שרשראות זהב (גורמטים), או נשים ממעמד נמוך שהולכת עם כמות גדולה של תכשיטים. היות ותכשיטי זהב כלעצמם כבר אינם יכולים לסמן כסמל סטטוס אמין, יש צורך לעבור לצורות אמינות יותר של סיגנל חברתי כגון שעוני-יוקרה של מעצבים, תכשיטי מעצבים, תיקי-מעצבים ו/או תכשיטים שיש בהן אבני חן ויהלומים.  
   −
דוגמה נוספת לסממן חברתי ששינה את מעמדו הוא שיזוף. לפני המהפכה התעשייתית ועד היום במדינות שמסתמכות על [[חקלאות]], כגון תאילנד, שיזוף נחשב לסממן של [[עוני]] שכן העניים הם איכרים שעובדים בשדה. כך גם בסיפורים עממיים רבים (שלגייה), צבע עור לבן מאד נחשב כדבר יפה. לאחר המהפכה התעשייתית מגמה זו התהפכה, שכן העניים באירופה היו עובדים שעבדו במפעלים סגורים, ונשארו לבנים, בני המעמד הגבוה יכלו להנות משעות פנאי בשמש. גם היום באירופה, שיזוף יכול להעיד על פנאי רב יותר ו/או על כסף ופנאי לטוס לחופשה במדינות חמות יותר.  
+
==בגדים ושטיחים כמוצרי יוקרה==
 +
דוגמה נוספת לשינוי ביכולת של מוצרים לסמן עצמם כמוצרי יוקרה הם בגדים ושטיחים. בעבר בדים, בגדים ושטיחים היו תוצאה של מלאכת יד, שדרשה שעות עבודה רבות של הכנת החוטים, צביעתם, אריגה, תפירה טוויה וכו', ולכן מחירם היה גבוה מאד. משום כך רק העשירים יכלו להרשות לעצמם שטיח ארוג או כמות גדולה של בגדים.  
   −
דוגמה למוצרים ששמרו על היכולת שלהם לשמש כסמל סטטוס אפקטיבי הם שטחי אדמה גדולים, אחוזות, דירות במגדלי יוקרה, מכוניות פאר, מטוסים פרטיים, ויאכטות. עוד דוגמה ששומרת על כוחה הן מועדונים יוקרתיים הפתוחים רק למתי- מעט. חברות במועדון כזה היא מטבעה סמל סטטוס, ויש בה יתרון נוסף שהיא מהווה קבוצה קטנה שבמסגרתה אפשר לפגוש פנים אל פנים אנשים במרכזי קבלת החלטות בפוליטיקה, בתרבות ובעסקים. מעבר למועדונים פרטיים כאלה, יש גם פנימיות ומכללות יוקרתיות (לדוגמה באנגליה) ואוניברסיטאות יוקרתיות (ליגת הקיסוס) שגם קבלה אליהן נחשבת סממן סטטוס ממדרגה ראשונה. יתרון נוסף שלה הוא שהיא מאפשרת הכרות עם אנשים מהאליטה החברתית ושיפור הסיכויים לזכות בכרטיס כניסה לדרג הניהולי הזוטר של תאגידים גדולים.
+
במסגרת [[המהפכה התעשייתית]] חל מיכון של תהליכי הייצור של מוצרים אלה ומחירם ירד בצורה דראסטית. כך איבדו רוב הבגדים והשטיחים את היכולת שלהם להיות אמצעי אמין שישדר יוקרה בפני עצמו. השימוש בהם כבאותות לשידור יוקרה תלוי בבחירת חומרי גלם יקרים כמו משי, דוגמאות מסובכות ועוד יותר מכך בזיהוי שלהם כ[[מותגים]] ו/או עיצובים יחודיים, שאמורים לספק סינגל חברתי הידוע למבינים בדבר, שאכן מדובר בבגד יוקרתי ולא בבגד פשוט.
 +
 
 +
===שומן ושיזוף כסמלי סטטוס===
 +
יש לפעמים סממנים חברתיים שעם השנים משנים את האות שהם משדרים לשאר החברה. בעבר מבנה גוף שמן שידר עושר בגלל שהעניים סבלו מ[[תת תזונה]]. לאחר מכן, עם [[מיכון החקלאות]] והוזלת המזון, דבר זה הפסיק להיות סינגל חברתי אמין. כיום יש מגמה הפוכה, שבה [[השמנת יתר]] קשורה יותר לקהלים שמסתמכים יותר על [[מזון מהיר]] ו[[מזון מעובד]] וצריכה רוויה ב[[סוכר]], כך שדווקא מבנה גוף אתלטי מעיד על זמן לקיים [[פעילות גופנית|פעילות ספורט]] ולהיות בעל ידע מספיק ומשאבים מספיקים לדאוג לבריאות הגוף.
 +
 
 +
דוגמה נוספת לסממן חברתי ששינה את מעמדו הוא שיזוף. לפני המהפכה התעשייתית ועד היום במדינות שמסתמכות על [[חקלאות]], כגון תאילנד, שיזוף נחשב לסממן של [[עוני]] שכן העניים הם איכרים שעובדים בשדה. עובדים תאילנדים עובדים עם בגדים ארוכים כדי להגן על עורם מהשמש כדי שיוכלו לזכות במעמד חברתי גבוה יותר. כך גם בסיפורים עממיים רבים (שלגייה), צבע עור לבן מאד נחשב כדבר יפה. לאחר המהפכה התעשייתית מגמה זו התהפכה, שכן העניים באירופה היו עובדים שעבדו במפעלים סגורים או ב[[מרתפי יזע]], ונשארו לבנים, בני המעמד הגבוה יכלו להנות משעות פנאי בשמש, חופשות בקריביים ובמדינות אקוזטיות. גם היום באירופה, שיזוף יכול להעיד על פנאי רב יותר ו/או על כסף ופנאי לטוס לחופשה במדינות חמות יותר.
 +
 
 +
===דוגמאות נוספות למוצרי ראווה===
 +
דוגמה למוצרים ששמרו על היכולת שלהם לשמש כסמל סטטוס אפקטיבי הם שטחי אדמה גדולים, אחוזות, דירות במגדלי יוקרה, מכוניות פאר, מטוסים פרטיים, יאכטות, בעלות על ארווות וסוסים, בעלות על בעלי חיים אקוזטיים, אורחות במסעדות יוקרה. עוד דוגמה ששומרת על כוחה הן מועדונים יוקרתיים הפתוחים רק למתי- מעט. חברות במועדון כזה היא מטבעה סמל סטטוס, ויש בה יתרון נוסף שהיא מהווה קבוצה קטנה שבמסגרתה אפשר לפגוש פנים אל פנים אנשים במרכזי קבלת החלטות בפוליטיקה, בתרבות ובעסקים ([[קשרי הון שלטון]]). מעבר למועדונים פרטיים כאלה, יש גם פנימיות ומכללות יוקרתיות (לדוגמה באנגליה) ואוניברסיטאות יוקרתיות (ליגת הקיסוס בארצות הברית) שגם קבלה אליהן נחשבת סממן סטטוס ממדרגה ראשונה. יתרון נוסף שלה הוא שהיא מאפשרת הכרות עם אנשים מהאליטה החברתית ושיפור הסיכויים לזכות בכרטיס כניסה לדרג הניהולי הזוטר של תאגידים גדולים.
    
==צריכת ראווה באופנה==
 
==צריכת ראווה באופנה==

תפריט ניווט