שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 397 בתים ,  15:52, 28 בפברואר 2017
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
[[קובץ:Newsies smoking at Skeeter's Branch.jpg|נערים מעשנים בסנט לואיס, מיזורי בשנת 1910. עם השנים גדלה המודעות הציבורית לנזקי העישון אבל עישון בקרב נוער הוא עדיין נוהג נפוץ, בעיקר בניסיון לחקות מבוגרים|ממוזער|350px]]
+
[[קובץ:Newsies smoking at Skeeter's Branch.jpg|נערים מעשנים בסנט לואיס, מיזורי בשנת 1910. עם השנים גדלה המודעות הציבורית לנזקי העישון אבל [[עישון בקרב בני נוער]] הוא עדיין נוהג נפוץ, בעיקר בניסיון לחקות מבוגרים|ממוזער|350px]]
'''מניעת עישון''' היא אסטרטגיה ב[[רפואה מונעת]] ו[[קידום בריאות]] שמטרתה להקטין את הסיכוי של התחלת [[עישון טבק]]. רוב המעשנים מתחילים לעשן לפני גיל 18, ומסיבה זו עיקר המאמץ בתחום הוא ללמוד על מאמצי [[שיווק סיגריות לילדים ולנוער]] של [[חברות הטבק]], וכן תנאים חברתיים המעודדים התחלת עישון בגילים אלה, ולנקוט בהגבלות שונות על [[פרסום ושיווק סיגריות]] וכן תוכניות התערבות שונות לשינוי תרבותי בקרב קהלי יעד, לשם החלשת התנאים החברתיים והנפשיים המעודדים עישון, לעודד מודעות [[השפעות בריאותיות של עישון טבק|לנזקי העישון]] ולשנות [[נורמות חברתיות]] ו[[מיתוס|מיתוסים]] המעודדים עישון.   
+
'''מניעת עישון''' היא אסטרטגיה ב[[רפואה מונעת]] ו[[קידום בריאות]] שמטרתה להקטין את הסיכוי של התחלת [[עישון טבק]] במיוחד [[עישון בקרב בני נוער]]. רוב המעשנים מתחילים לעשן לפני גיל 18, ומסיבה זו עיקר המאמץ בתחום הוא ללמוד על מאמצי [[שיווק מוצרי טבק]] של [[חברות הטבק]], וכן תנאים חברתיים המעודדים התחלת עישון בגיל הילדות או בגיל ההתבגרות, ולנקוט בהגבלות שונות על [[פרסום ושיווק סיגריות]] ובקידום תוכניות הסברה והתערבות לשינוי תרבותי בקרב קהלי יעד, לשם החלשת התנאים החברתיים והנפשיים המעודדים עישון, לעודד מודעות [[השפעות בריאותיות של עישון טבק|לנזקי העישון]] ולשנות [[נורמות חברתיות]], דעות קדומות ו[[מיתוס|מיתוסים]] המעודדים עישון.   
   −
קיימים מספר הבדלים בין מניעת עישון לבין [[גמילה מעישון]]: רוב מאמצי הגמילה מעישון מתמקדים במבוגרים שכבר מעשנים ואילו מניעת עישון פונה בעיקר לילדים, לנוער ולאנשים צעירים. רוב המאמץ של גמילה מעישון נועד לסייע לאנשים שכבר רוצים להיגמל ומחפשים תמיכה, בעוד שמניעת עישון מנסה לחסום מאמצים של [[תעשיית הסיגריות|חברות הטבק]] [[פרסום ושיווק של סיגריות ומוצרי טבק|לשווק מוצרי טבק לילדים]], ולהתמודד עם תוצאות היסטוריות (הרגלי צריכה) שנוצרו עקב שיווק כזה. חלק ניכר מהפונים לגמילה מעישון מרגישים את התחלת התסמינים הבריאותיים של עישון ודבר זה מספק מוטיבציה לגמילה. המודעות והתפיסה של מעשנים אלה לגבי [[השפעות בריאותיות של עישון טבק|הנזקים הבריאותיים של העישון]] הם שונים למדי מאלו של נערים. הסיכון המוגבר לתחלואה ולמוות בגלל עישון משפיעים פחות על נערים, בין היתר בגלל הבדלים קוגניטיביים ורגשיים שיש לנערים - ביניהם מתן דגש גבוה יותר לחשיבות של יצירת אווירה אינטימית, רצון חזק יותר להרשים או לרצות חברים, חוסר בטחון עצמי וחוסר וודאות לגבי העתיד, ודגש חזק יותר על תגמולים מיידיים לעומת תכנון ארוך טווח. נערים מושפעים יותר מפרסומות, מחברים קרובים, מרצון להיות מקובלים חברתית או מפעילות שלדעתם תקנה להם תדמית טובה יתר, נערים נוהגים גם לחקות מבוגרים צעירים (קרובים או מפורסמים) בעיקר כאלו שהם בעלי תדמית של מורדים, תדמית סקסית וכו'.  
+
קיימים מספר הבדלים בין מניעת עישון לבין [[גמילה מעישון]]: רוב מאמצי הגמילה מעישון מתמקדים במבוגרים שכבר מעשנים ואילו מניעת עישון פונה בעיקר לילדים, לנוער ולאנשים צעירים. רוב המאמץ של גמילה מעישון נועד לסייע לאנשים שכבר רוצים להיגמל ומחפשים תמיכה, בעוד שמניעת עישון מנסה לחסום מאמצים של [[תעשיית הסיגריות|חברות הטבק]] [[פרסום ושיווק של סיגריות ומוצרי טבק|לשווק מוצרי טבק לילדים ולנערים]], ולהתמודד עם תוצאות היסטוריות (הרגלי צריכה) שנוצרו עקב שיווק כזה. חלק ניכר מהפונים לגמילה מעישון מרגישים את התחלת התסמינים הבריאותיים של עישון ודבר זה מספק מוטיבציה לגמילה. המודעות והתפיסה של מעשנים אלה לגבי [[השפעות בריאותיות של עישון טבק|הנזקים הבריאותיים של העישון]] הם שונים למדי מאלו של נערים. הסיכון המוגבר לתחלואה ולמוות בגלל עישון משפיעים פחות על נערים, בין היתר בגלל הבדלים קוגניטיביים ורגשיים שיש לנערים - ביניהם מתן כמיהה חזקה יותר לנסות ליצור אווירה אינטימית, רצון חזק יותר להרשים או לרצות חברים, חוסר בטחון עצמי וחוסר וודאות לגבי העתיד, ודגש חזק יותר על תגמולים מיידיים לעומת תכנון ארוך טווח. נערים מושפעים יותר מפרסומות, מחברים קרובים, מרצון להיות מקובלים חברתית או מפעילות שלדעתם תקנה להם תדמית טובה יתר, נערים נוהגים גם לחקות מבוגרים צעירים (קרובים או מפורסמים) בעיקר כאלו שהם בעלי תדמית של מורדים, תדמית סקסית וכו'.  
   −
בכל שנה [[חברות הסיגריות]] מוציאות מיליארדי דולרים כדי לנסות ל[[פרסום ושיווק מוצרי טבק|פרסם ולשווק סיגריות, נרגילות]] ומוצרי טבק לצרכנים חדשים, להפיץ [[דיסאינפורמציה]] הכוללת אווירה אוהדת לעישון, [[הכחשת נזקי העישון]], הסתרת מידע על [[התמכרות לעישון|התמכרות לעישון טבק]] ועל מניפולציות שבוצעו על טבק כדי להגדיל את החשיפה לניקוטין, ובלבול הציבור לגבי התמכרות או צורות צריכה שונות של טבק. מעשנים וותיקים רבים מנסים להיגמל מסיגריות וכ-5.5 מיליון מעשנים מתים מדי שנה ברחבי העולם. כ-8,000 מעשנים מתים כתוצאה מהעישון בישראל מדי שנה. בתנאים אלה חברות הסיגריות חייבות למצוא קהלים חדשים כדי להחליף לקוחות שמתו או נגמלו. מידע שדלף ממסמכי החברות מראה שבמשך שנים רבות החברות התמקדו בשיווק סיגריות ומוצרי טבק לילדים לדוגמה מחקרי שיווק לילדים או פיתוח מותגים המיועדים למשוך ילדים ובני נוער.  
+
בכל שנה [[חברות הסיגריות]] מוציאות מיליארדי דולרים כדי לנסות ל[[פרסום ושיווק מוצרי טבק|פרסם ולשווק סיגריות, נרגילות]] ומוצרי טבק לצרכנים חדשים, להפיץ [[דיסאינפורמציה]] הכוללת אווירה אוהדת לעישון, [[הכחשת נזקי העישון]], הסתרת מידע על [[התמכרות לעישון|התמכרות לעישון טבק]] ועל [[מניפולציות בטבק|מניפולציות שבוצעו על טבק]] כדי להגדיל את החשיפה לניקוטין, ובלבול הציבור לגבי התמכרות או צורות צריכה שונות של טבק. מעשנים וותיקים רבים מנסים להיגמל מסיגריות עקב הנזקים הבריאותיים הנכות והמוות וכן העול הכלכלי והתלות הנפשית שיוצרת ההתמכרות העישון. כ-6 מיליון מעשנים מתים מדי שנה ברחבי העולם. מדי שנה מתים כ-8,000 אנשים בגלל עישון בישראל - מתוכם כ-7200 מעשנים ועוד כ-800 אנשים שמתים מ[[עישון פסיבי]]. בתנאים אלה [[חברות הטבק]] חייבות למצוא קהלים חדשים כדי להחליף לקוחות שמתו או נגמלו. מידע שדלף ממסמכי החברות מראה שבמשך שנים רבות החברות התמקדו בשיווק סיגריות ומוצרי טבק לילדים לדוגמה מחקרי שיווק לילדים או פיתוח מותגים המיועדים למשוך ילדים ובני נוער.  
    
הגיל הממוצע שבו ילדים ובני נוער מתחילים לעשן עומד על גיל 12 וחצי. נתון זה יורד עם השנים. בגיל זה הורים יכולים עוד להשפיע על ההחלטות של ילדים, אך לא תמיד ההורים הם בעלי ההשפעה הגדולה עליהם, אלא דווקא מעגל החברים.{{הערה|שם=avramson|אהוד אברהמסון, [http://www.mako.co.il/home-family-kids/healthcare/Article-95ad765aa84fe31006.htm איך מונעים מבני נוער לעשן?], mako 30.5.2013}}  
 
הגיל הממוצע שבו ילדים ובני נוער מתחילים לעשן עומד על גיל 12 וחצי. נתון זה יורד עם השנים. בגיל זה הורים יכולים עוד להשפיע על ההחלטות של ילדים, אך לא תמיד ההורים הם בעלי ההשפעה הגדולה עליהם, אלא דווקא מעגל החברים.{{הערה|שם=avramson|אהוד אברהמסון, [http://www.mako.co.il/home-family-kids/healthcare/Article-95ad765aa84fe31006.htm איך מונעים מבני נוער לעשן?], mako 30.5.2013}}  

תפריט ניווט