שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''היפר-נורמליזציה''' הוא סרט תעודה מאת אדם קרטיס משנת 2016. הסרט עוסק בשאלה איך הגענו למקום שבו נראה שאין למערכת הפוליטית התקשרותית והתרבותית שליטה על מה שמתרחש.  
+
'''היפרנורמליזציה''' הוא סרט תעודה מאת אדם קרטיס משנת 2016. הסרט עוסק בשאלה איך הגענו למקום שבו נראה שאין למערכת הפוליטית התקשורתית והתרבותית שליטה על מה שמתרחש.  
   −
לפי הסרט - "אנחנו חיים בעולם מוזר שבו יש אירועים שמערערים את היציבות שלנו - גלי מהגרים, מחבלים מתאבדים, דונאלד טרמפ, וולדימיר פוטין,נראה שאלו שנמצאים בשליטה אינם מסוגלים להתמודד עם העולם הזה. לאיש אין חזון לעתיד שונה או טוב יותר. הסרט הזה מתאר כיצד הגענו למצב המוזר הזה. הסרט עוסק ב-40  השנים האחרונות שבהם  פוליטיקאים , פיננסיריים ובעלי הון, ומכשירים טכנלוגיים. במקום להתמודד עם המורכבות של העולם, נסוגו. במקום זאת בנו מציגים גרסה מופשטת של העולם. וזאת כדי להמשיך ולהחזיק בכוח ובעוצמה. וכאשר הגרסה המזוייפ הזו של העולם גדלה, כולנו הלכנו שולל יחד עם ראיית העולם הזו כי הפשטות הזו נוטעת בטחון. אפילו מי שהאמינו שהם תוקפים את המערכת - רידלקים, מוזיקאים, אמנים, תרבות הנגד, הפכו להיות חלק מהאשליה, בגלל שגם הם נסוגו לעולם האשליות. מסיבה זו לאופוזיציה שלנו אין השפעה, ושום דבר לא משתנה. אבל דבר זה מאפשר לכוחות אפלים לגדול בחוץ. כוחות ששבים לנקב את העולם המזוייף שנבנה בזהירות."  
+
לפי הסרט - "אנחנו חיים בעולם מוזר שבו יש אירועים שמערערים את היציבות שלנו - [[הגירה|גלי מהגרים]], [[טרור|מחבלים מתאבדים]], [[דונלד טראמפ]], [[ולדימיר פוטין]], ונראה שאלו שנמצאים בשליטה אינם מסוגלים להתמודד עם העולם הזה. לאיש אין חזון לעתיד שונה או טוב יותר. הסרט הזה מתאר כיצד הגענו למצב המוזר הזה. הסרט עוסק ב-40  השנים האחרונות שבהם  פוליטיקאים, פיננסיריים ובעלי הון, ומכשירים טכנולוגיים. במקום להתמודד עם המורכבות של העולם, נסוגו. במקום זאת בנו מציגים גרסה מופשטת של העולם. וזאת כדי להמשיך ולהחזיק בכוח ובעוצמה. וכאשר הגרסה המזוייפת הזו של העולם גדלה, כולנו הלכנו שולל יחד עם ראיית העולם הזו כי הפשטות הזו נוטעת ביטחון. אפילו מי שהאמינו שהם תוקפים את המערכת - רדיקלים, מוזיקאים, אמנים, תרבות הנגד, הפכו להיות חלק מהאשליה, בגלל שגם הם נסוגו לעולם האשליות. מסיבה זו לאופוזיציה שלנו אין השפעה, ושום דבר לא משתנה. אבל דבר זה מאפשר לכוחות אפלים לגדול בחוץ. כוחות ששבים לנקב את העולם המזוייף שנבנה בזהירות."  
   −
שמו של הסרט "היפר-נורמליזציה" נובע מהמצב בברית המועצות בשנות ה-70. המהפכה הסובייטית רצתה לבנות עולם טוב יותר שגם יורכב מאנשים טובים יותר. עם הזמן החלום הזה נעלם, מי שניהלו את המערכת גילו שהם לא יכולים לחזות ולשלוט בכל דבר. התכנית יצאה משליטה. אבל במקום להתמודד עם זה הבירוקטרים החלו להעמיד פנים שהכל עובד לפי התכנית. מה שצמח במקום זה זה עולם מזוייף של סמלים וטקסים. החברה הסובייטית הפכה להיות מקום שבו כולם יודעים שמה שהמנהיגים אומרים הוא לא נכון, בגלל שהם ראו בעיניים שלהם שהכלכלה מתפוררת. אבל כולם היו צריכים לשתף פעולה ולהעמיד פנים שהכל אמיתי. בגלל שהיה קשה לדמיין חלופה אחרת. כותב סובייטי אחד כינה זאת  - היפר-נומרליצזיה.  אתה הופך להיות חלק מהמערכת עד שקשה לראות מעבר לה. הזיוף הפך להיפר-נורמלי.  
+
שמו של הסרט "היפר-נורמליזציה" נובע מהמצב בברית המועצות בשנות ה-70. המהפכה הסובייטית רצתה לבנות עולם טוב יותר שגם יורכב מאנשים טובים יותר. עם הזמן החלום הזה נעלם, מי שניהלו את המערכת גילו שהם לא יכולים לחזות ולשלוט בכל דבר. התכנית יצאה משליטה. אבל במקום להתמודד עם זה הבירוקרטים החלו להעמיד פנים שהכל עובד לפי התכנית. מה שצמח במקום זה זה עולם מזוייף של סמלים וטקסים. החברה הסובייטית הפכה להיות מקום שבו כולם יודעים שמה שהמנהיגים אומרים הוא לא נכון, בגלל שהם ראו בעיניים שלהם שהכלכלה מתפוררת. אבל כולם היו צריכים לשתף פעולה ולהעמיד פנים שהכל אמיתי. בגלל שהיה קשה לדמיין חלופה אחרת. כותב סובייטי אחד כינה זאת  - היפר-נומרליזציה.  אתה הופך להיות חלק מהמערכת עד שקשה לראות מעבר לה. הזיוף הפך להיפר-נורמלי.  
   −
הסרט מתחיל בתאור המצב ב-1975 בעיר ניו יורק ובדמשק. בניו יורק העיירה נקלעת לחובות בשל תהליכי [[פרבור]] ו[[אפקט הבייגלה]] שבו התושבים העשירים עוברים לפרברים ולעיריה נותרו פחות ופחות מיסים לתפעול העיר. לאחר שהעיר לא הצלחיה לגייס עוד כסף בנקאים השתלטו על העיר והחלו לנהל אותה בין היתר על ידי פיטורים של שוטרים, כבאים ומורים. קרטיס מעיר כי השמאל שהיה בשנות ה-60 לא התנגד לדבר זה בגלל שהוא עצמו עבר מהפכה של [[אינדיבדואליזם]] שמנעה ממנו את היכולת לשתף פעולה עם אנשים אחרים. דונלד טרמפ קונה דירות זולות כדי להפוך אותן לדירות יוקרה, ובה בעת עושה תרגיל החזר מס ענקי של עשרות מיליוני דולרים. בדמשק באותו זמן קינסג'ר נפגש עם אסד האב. אסד רוצה רעיון פאן-ערבי שיאחד את הערבים, ככוח נגדי למערב. קיסינג'ר מאמין במערכת עולמית מאוזנת וכדי לאפשר את זה הוא רוצה לנטרל את הערבים וזאת על ידי סכסוך בינהם. הוא מבטיח לאסד שהסכם שלום עם מצרים וישראל יכלול הסכם שלום גדול יותר שיתן גם פתרון לפלסטינים. אבל קיסינג'ר משחק כפול ואין לו עניין בבעיה הפלסטינית. דבר זה מותיר את אסאד נזעם ועם תחושת בגידה, הוא מפסיק להיות אופטימי ונסוג מהתכנית הגדולה שלו לפאן ערביות.  
+
הסרט מתחיל בתיאור המצב ב-1975 בעיר ניו יורק ובדמשק. בניו יורק העיירה נקלעת לחובות בשל תהליכי [[פרבור]] ו[[אפקט הבייגלה]] שבו התושבים העשירים עוברים לפרברים ולעירייה נותרו פחות ופחות מיסים לתפעול העיר. לאחר שהעיר לא הצליחה לגייס עוד כסף בנקאים השתלטו על העיר והחלו לנהל אותה בין היתר על ידי פיטורים של שוטרים, כבאים ומורים. קרטיס מעיר כי השמאל שהיה בשנות ה-60 לא התנגד לדבר זה בגלל שהוא עצמו עבר מהפכה של [[אינדיבידואליזם]] שמנעה ממנו את היכולת לשתף פעולה עם אנשים אחרים. דונלד טראמפ קונה דירות זולות כדי להפוך אותן לדירות יוקרה, ובה בעת עושה תרגיל החזר מס ענקי של עשרות מיליוני דולרים. בדמשק באותו זמן קיסינג'ר נפגש עם אסד האב. אסד רוצה רעיון פאן-ערבי שיאחד את הערבים, ככוח נגדי למערב. קיסינג'ר מאמין במערכת עולמית מאוזנת וכדי לאפשר את זה הוא רוצה לנטרל את הערבים וזאת על ידי סכסוך ביניהם. הוא מבטיח לאסד שהסכם שלום עם מצרים וישראל יכלול הסכם שלום גדול יותר שיתן גם פתרון לפלסטינים. אבל קיסינג'ר משחק כפול ואין לו עניין בבעיה הפלסטינית. דבר זה מותיר את אסאד נזעם ועם תחושת בגידה, הוא מפסיק להיות אופטימי ונסוג מהתכנית הגדולה שלו לפאן ערביות.  
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
שורה 17: שורה 17:  
* [https://en.wikipedia.org/wiki/HyperNormalisation היפרנורמליזציה] בויקיפדיה האנגלית
 
* [https://en.wikipedia.org/wiki/HyperNormalisation היפרנורמליזציה] בויקיפדיה האנגלית
 
* תהל פורוש, [http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.3097931 ההיפרנורמליזציה של הקרואסון], הארץ, 19.10.2016
 
* תהל פורוש, [http://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/.premium-1.3097931 ההיפרנורמליזציה של הקרואסון], הארץ, 19.10.2016
* עידו הרטוגזון, [https://hartogsohn.com/2016/11/08/hypernomalisation-trump-lewes-psychedelic-utopia/ היפרנורמליזציה, טראמפ, לואס והאוטופיה הפסיכדלית – עדכון בעניין מצב העולם], בבלוג טכנומיסטיקה.
+
* עידו הרטוגזון, [https://hartogsohn.com/2016/11/08/hypernomalisation-trump-lewes-psychedelic-utopia/ היפרנורמליזציה, טראמפ, לואס והאוטופיה הפסיכדלית – עדכון בעניין מצב העולם], בבלוג טכנומיסטיקה
     

תפריט ניווט