שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,518 בתים ,  11:32, 19 בינואר 2017
שורה 152: שורה 152:     
לגבי נערים בישראל בני 11, 13% מתוך הבנים ו-9% מתוך הבנות  (סה"כ 11%) היו בעלי [[השמנת יתר]] ועודף משקל (הממוצע העולמי הוא 14%). לגבי נערים בישראל בגיל 15, 17% מתוך הבנים ו-8% מתוך הבנות (סה"כ 13%) היו בעלי השמנת יתר ועודף משקל (הממוצע העולמי הוא 13%){{הערה|שם=OrenShibolet}}
 
לגבי נערים בישראל בני 11, 13% מתוך הבנים ו-9% מתוך הבנות  (סה"כ 11%) היו בעלי [[השמנת יתר]] ועודף משקל (הממוצע העולמי הוא 14%). לגבי נערים בישראל בגיל 15, 17% מתוך הבנים ו-8% מתוך הבנות (סה"כ 13%) היו בעלי השמנת יתר ועודף משקל (הממוצע העולמי הוא 13%){{הערה|שם=OrenShibolet}}
 +
 +
==הבדלים בין ובתוך מדינות בצריכת סוכר==
 +
==הבדלים בין מדינות בצריכת סוכר ואי שוויון ==
 +
לפי נתוני ה-OECD ישראל וברזיל הן במקום הראשון בצריכת סוכר , עם מעל 180 גרם סוכר ליום. לאחריהן 10 מדינות אחרות עם צריכת סוכר בין 100 ל-150. בינהן שוויץ, מקסיקו, ארצות הברית, צ'ילה, אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד.  מדינות אירופה המערביות - EU 15 צורכות בממוצע מעט יותר מ-100 גרם. ביפן צורכים כ 90 גרם סוכר ובנורבגיה כ-60 גרם סוכר ליום. {{הערה|שם=ziger}}
 +
 +
ניתן להצביע על הסברים דומים אבל שונים מעט להבדלים בין המדינות המערביות - מדינות בעלות [[אי שוויון כלכלי]] גבוה (ישראל, ברזיל, ארצות הברית) הן בעלות צריכת סוכר גבוה ומדינות עם אי שוויון כלכלי נמוך (נורבגיה, יפן) הן בעלות צריכת סוכר נמוכה יותר.
 +
 +
ממחקרים שבוצעו בישראל לדוגמה נמצא כי יש קשר בין מעמד חברתי-כלכלי נמוך לבין צריכה גבוה יותר של סוכר. הסברים אפשריים לצריכה גבוה של סוכר בקרב שכבות עניות כוללות מודעות תזונתית נמוכה יותר, הורים עובדים שמתקשים להשגיח על הילדים, צריכת מזון עתיר בסוכר כסמל סטטוס או כסמל לשייכות חברתית על ידי נערים, פחות אפשרויות לספק מזון בריא בקרב עניים ומחירים נמוכים, מאמצי שיווק וזמינות גבוהה (לדוגמה בסופרים) של מוצרי סוכר.
 +
 +
הסברים אחרים לפערים בין מדינות יכולים להיות בגלל [[רגולציה]] ממשלתית, מסורת טובה יותר של שמירה על [[מוצרים ציבוריים]] (כמו [[רפואה מונעת]], [[חינוך תזונתי]], [[חינוך]]),  או סיבות דומות - גורמים שיכולים להשפיע הן על אי השוויון הכלכלי והן על צריכת הסוכר (של האוכלוסיה כולה או של העניים). ראו גם [[אי שוויון בריאותי]]. במדינות רבות בעלות צריכת סוכר גבוה, ייתכן ויש מעורבות ממשלתית נמוכה בתחום התזונה, החינוך, [[פרסום של סוכר לילדים]]. דבר זה יכול להסביר צריכת סוכר גבוהה לא רק בישראל וארצות הברית אלא גם בשוויץ, ניו-זילנד עוד. יש סיכוי גבוה כי צריכה גבוה של סוכר קשורה להיבטים של [[תרבות הצריכה]] ולתדמית של ילדים, נערים ומבוגרים לגבי עצמם ולגבי הזהות שלהם ביחס למוצרי מזון שונים ("אני קול כי אני שותה קוקה-קולה") וכן בחשיפה של ילדים לפרסום חטיפים ומשקאות קלים. היבט נוסף שיכול לשחק תפקיד הוא [[תרבות מזון]] - עד כמה היא מוכתבת על ידי מסורת וחינוך מודע של הורים או קהילה (לדוגמה צרפת, יפן) וכמה היא נשלטת על ידי [[תאגידי מזון]] וחברות מסחריות דומות (לדוגמה ארצות הברית - ראו [[אומת המזון המהיר]]).
 +
 +
הסבר אפשרי נוסף נוגע לאקלים - במדינות קרות ומושלגות ייתכן כי צריכת סוכר גבוה קשורה לחודשי חורף שבהן תקועים בבית ו"אין מה לעשות". במדינות חמות לעומת זאת יש פוטנטציאל לצריכה גבוה של משקאות ממותקים קרים.
 +
 +
צריכת סוכר נמוכה יחסית בין מדינות ה-OECD קיימת בסין - כ40 גרם ליום, וכן בהודו ובאינדונזיה- כ- 70 גרם.  {{הערה|שם=ziger}} הסבר אפשרי לצריכה נמוכה זו הוא בגלל [[עוני]] - אנשים רבים אינם מצליחים לקנות מזון מעובד (שהוא בדרך כלל יקר יותר) וקונים מזון מסורתי או מזון לא מעובד שמכיל כמות קטנה של סוכר.
    
==השפעות בריאותיות של סוכר==
 
==השפעות בריאותיות של סוכר==

תפריט ניווט