שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  11:04, 3 בנובמבר 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
[[תמונה:Atlanta_thermal.jpg|left|thumb|350px|תמונה תרמית של מרכז העיר באטלנטה, ג'ורג'יה. כחול מציין טמפרטורות נמוכות, אדום טמפרטורות  גבוהות יותר ולבן את האיזורים הכי חמים. טמפרטורת האוויר ביום הגיעה לכ-26.7 מעלות צלזיוס, אבל חלק מהמשטחים הגיעו לכ-47.8 מעלות]]
+
[[תמונה:Atlanta_thermal.jpg|left|thumb|350px|תמונה תרמית של מרכז העיר באטלנטה, ג'ורג'יה. כחול מציין טמפרטורות נמוכות, אדום טמפרטורות  גבוהות יותר ולבן את האיזורים הכי חמים. טמפרטורת האוויר ביום הגיעה לכ-26.7 מעלות צלזיוס, אבל חלק מהמשטחים הגיעו לכ-47.8 מעלות.]]
   −
'''אי חום עירוני''' (Urban heat island) הוא אזור [[עיר|עירוני]] שחם במידה משמעותית מסביבתו. הפרשי הטמפרטורה גדולים יותר במשך הלילה מבמשך היום, וגדולים יותר בתקופת החורף מאשר בקיץ, הם מורגשים במיוחד כאשר הרוחות חלשות. הסיבה העיקרית לאיי חום עירוניים היא שינוי פני השטח באמצעות פיתוח עירוני מרובה אספלט ובטון עם מעט צמחייה שגורמים לקליטה ואגירה של חום השמש; חום שנוצר באמצעות שימושי אנרגיה עירוניים (כמו [[מכוניות]], [[מזגנים]] ו[[תעשייה]]) הוא תורם משני יותר. כאשר מרכזי האוכלוסייה גדלים, הן נוטים לשנות [[שימושי קרקע|שטח אדמה גדול]] וכתוצאה מכך נגרמת עליה בטמפרטורה הממוצעת של 3-5 מעלות צלזיוס ואף יותר מכך. ההשפעות של איי חום עירוניים כוללות הגדלת עומס החום הנגרם בימי הקיץ, הגדלת הביקוש [[למיזוג אוויר]] בימי הקיץ והעמסת רשת החשמל הארצית, שינוי מיקרו אקלימי ותרומה לכך שכמות הגשם היורד במורד הרוח של ערים במרחק 30-60 ק"מ גדולה ב-28% יחסית לכמות הגשם במעלה הרוח. <ref>[http://www.guardian.co.uk/weather/Story/0,2763,1516375,00.html Spain goes hi-tech to beat drought] The Guardian, 2005-06-28</ref>
+
'''אי חום עירוני''' (Urban heat island) הוא אזור [[עיר|עירוני]] שחם במידה משמעותית מסביבתו. הפרשי הטמפרטורה גדולים יותר במשך הלילה מבמשך היום, וגדולים יותר בתקופת החורף מאשר בקיץ, הם מורגשים במיוחד כאשר הרוחות חלשות. הסיבה העיקרית לאיי חום עירוניים היא שינוי פני השטח באמצעות פיתוח עירוני מרובה אספלט ובטון עם מעט צמחייה שגורמים לקליטה ואגירה של חום השמש; חום שנוצר באמצעות שימושי אנרגיה עירוניים (כמו [[מכוניות]], [[מזגנים]] ו[[תעשייה]]) הוא תורם משני יותר. כאשר מרכזי האוכלוסייה גדלים, הן נוטים לשנות [[שימושי קרקע|שטח אדמה גדול]] וכתוצאה מכך נגרמת עליה בטמפרטורה הממוצעת של 3-5 מעלות צלזיוס ואף יותר מכך. ההשפעות של איי חום עירוניים כוללות הגדלת עומס החום הנגרם בימי הקיץ, הגדלת הביקוש ל[[מיזוג אוויר]] בימי הקיץ והעמסת רשת החשמל הארצית, שינוי מיקרו אקלימי ותרומה לכך שכמות הגשם היורד במורד הרוח של ערים במרחק 30-60 ק"מ גדולה ב-28% יחסית לכמות הגשם במעלה הרוח. <ref>[http://www.guardian.co.uk/weather/Story/0,2763,1516375,00.html Spain goes hi-tech to beat drought] The Guardian, 2005-06-28</ref>
    
==גורמים לאי חום עירוני==
 
==גורמים לאי חום עירוני==
שורה 10: שורה 10:  
חום "זיהומי" שנגרם בגלל פעולת מזגנים, תעשייה, מכוניות, מנורות, מוצרי חשמל ומקורות חום נוספים, תורם גם הוא להיווצרות של איי חום עירוניים.  
 
חום "זיהומי" שנגרם בגלל פעולת מזגנים, תעשייה, מכוניות, מנורות, מוצרי חשמל ומקורות חום נוספים, תורם גם הוא להיווצרות של איי חום עירוניים.  
   −
סיבה נוספת לקיום של אי חום עירוני היא מחסור בנשימה ובאידוי מים מצדם של [[עצים בעיר|עצים וצמחים בעיר]] (Evapotranspiration.)
+
סיבה נוספת לקיום של אי חום עירוני היא מחסור בנשימה ובאידוי מים מצדם של [[עצים בעיר|עצים וצמחים בעיר]] (Evapotranspiration).  
    
גם רמות גבוהות של [[זיהום אוויר]] יכולות להגביר את אי החום, שכן צורות רבות של זיהום יכולות לשנות את תכונות החזרת הקרינה של האטמוספירה.
 
גם רמות גבוהות של [[זיהום אוויר]] יכולות להגביר את אי החום, שכן צורות רבות של זיהום יכולות לשנות את תכונות החזרת הקרינה של האטמוספירה.

תפריט ניווט