שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,555 בתים ,  18:08, 7 בפברואר 2017
שורה 42: שורה 42:  
==חשיפה לגורמים מסרטנים==
 
==חשיפה לגורמים מסרטנים==
 
===עישון===
 
===עישון===
עישון נחשב אחד המקורות העיקריים לחשיפה לגורמים מסרטנים. בעשן של סיגריות, נרגילות, סיגרים ומקטרות קיימים מספר רב של חומרים מסרטנים. בהתאם לכך עישון מגדיל את הסיכוי לתחלואה במספר רב של סוגי סרטן: [[סרטן הריאה]], [[סרטן השד]], [[סרטן הלבלב]], סרטן הלוע, סרטן הכבד ועוד.  
+
{{הפניה לערך מורחב|[[עישון]], [[השפעות בריאותיות של עישון טבק]], [[עישון בישראל]]}}
 +
[[עישון טבק]] נחשב אחד המקורות העיקריים לחשיפה לגורמים מסרטנים. בעשן של סיגריות, [[נרגילות]], סיגרים ומקטרות קיימים מספר רב של חומרים מסרטנים. בהתאם לכך עישון מגדיל את הסיכוי לתחלואה במספר רב של סוגי סרטן: [[סרטן הריאה]], [[סרטן השד]], [[סרטן הלבלב]], סרטן הלוע, [[סרטן הכבד]], [[סרטן שלפוחית השתן]] ועוד. בעוד שמסרטנים נפוצים אחרים יכולים להעלות את התחלואה בעשרות אחוזים, עישון מעלה את הסיכון לתחלואה במאות אחוזים. בנוסף לכך הוא גורם למחלות סרטן נפוצות יותר , אשר סיכויי ההחלמה מהן הוא נמוך יותר.
 +
 
 +
בנוסף לכך [[התמכרות למוצרי טבק|עישון טבק הוא ממכר]] ולכן קשה להפסיק או להקטין את המינון, ואצל מעשנים רבים המינון של העישון עולה עם השנים, זאת לעומת מסרטנים רבים אחרים שרובם אינם ממכרים. בנוסף לכך ה"בחירה" לעשן מתחילה בדרך כלל בגיל צעיר מאד-  [[שיווק מוצרי טבק לילדים ולנוער|תהליך ההתמכרות לטבק מתחיל בדרך כלל בגיל נמוך מ-15]]. ראיות משמעותיות על הקשר בין עישון לבין סרטן קיימות משנת 1931, ומחקרים רחבי היקף נעשו כבר בשנות ה-50 של המאה ה-20, עם זאת [[חברות הטבק]] הפעילו במשך עשרות שנים מסע של [[דיסאינפורמציה]] ו[[נטיעת ספק]] שגרמו לבלבול וספקות בקרב הציבור - דבר המכונה [[הכחשת נזקי העישון]]. ההיקף והציניות של התופעה התגלו רק בעשור הראשון של המאה ה-21, בעקבות פרסום מסמכים פנימיים של החברות עקב תביעה נגדם בשנות ה-90.
 +
 
 +
בנוסף לכך שעישון הוא היות גורם מסרטן מוכח, נפוץ וקטלני הוא גם גורם למחלות מסוכנות אחרות - במיוחד מחלות לב וכלי דם. מסיבות אלה נחשב העישון [[גורם סיכון בריאותי|גורם הסיכון]] מספר אחת ברוב המדינות המערביות וגם בישראל. שהייה בקרבת מעשנים גורמת ל[[עישון פאסיבי]] או ליתר דיוק "עישון כפוי". מתוך כ-8000 בני אדם ש[[גורמי תמותה בישראל|מתים כל שנה]] עקב [[עישון בישראל]], כ 800 בני אדם מתים עקב עישון כפוי למרות שהם עצמם כלל אינם מעשנים.
    
===בהכנת מזון===
 
===בהכנת מזון===

תפריט ניווט