שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:  
הנוסח של הסכם GATT המקורי משנת 1947 נמצא עדיין בתוקף במסגרת האמנה של ארגון הסחר העולמי, בהתאם לשינויים שנכנסו בו בשנת 1994.  
 
הנוסח של הסכם GATT המקורי משנת 1947 נמצא עדיין בתוקף במסגרת האמנה של ארגון הסחר העולמי, בהתאם לשינויים שנכנסו בו בשנת 1994.  
   −
ההיגיון הכלכלי של הסכם GATT של הורדת מכסים נובע מתוך ההגות של [[כלכלה קלאסית|הכלכלן הקלאסי]] [[דייוויד ריקארדו]] לפיה ביטול מחסומי סחר יגרום להגדלת המסחר דבר שאמור לשפר את הרווחה של שתי המדינות שעוסקות בסחר וזאת על סמך עקרון של [[יתרון יחסי]]. מבקרים של סחר חופשי טוענים כי תאוריית היתרון היחסי רלוונטית כאשר אין תנועות הון בין מדינות, וכאשר יש תנועות הון כאלה - יכולת של העברת מפעלים, כספי השקעות ופירמות העיקרון השולט בכיפה הוא דווקא היתרון הכלכלי המוחלט. בנוסף מצביעים מבקרים על בעיות של חיזוק כוחות פרטיים ובינלאומיים על חשבון הדמוקרטיה, כוחות מקומיים וקטנים - חיזוק של [[תאגיד רב לאומי|תאגידים רב לאומיים]] על חשבון כוחם של מחוקקים מקומיים, קהילות ו[[רגולציה]] שנועדה להגן על בריאות התושבים או היבטים אחרים שבהן חקיקה מגינה על התושבים אבל עלולה להיתפס על ידי ההסכם כ"מחסום סחר".  
+
ההיגיון הכלכלי של הסכם GATT של הורדת מכסים נובע מתוך ההגות של [[כלכלה קלאסית|הכלכלן הקלאסי]], [[דייוויד ריקארדו]], לפיה ביטול מחסומי סחר יגרום להגדלת המסחר דבר שאמור לשפר את הרווחה של שתי המדינות שעוסקות בסחר וזאת על סמך עקרון של [[יתרון יחסי]]. מבקרים של סחר חופשי טוענים כי תאוריית היתרון היחסי רלוונטית כאשר אין תנועות הון בין מדינות, וכאשר יש תנועות הון כאלה - יכולת של העברת מפעלים, כספי השקעות ופירמות העיקרון השולט בכיפה הוא דווקא היתרון הכלכלי המוחלט. בנוסף מצביעים מבקרים על בעיות של חיזוק כוחות פרטיים ובינלאומיים על חשבון הדמוקרטיה, כוחות מקומיים וקטנים - חיזוק של [[תאגיד רב לאומי|תאגידים רב לאומיים]] על חשבון כוחם של מחוקקים מקומיים, קהילות ו[[רגולציה]] שנועדה להגן על בריאות התושבים או היבטים אחרים שבהן חקיקה מגינה על התושבים אבל עלולה להיתפס על ידי ההסכם כ"מחסום סחר".  
 
==סבבי דיונים על ההסכם==
 
==סבבי דיונים על ההסכם==
 
סה"כ היו 9 סבבי דיון על GATT:
 
סה"כ היו 9 סבבי דיון על GATT:

תפריט ניווט