שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,590 בתים ,  17:48, 2 במרץ 2017
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''עישון טבק''' תורם להגדלה של [[עוני]], ו[[אי שוויון כלכלי]]. הוא גם נחשב לסוג של [[מלכודת עוני]] היות וילדים להורים עניים יותר הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתחיל לעשן.  
+
'''עישון טבק''' תורם להגדלה של [[עוני]], ו[[אי שוויון כלכלי]]. הוא גם נחשב לסוג של [[מלכודת עוני]] היות ועישון נפוץ יותר בשכבות עניות ולא משכילות וילדים להורים עניים יותר הם בעלי סיכוי גבוה יותר להתחיל לעשן. דבר זה נובע הן מגדילה של נערים בסביבה מעשנת (בבית ובשכונה) והן בגלל השפעה של עוני על הבטחון העצמי ויכולת השליטה העצמית. עוני בזמן הילדות יכול להשפיע לא רק על התפתחות הילד ועל בריאותו אלא גם על החלטות מאוחרות יותר בימי חייו - בזמן גיל ההתתבגרות ואף כמבוגר צעיר, עוני שוחק יכולות של שליטה עצמית שגורמות להגברת עישון.
 +
 
 +
היבטים נוספים של מצוקה חברתית כמו השכלה נמוכה, חשיפה של נשים לאלימות, אבטלה, בידוד חברתי של ההורים, מתחים במשפחה, מגבירים את הסיכוי של מעשנים מבוגרים להיות מעשנים. הורים מעשנים, אחים מעשנים, רעב ומעבר בתים תכוף (עקב קשיים כלכליים) יכולים להגביר את הסיכוי של ילדים ונערים להתחיל לעשן. [[הכחשת נזקי העישון|הכחשה והדחקת נזקי העישון]] נפוצה יותר בקרב מעשנים מאשר לא מעשנים ודבר זה יחד עם זמינות של סיגריות מגבירה גם היא את הסיכון לעשן.
 +
 
 +
היות ו[[התמכרות לעישון|עישון טבק הוא דבר ממכר]] עישון תורם ל[[עוני]] של משפחות על ידי הקטנת החסכון, לפגיעה בהשקעה בילדים, ובהיבטים אחרים של כלכלת משפחה. דבר זה חזק במיוחד במדינות עניות אבל קיים גם בקרב משפחות במדינות עשירות. בנוסף היות ועישון גורם לפגיעה בבריאות הוא יכול להטיל עול כבד על כלכלת המשפחה עקב מחלה או מוות של אחד ההורים המעשנים או פגיעה בהורה עקב [[עישון פסיבי]].
 +
 
 +
עם הזמן קיימת מגמה של ירידה ברמות העישון ברוב המדינות המערביות, עם זאת ירידה זו היא חזקה יותר בקרב שכבות מבוססות יותר. יש קהילות עניות שבהן אין כמעט ירידה ברמות העישון. דבר זה נובע הן כתוצאה מכמות גדולה יותר של מעשנים צעירים והן בגלל שמעשנים מבוגרים עניים מתקשים יותר להגמל.  
    
==השפעת גורמים חברתיים וכלכליים על עישון==
 
==השפעת גורמים חברתיים וכלכליים על עישון==

תפריט ניווט