שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 32: שורה 32:  
* העדר התייחסות לנושאים האלה במיוחד כתאוריה מאחדת אחת במישורים של אקדמיה, תרבות, תקשורת ופוליטיקה. לדוגמה אנשים כמו אבינרי לא מקשרים בין שינויי אקלים ובעיות מזון ומים בסוריה לבין מלחמת האזרחים שם. ורוב התקשורת לא עוסקת בנושא הזה.
 
* העדר התייחסות לנושאים האלה במיוחד כתאוריה מאחדת אחת במישורים של אקדמיה, תרבות, תקשורת ופוליטיקה. לדוגמה אנשים כמו אבינרי לא מקשרים בין שינויי אקלים ובעיות מזון ומים בסוריה לבין מלחמת האזרחים שם. ורוב התקשורת לא עוסקת בנושא הזה.
    +
הנושאים שאבינירי מציין כמו זכויות להט"ב, עוני, אבטלה, התחממות עולמית, זכויות לשחורים בעצם קשורים זה לזה. הקושי של אבינרי וליברלים הוא לקשר בינהם. להסביר את כולם באמצעות מנגנון אחד בסיסי. המנגנון הביסיסי עליו אני מדבר הוא התעקשות על שיח מדעי , קישור בין מדעי הטבע לבין מדעי החברה ובין אלו לבין המדיניות והתרבות. הליברלריזם ניסה להיות סובלני כלפי "אמיתות אחרות" שהן בעצם מיתוסים לא מבוססים - כמו מיתוסים שמרניים לגבי נשים או מיתוסים דתיים לגבי להטב"ים או מיתוסים קפיטלסטים כלפי המערכת האקולוגית או איך בני אדם חושבים ומתנהגים - אי אפשר להמשיך עם הגישה הזאת. התעקשות על מדע תאפשר לנו בסיס לאמת מוצקה . התעקשות על השיטה המדעית ועל דחייה של אמונות קדומות משום שהן פופלאריות תאפשר לנו לדחות אמונות הבל ששולטת בפוליטיקה ובתרבות בחלק מהזרמים בימין ומייצרים סבל מיותר בכמויות.
    +
דוגמאות - אין בסיס ביולוגי לגזענות - ברור מאיפה הגזענות מגיעה אנחנו חשדנים כלפי השונה ורוצים גנים דומים לנו. ומצד שני המחשבה שהגנים שלנו הם עדיפים או שיש עדיפות להומוגנית היא לא מטעה. הסיבה לרביה מינית במקום השתכפלות הומוגנית - כמו בחידקים - היא שיש יתרון אדיר למגוון שמאפשר יכולות התמודדות עם מצבים לא צפויים שמזמנת הסביבה. - אין בסיס ביולגי לראית הומואים וכו' כ"סטייה" בטח לא מחשבות על כך שמדובר בבחירה של הפרט או כתוצאה של חינוך. הומוסדואלים קיימם בטבע. אנשים שחושבים אחרת הם זכו באופון מסורתי להגנת הליברליזם בשם הסובלנות של חופש דעה וכו. אבל אסור להמשיך עם זה - זה קטלני. התכחשות למדע במיוחד כשהי באה יחד עם הרבה מאד כסף או אינטרס פוליטי מאחרויה היא קטלנית גם למדע וגם לפוליטיקה ולחברה בכלל.
 +
 +
דוגמה אחרת נוגעת להגנת הליברליזם על הפרט - כאשר משהו נועץ סכין במישהו אחר הדבר מאד ברור, גם כאשר הוא נכנס למרפסת שלו - אבל הליברליזם פותח לפני התתפחות המושג של מערכת אקולוגית - שמראה כיצד פרט אחד או מין אחד יכול להשפיע בצורה חזקה על פרט או מין אחר בלי השפעה ישירה - על ידי השפעה על פרט שלישי או על מערכות לא חיות. הליבליזם מאד לא מוצלח במתן הגנה על אנשים בבעיות כמו זיהום או השפעות אקולוגית או מורכבות - כמו גם בבעיות של מאפיה או של וירוסים באינטרנט, נשק קל וכו' - היכולת של הצדדים האלימים לכפות את האינטרסים שלהם דרך עיצוב החוקים, עיצוב העולם הפיזי (לדגומה פרבור ומכוניות) עולה בהרבה על היכולת של אנשים להתגונן מפניהם . לדוגמה חברות הטבק או חברות מזהמות . לכאורה לא חוקי למכור סריות לקטיינים למעשה אין בעיה כזו . בעיה גדולה יותר הן השפעות ארוכות טווח שבהן מישהו הים גורם נזק למישהו בעתיד.
 +
 +
הליברלים בחרו להתחבר לזרמים ניתוח שהיו בשלהי המאה ה-19 - כמו כלכלה נאו קלאסית - שמכיחישה חלקים גדולים מההמדע - בין אם זה אקולוגיה או פסיכולוגיה. המערכת הכלכלית אלי שם המשפטית עברה הזניה שבה ההון משפיע על התכנים ועל המחקר. ומגלה החוצה רעיונות לא נוחים. הניתוח של העולם שמורכב רק ממדינוה מצד חד ואזרחים נטולי מעמד ושוי כוח לכאורה מצד שני. מתעלם מהכוח הפוליטי והכלכלי של תאגידים מפערים ביכולות ובהזדמניות של אנשים ממעמדות שונים. מהשפעה של תרבות ופיסכולוגיה. לעומת הליברלים התאגידים ניצלו בצורה נרחבת פיסכולוגה לדוגמה - אם כדי למכור לנו עוגות אינטסנט או כדי למכור לנו סיגרוית.  או רעיונות אחרים לפהים התחממות עולמית אינה קיימת כלל.
 +
 +
עבור הליברלים כל אדם הוא יישות בפני עצמה, מנותק מהשפעת מרכות מורכבות חברתיות , והאדם הוא מנותק מהטבע - לכן בעיות כמו הרס המערכות האקולוגיות או גידול אוכלסין לא נתפסות על ידי הליברלים כביעות קיומיות או כמשהו שיכול לשנות את התנהלות המערכת הפוליטית. אם מישהו רוצה לגדל 20 ילדים ואם יש מיליונים כאלה  - זה לא נתפס בכלל כבעיה - כי הרעיון של זכויות אדם לא מאפשר לראות בזה בעיה בכלל - שכן אין תפיסה של קשר בין בריאות המערכות האקולוגיות או תפקוד המערכות החברתיות כתנאי להספקה של אותן זכויות.
 +
 +
השיח של זכויות אדם וזוכיות אזרח הוא שיח יותר מידי אקדמיו מנותק מהמציאות הביולוגית -פיזית -כלכלית -בריאותית קוגינטיבית - הוא שיח יותר מידי ממוקד אדם ברמת הפרט ומתעלם מרכיבים אחרים של המערכת
 +
 +
מיקוד הליבלרים בנפלאות השוק החופשי מנע מהם ראיה של אחריות התאגידים והצרכן למתן לגיטמיציה ואחריות להמשך התעלללות באנשים במדינות אחרות - התללעות שיצרה עוני ופליטים ומלחמות מצד אחד ומצד שני מאפשרת המון פיות רעבים שמפשרים תחרות זולה מאד עם הפועלים של העולם הראשון. המשרות היות עוברות לפועלים עניים אלה . כך דפקו תושבי המדינות העשירות את עצמם. במקום להעלות
 +
 +
גם כאשר אנשים עם משרות הם משועבדים לעבודה ולקיות וחלים בגלל צריכת יתר והורגים את המערכת האקולוגית.
 +
הנושא של תרבות הצריכה הוא הכחרי במרכת שחייבת לגדול כל הזמן - משום שהוהן לא דמוקרטי- כך עוד הון שחוסך צורך בעבודה אנושית - הופך מברכה לקללה. במערכת שבה ההון נמצא בשליטה פוליטית ואו בקשרי בעלות של קבוצה קטנה מאד של אנשים שמנצלת את כוחה הפוליטי והכלכלה והתרבותי כדי לקחת מאנשים עוד כוח ועוד הון .
    
===מה עושים במקום===
 
===מה עושים במקום===

תפריט ניווט