שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 25 בתים ,  21:50, 9 בינואר 2017
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
{{מושג בסיסי}}
 
{{מושג בסיסי}}
'''מעבר דמוגרפי''' ('''Demographic transition''') הוא מודל שמנסה להסביר [[תהליך|תהליך מעבר]] בין [[שיווי משקל|שווי משקל דמוגרפי]] (בין שיעור הילודה לשיעור התמותה) בחברה פרה-תעשייתית לשווי משקל שונה בחברה מפותחת עקב [[צמיחה כלכלית]] ו[[שינוי טכנולוגי|שינויים בטכנולוגיה]] עקב מעבר ל[[המהפכה התעשייתית|כלכלה תעשייתית]]. בחברה פרה-תעשייתית שיעור התמותה גבוה ולכן גם שיעור הילודה גבוה. עם ההתפתחות הטכנולוגית של הרפואה, שימוש גובר בסניטציה ובמערכות חשמל, מערכות מים וביוב מתקדמות, שיעור התמותה יורד, אבל אין שינוי בשיעור הילודה, ולכן האוכלוסייה גדלה. עם הזמן שינויים כמו ההתפתחות בחינוך , עלייה ברמת החיים וגידול ב[[התמחות כלכלית]] גורמים לכך ששיעור הילודה יורד גם הוא, עד לאיזון חדש עם שיעור התמותה, והאוכלוסיה מגיעה לשיווי משקל חדש - [[ייצוב אוכלוסין]].  
+
'''מעבר דמוגרפי''' (באנגלית: '''Demographic transition''') הוא מודל שמנסה להסביר [[תהליך|תהליך מעבר]] בין [[שיווי משקל|שווי משקל דמוגרפי]] (בין שיעור הילודה לשיעור התמותה) בחברה פרה-תעשייתית לשווי משקל שונה בחברה מפותחת עקב [[צמיחה כלכלית]] ו[[שינוי טכנולוגי|שינויים בטכנולוגיה]] עקב מעבר ל[[המהפכה התעשייתית|כלכלה תעשייתית]]. בחברה פרה-תעשייתית שיעור התמותה גבוה ולכן גם שיעור הילודה גבוה. עם ההתפתחות הטכנולוגית של הרפואה, שימוש גובר בסניטציה ובמערכות חשמל, מערכות מים וביוב מתקדמות, שיעור התמותה יורד, אבל אין שינוי בשיעור הילודה, ולכן האוכלוסייה גדלה. עם הזמן שינויים כמו ההתפתחות בחינוך, עלייה ברמת החיים וגידול ב[[התמחות כלכלית]] גורמים לכך ששיעור הילודה יורד גם הוא, עד לאיזון חדש עם שיעור התמותה, והאוכלוסייה מגיעה לשיווי משקל חדש - [[ייצוב אוכלוסין]].  
    
לרוב הדבר מוסבר באמצעות "מודל המעבר הדמוגרפי" (DTM) שמתאר את [[גידול אוכלוסין|שינויי האוכלוסייה על פני זמן]]. מעבר דמוגרפי הוא סוג של [[תהליך ארוך טווח]] שמשפיע על [[אוכלוסיית העולם]]. ללא גידול שינוי דמוגרפי, כאשר האוכלוסייה גדלה בקצב קבועה היא [[גידול מעריכי|גדלה באופן מעריכי]] כלומר בכל תקופה נתונה היא תכפיל את הגודל שלה. עם הדינמיקה של מעבר דמוגרפי אוכלוסיית העולם צפויה לגדול בצורה של [[פונקציה סיגמואידית]].   
 
לרוב הדבר מוסבר באמצעות "מודל המעבר הדמוגרפי" (DTM) שמתאר את [[גידול אוכלוסין|שינויי האוכלוסייה על פני זמן]]. מעבר דמוגרפי הוא סוג של [[תהליך ארוך טווח]] שמשפיע על [[אוכלוסיית העולם]]. ללא גידול שינוי דמוגרפי, כאשר האוכלוסייה גדלה בקצב קבועה היא [[גידול מעריכי|גדלה באופן מעריכי]] כלומר בכל תקופה נתונה היא תכפיל את הגודל שלה. עם הדינמיקה של מעבר דמוגרפי אוכלוסיית העולם צפויה לגדול בצורה של [[פונקציה סיגמואידית]].   
   −
מודל זה מבוסס על פרשנות שהחלה בשנת 1929 על ידי ה[[דמוגרפיה|דמוגרף]] האמריקאי וורן תומפסון (Warren Thompson) על שינויים באוכלוסיות מתועשות במשך 200 השנים האחרונות. רוב המדינות המפותחות נמצאות כבר בשלב 4 של המודל, ורוב המדינות המתפתחות נמצאות בשלב 2 או 3 של המודל, ואין מדינה שנמצאת כיום (2008) עדיין בשלב 1. המודל הסביר בצורה טובה למדי את התפתחות האוכלוסין באירופה ובמדינות מפותחות אחרות. המדינות שיוצאות מהכלל הן מדינות עניות, במיוחד בדרום הסהרה ומדינות במזרח התיכון, שהן עניות או משופעות ממדיניות ממשלתית בנושא - במיוחד אפגינסטן, פקיסטן, הרשות הפלסטינית ותימן.  
+
מודל זה מבוסס על פרשנות שהחלה בשנת 1929 על ידי ה[[דמוגרפיה|דמוגרף]] האמריקאי וורן תומפסון (Warren Thompson) על שינויים באוכלוסיות מתועשות במשך 200 השנים האחרונות. רוב המדינות המפותחות נמצאות כבר בשלב 4 של המודל, ורוב המדינות המתפתחות נמצאות בשלב 2 או 3 של המודל, ואין מדינה שנמצאת כיום (2008) עדיין בשלב 1. המודל הסביר בצורה טובה למדי את התפתחות האוכלוסין באירופה ובמדינות מפותחות אחרות. המדינות שיוצאות מהכלל הן מדינות עניות, במיוחד בדרום הסהרה ומדינות במזרח התיכון, שהן עניות או משופעות ממדיניות ממשלתית בנושא - במיוחד אפגניסטן, פקיסטן, הרשות הפלסטינית ותימן.  
   −
הפרופסור השבדי לבריאות עולמית, האנס רוסלינג (Hans Rosling), מדגים באמצעות מידע של האו"ם, כיצד אוכלוסיות [[המדינות העניות]] עברו מאז שנות ה-60, למשפחות קטנות יותר בעלות תוחלת חיים גבוהה יותר, בצורה שבה קיימת התכנסות מהירה של שני הנתונים לכיוון הנתונים במדינות העשירות. [http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html]
+
הפרופסור השוודי לבריאות עולמית, האנס רוסלינג (Hans Rosling), מדגים באמצעות מידע של האו"ם, כיצד אוכלוסיות [[המדינות העניות]] עברו מאז שנות ה-60, למשפחות קטנות יותר בעלות תוחלת חיים גבוהה יותר, בצורה שבה קיימת התכנסות מהירה של שני הנתונים לכיוון הנתונים במדינות העשירות. [http://www.ted.com/index.php/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html]
    
==שלבי המעבר==
 
==שלבי המעבר==
שורה 31: שורה 31:  
==השפעות של מעבר דמוגרפי==
 
==השפעות של מעבר דמוגרפי==
 
===השפעה על אוכלוסיית העולם===
 
===השפעה על אוכלוסיית העולם===
מעבר דמוגרפי הוא סוג של [[תהליך ארוך טווח]] שמשפיע על [[אוכלוסיית העולם]] ועל הדינמיקה של [[גידול אוכלוסין]] עולמי ודרכו על משתנים חברתיים, סביבתיים וכלכליים רבים. ללא מעבר דמוגרפי, אם מניחים כי האוכלוסייה גדלה בקצב קבועה, היא צפויה לגדול [[גידול מעריכי|באופן מעריכי]] , אבל עם הדינמיקה של מעבר דמוגרפי אוכלוסיית העולם צפויה לגדול בצורה של [[פונקציה סיגמואידית]].   
+
מעבר דמוגרפי הוא סוג של [[תהליך ארוך טווח]] שמשפיע על [[אוכלוסיית העולם]] ועל הדינמיקה של [[גידול אוכלוסין]] עולמי ודרכו על משתנים חברתיים, סביבתיים וכלכליים רבים. ללא מעבר דמוגרפי, אם מניחים כי האוכלוסייה גדלה בקצב קבועה, היא צפויה לגדול [[גידול מעריכי|באופן מעריכי]], אבל עם הדינמיקה של מעבר דמוגרפי אוכלוסיית העולם צפויה לגדול בצורה של [[פונקציה סיגמואידית]].   
   −
אחוז פריון קבוע לאשה מעל יכולת ההתחדשות, פרושו גידול מעריכי. אמנם אחוז הגידול קבוע ביחס לגודל האוכלוסייה, אבל במספרים מוחלטים פרוש הדבר שהאוכלוסייה הולכת וגדלה בקצב הולך וגדל. לגידול מעריכי יש מחזור הכפלה - בכל מחזור הכפלה האוכלוסייה גדולה פי שתיים יחסית לתקופה הקודמת. לעומת זאת גידול סיגמואידי פרושו שאוכלוסיית העולם אינה גדלה בקצב מעריכי אלא שמתישהו יש ירידה בפריון הממוצע ואז האוכלוסייה יכולה להגיע לגידול לינארי, התייצבות או לקטון - בהתאם לגודל השינוי.
+
אחוז פריון קבוע לאשה מעל יכולת ההתחדשות, פירושו גידול מעריכי. אמנם אחוז הגידול קבוע ביחס לגודל האוכלוסייה, אבל במספרים מוחלטים פרוש הדבר שהאוכלוסייה הולכת וגדלה בקצב הולך וגדל. לגידול מעריכי יש מחזור הכפלה - בכל מחזור הכפלה האוכלוסייה גדולה פי שתיים יחסית לתקופה הקודמת. לעומת זאת גידול סיגמואידי פירושו שאוכלוסיית העולם אינה גדלה בקצב מעריכי אלא שמתישהו יש ירידה בפריון הממוצע ואז האוכלוסייה יכולה להגיע לגידול לינארי, התייצבות או לקטון - בהתאם לגודל השינוי.
    
===השפעות על בטחון תזונתי וקיימות===
 
===השפעות על בטחון תזונתי וקיימות===
שורה 45: שורה 45:     
===שינויים דמוגרפיים בין ובתוך מדינות===
 
===שינויים דמוגרפיים בין ובתוך מדינות===
המעבר הדמוגרפי מתרחש בזמנים שונים לגבי מדינות שונות, וגם בתוך אותה מדינה הוא יכול להתרחש בפערי זמנים לגבי אוכלוסיות שונות בעלות מאפיינים תרבותיים או סוציו-דמוגרפיים שונים. באופן כללי אוכלוסיות עניות יותר , פחות משכילות ואוכלוסיות מסורתיות יותר הן בעלות שיעורי פריון ילודה גבוה יותר יחסית לאוכלוסיות עשירות, משכילות וחילוניות יותר. פרוש התרחשות המעבר הדמוגרפי במודעים שונים באוכלוסיות שונות הוא שינוי בהרכבי האוכלוסייה העולמית ובהרכבי האוכלוסייה בתוך מדינות.  
+
המעבר הדמוגרפי מתרחש בזמנים שונים לגבי מדינות שונות, וגם בתוך אותה מדינה הוא יכול להתרחש בפערי זמנים לגבי אוכלוסיות שונות בעלות מאפיינים תרבותיים או סוציו-דמוגרפיים שונים. באופן כללי אוכלוסיות עניות יותר, פחות משכילות ואוכלוסיות מסורתיות יותר הן בעלות שיעורי פריון ילודה גבוה יותר יחסית לאוכלוסיות עשירות, משכילות וחילוניות יותר. פרוש התרחשות המעבר הדמוגרפי במודעים שונים באוכלוסיות שונות הוא שינוי בהרכבי האוכלוסייה העולמית ובהרכבי האוכלוסייה בתוך מדינות.  
   −
השפעה בולטת אחת היא ירידה בפריון האוכלוסין של המדינות המערביות, ולעומת זאת המשך פריון גבוה יותר במדינות שהתעוש והצמיחה הכלכלית הגיעו אליהן מאוחר יותר. פרוש הדבר שאחוז אנשים שמוצאם ממדינות מערביות יהיה קטן יותר בעתיד יחסית לאוכלוסיות של מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה.  
+
השפעה בולטת אחת היא ירידה בפריון האוכלוסין של המדינות המערביות, ולעומת זאת המשך פריון גבוה יותר במדינות שהתיעוש והצמיחה הכלכלית הגיעו אליהן מאוחר יותר. פרוש הדבר שאחוז אנשים שמוצאם ממדינות מערביות יהיה קטן יותר בעתיד יחסית לאוכלוסיות של מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה.  
   −
במדינות מערביות רבות, במיוחד באירופה ובארצות הברית (אך לא ביפן, דרום קוריאה) האטה בגידול האוכלוסייה המקומי פרושו גם פתיחות לגל הגירה גדול של [[מהגרי עבודה]] - באירופה מאסיה אפריקה והמזרח התיכון, ובארצות הברית ממקסיקו ומדינות דרום ומרכז אמריקה. דבר זה משנה את המאזן הדמוגרפי של מדינות אלה וגורר גם שינויים תרבותיים ומתחים פוליטיים וכלכליים.
+
במדינות מערביות רבות, במיוחד באירופה ובארצות הברית (אך לא ביפן, דרום קוריאה) האטה בגידול האוכלוסייה המקומי פירושו גם פתיחות לגל הגירה גדול של [[מהגרי עבודה]] - באירופה מאסיה אפריקה והמזרח התיכון, ובארצות הברית ממקסיקו ומדינות דרום ומרכז אמריקה. דבר זה משנה את המאזן הדמוגרפי של מדינות אלה וגורר גם שינויים תרבותיים ומתחים פוליטיים וכלכליים.
    
===השפעה על הפנסיה===
 
===השפעה על הפנסיה===
 
ירידה בכמות הילדים בכל משפחה פרושה שיש פחות עובדים צעירים, כך שהגיל הממוצע באוכלוסייה גדל. העלייה בתוחלת החיים תורמת גם היא  
 
ירידה בכמות הילדים בכל משפחה פרושה שיש פחות עובדים צעירים, כך שהגיל הממוצע באוכלוסייה גדל. העלייה בתוחלת החיים תורמת גם היא  
להזדקנות האוכלוסייה. שני התהליכים האלה יחד גורמים לכך בשטווח הקצר והבינוני יש פחות מקורות לתשלום דמי [[פנסיה]] לאוכלוסייה.  
+
להזדקנות האוכלוסייה. שני התהליכים האלה יחד גורמים לכך שבטווח הקצר והבינוני יש פחות מקורות לתשלום דמי [[פנסיה]] לאוכלוסייה.  
    
זהו תהליך זמני, בטווח הארוך יותר, אם יש התייצבות של האוכלוסייה, צפויה גם התייצבות של כמות העובדים הצעירים ביחס לאחוז הפנסיונרים. בנוסף כמות משאבי הטבע לאדם מפסיקה לרדת. תהליך שינוי פריון הילודה אינו הדבר היחיד שמשפיע על הפנסיה, תהליכים נוספים קשורים ל[[התמחות כלכלית]] וכמות שנות הלימודים וההכשרה לפני התחלת העבודה, וכן שיפורים ברפואה שיכולים להאריך את תוחלת החיים (להאריך את תקופת הפנסיה) מחד ומצד שני שינויים ברפואה ובשוק העבודה שמאפשרים לאנשים לעבוד גם בתקופות חיים מאוחרות יותר.  
 
זהו תהליך זמני, בטווח הארוך יותר, אם יש התייצבות של האוכלוסייה, צפויה גם התייצבות של כמות העובדים הצעירים ביחס לאחוז הפנסיונרים. בנוסף כמות משאבי הטבע לאדם מפסיקה לרדת. תהליך שינוי פריון הילודה אינו הדבר היחיד שמשפיע על הפנסיה, תהליכים נוספים קשורים ל[[התמחות כלכלית]] וכמות שנות הלימודים וההכשרה לפני התחלת העבודה, וכן שיפורים ברפואה שיכולים להאריך את תוחלת החיים (להאריך את תקופת הפנסיה) מחד ומצד שני שינויים ברפואה ובשוק העבודה שמאפשרים לאנשים לעבוד גם בתקופות חיים מאוחרות יותר.  

תפריט ניווט