שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 39: שורה 39:     
חוקת ארצות הברית הנהיגה את ההפרדה של רשויות השלטון כדי ליצור מערכת של בלימות ואיזונים שהותאמה בזהירות להגביל הזדמניות לניצול לרעה של כוחה של המדינה. היא לא מכילה איזכור כלשהו של תאגידים, דבר המרמז שאלה שיצרו אותה לא חזו או התכוונו שלתאגידים יהיה תפקיד עקבי בפוליטיקה של ארצות הברית.
 
חוקת ארצות הברית הנהיגה את ההפרדה של רשויות השלטון כדי ליצור מערכת של בלימות ואיזונים שהותאמה בזהירות להגביל הזדמניות לניצול לרעה של כוחה של המדינה. היא לא מכילה איזכור כלשהו של תאגידים, דבר המרמז שאלה שיצרו אותה לא חזו או התכוונו שלתאגידים יהיה תפקיד עקבי בפוליטיקה של ארצות הברית.
 +
 +
==תאגידים במהלך המאה ה-19==
 +
במהלך המאה ה-19 התקיימו מספר התפתחויות חשובות שחיזקו מאד את התאגידים ועיצבו אותן כמוסדות שאנו מכירים כיום.
 +
 +
===שינוי מטרת התאגיד -משיפור האינטרס הציבורי להגדלת רווחי המשקיעים===
 +
כאמור עד למאה ה-19 באנגליה במושבותיה ובארצות אחרות, מספר רב של תאגידים קבלו צ'רטר התאגדות תמידי, אבל עם מטרה ציבורית מוגדרת: לבנות תעלות, להקים מעבורות, מפעלי מים, דרכים, גשרים, בנקים, אוניברסיטאות, מושבות וכו'.
 +
 +
בשנת 1844 מועבר בבריטניה UK Joint Stock Companies Act. חוק זה מגדיר את התאגיד העסקי כצ'רטר הניתן על ידי המדינה לקבוצת משקיעים  לשם איסוף כספים פרטיים למטרה מוגדרת. זבר זה מאפשר להקים תאגיד לכל מטרה שבחרו המשקיעים ולא רק למטרה שהמלך בחר בה.
 +
 +
בשנת 1855 מועבר בברטיניה UK Limited Liability Act. חוק זה מאפשר לגדר ולהקטין את הסיכונים למשקיעים בתאגיד. החוק מאפשר לתאגידים להגביל את המחויבות של משקיעיהם לרמה של השקעתם במניות התאגיד. לפני חקיקת חוק זה, המשקיעים בחברות היו בסיכון לאבד את כל רכושם אם התאגיד כשל. מצב זה מאשפר לכל אחד להשקיע בתאגיד ולא רק לקבוצה מצומצמת שקרובה למלך ולאצולה.
 +
 +
באותו זמן מתקיימות התפתחויות בארצות הברית. המטרה של תאגידים עסקיים מסולפת ועוברת שינוי מתאגיד שמטרתו '''האינטרס הציבורי''' לתאגיד המשרת רק את ''האינטרסים של המשקיעים בו''' פרוש הדבר הוא כי כתב הזכויות של התאגיד הוא מקסום של הרווח של המשקיעים - גם אם פרוש הדבר [[עישון|מכירת סיגריות]], [[זיהום|מוצר שיוצר זיהום]] או כל פגיעה אחרת של המוצר או של הפעילות העסקית של התאגיד.
 +
 +
===מרוץ לתחתית של מתן זכויות לתאגידים בישובים בארצות הברית===
 +
ההתפשטות של המתיישבים ממערב אירופה לכיוןו מערב ארצות הברית מובילה לכך שמדינות וערים נותנות לתאגידים זכויות, הטבות במקרקעין והקטנת המגבלות לפעולה. כל זאת במטרה למשוך אותם אליהן. מדינת דלאוור 'זוכה במרוץ לתחתית' - נותנת את התנאים המפנקים ביותר.
 +
 +
"מרוץ לתחתית" - מדינות (בארצות הברית) המתחרות ביניהן, מי יתן לתאגידים תנאים טובים כדי שיבחרו להירשם ולפעול מתחומן. באירופה במאה ה-19, לא התקיים מרוץ כזה היות וכל תאגיד שהוקם היה לאומי, ולא היתה יכולת של תאגיד אנגלי לעבור לאיטליה היות ומערכת החוקים אחרת, ואיש אנגלי לא כל שכן משקיעים רבים, לא יעברו פתאום לבצע עסקים במדינה אחרת. בארצות הברית, שבה מערכת חוקים אחת (פחות או יותר), שפה אחת ושוק אחד בכל המדינות, המצב שונה.
 +
 +
===תאגידים צוברים כוח פוליטי בעקבות מלחמת האזרחים בארצות הברית===
 +
התאגידים הלכו וצברו כוח כחלק מ[[תהליך ארוך טווח]], אולם קפיצה בכוחם היתה בזמן מלחמת האזרחים בארצות הברית. התאגידים ניצלו את הכאוס הפוליטי והחברתי שיצרה המלחמה לקצור רווחים וכן להיכנס למערכת הפוליטית שהיתה אמורה לפקח עליהם.
 +
 +
* הנשיא לינקולן מציין מעט לפני מותו:
 +
{{ציטוט|תוכן=התאגידים העסקיים השתלטו..... תקופה של שחיתות בדרגים הגבוהים תבוא..... הכח הפיננסי ינסה לבסס ולהאריך את שליטתו.... עד שהעושר יצטבר בידיים ספורות...והרפובליקה האמריקאית תיהרס}}
 +
 +
* ב-1884 הנשיא הייס מצהיר:
 +
{{ציטוט|תוכן=זו אינה יותר ממשלה של העם, על ידי העם ולמען העם. זו ממשלה של התאגידים, על ידי התאגידים ולמען התאגידים}}.
 +
 +
===הכרה בתאגיד כ'אישיות משפטית'===
 +
בארצות הברית של המאה ה-19 שבה התאגידים שולטים בפעילות הממשל, הם מגדילים את זכויותיהם. בתקופה זו התאגידים זוכים להיות מוגדרים כיישות "טבעית" , כאילו היו אדם ממש, וכתוצאה מכך נהנים מכל זכויות האדם כולל הזכות לחופש הדיבור.
 +
 +
* ב-1886 בית המשפט העליון בארצות הברית קבע בפסיקה שהיא אבן דרך בדיני חברות ובכלכלה כי התאגיד העסקי הפרטי הוא 'אישיות משפטית' ולכן התאגיד זכאי לכל הזכויות וההגנות של אזרחי ארצות הברית.
 +
 +
* ב-1980 קבע בית המשפט העליון בארצות הברית כי לתאגיד העסקי יש את אותן הזכויות לחופש הדיבור כמו לכל אזרחי ארצות הברית. אם עד אז היה ספק שלתאגידים יש גם זכות זו, היא הובהרה בפסיקה זו.
 +
 +
המשמעויות של פסיקות אלה הן נרחבות מאד ומופיעות בצורה רחבה במקרים של תאגידים שמנצלים את היכולת הכלכלית שלהם והארגונית שלה (שאין לרוב האנשים) כדי לצבור כוח פוליטיף, לקבל זכויות יתר ולהגן או להסתיר ביכולת שלהם להרוויח גם במחיר פגיעות שלהם בחירות או בזכויות של אנשים בשר ודם.
 +
 +
דוגמה אחת היא השימוש של [[חברות הטבק]] בהגנות המשפטיות על ההתכתבות הפנימית של התאגיד כדי להסתיר התנהלות ארוכת שנים של [[הכחשת נזקי העישון]] והשפעה על מחוקקים , חוקרים ועוד כדי למנוע הכרה בנזקים הבריאותיים, בהתמכרות או בשיווק מוצרי טבק לילדים. ללא מסמכים אלה היה קשה הרבה יותר להוכיח הפצת [[דיסאינפורמציה]] ועבירות על החוק - ולכן החברות יכולות לשמור על המשך החסיון של המסמכים שלהן וכך להמשיך בהתנהגות הבעייתית.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט