שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 7 בתים ,  23:57, 27 בספטמבר 2016
מ
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''סרטן המעי הגס''' (באנגלית: '''Colorectal Cancer''' או '''colon cancer''' או '''bowel cancer''') הוא [[סרטן|מחלת סרטן]] ב[[המעי הגס|מעי הגס]], ב[[חלחולת]] וב[[תוספתן]]. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו, והשני בגורמי המוות הסרטניים בעולם המערבי. הסברה היא כי גידולים סרטניים במעי הגס מקורם לרוב בפוליפים אדנומטיים במעי הגס. גידולים אלה שפירים בדרך כלל, אך כמה מהם עלולים להיעשות ממאירים עם הזמן. המחלה מאובחנת באמצעות קולונוסקופיה, בדיקה פולשנית של המעי הגס דרך החלחולת. הטיפול הוא בדרך כלל ניתוחי, ובמקרים רבים נדרשת גם [[כימותרפיה]].  
+
'''סרטן המעי הגס''' (באנגלית: '''Colorectal Cancer''' או '''colon cancer''' או '''bowel cancer''') הוא [[סרטן|מחלת סרטן]] ב[[המעי הגס|מעי הגס]], ב[[חלחולת]] וב[[תוספתן]]. זהו סוג הסרטן השלישי בשכיחותו, והשני בגורמי המוות הסרטניים בעולם המערבי. הסברה היא כי גידולים סרטניים במעי הגס מקורם לרוב בפוליפים אדנומטיים במעי הגס. גידולים אלה שפירים בדרך כלל, אך כמה מהם עלולים להפוך לממאירים עם הזמן. המחלה מאובחנת באמצעות קולונוסקופיה, בדיקה פולשנית של המעי הגס דרך החלחולת. הטיפול הוא בדרך כלל ניתוחי, ובמקרים רבים נדרשת גם [[כימותרפיה]].  
    
סרטן המעי הגס הוא דוגמה חשובה הן לחשיבות של גילוי מוקדם והן למחסור בגילוי כזה. 9 מתוך 10 חולים יכולים לשרוד את הסרטן כאשר יש גילוי מוקדם, אבל רק 1 מתוך 10 חולים אכן מגלים את הסרטן בשלב מוקדם.[http://www.cancerresearchuk.org/cancer-info/spotcancerearly/]  
 
סרטן המעי הגס הוא דוגמה חשובה הן לחשיבות של גילוי מוקדם והן למחסור בגילוי כזה. 9 מתוך 10 חולים יכולים לשרוד את הסרטן כאשר יש גילוי מוקדם, אבל רק 1 מתוך 10 חולים אכן מגלים את הסרטן בשלב מוקדם.[http://www.cancerresearchuk.org/cancer-info/spotcancerearly/]  
שורה 23: שורה 23:     
==גורמים==
 
==גורמים==
75-95% מהמקרים של סרטן המעי הגס מתרחשים באנשים עם סיכון גנטי נמוך או ללא סיכון גנטי. גורמי סיכון אחרים כוללים גיל מבוגר יותר, מגדר ממין זכר, צריכה גבוהה של שומנים, [[אלכוהול]] או בשר אדום, [[השמנת יתר]], [[עישון]] ו[[פעילות גופנית|העדר פעילות גופנית]]. כ-10% מהמקרים במחלה מקושרים ל[[תת פעילות גופנית]]. הסיכון מ[[אלכוהול]] גדל אם שותים מעל כוס משקה ביום.
+
75%-95% מהמקרים של סרטן המעי הגס מתרחשים באנשים עם סיכון גנטי נמוך או ללא סיכון גנטי. גורמי סיכון אחרים כוללים גיל מבוגר יותר, מגדר ממין זכר, צריכה גבוהה של שומנים, [[אלכוהול]] או בשר אדום, [[השמנת יתר]], [[עישון]] ו[[פעילות גופנית|העדר פעילות גופנית]]. כ-10% מהמקרים במחלה מקושרים ל[[תת פעילות גופנית]]. הסיכון מ[[אלכוהול]] גדל אם שותים מעל מנת משקה ביום.
    
==בשר מעובד ובשר אדום==
 
==בשר מעובד ובשר אדום==
שורה 30: שורה 30:  
בשר האדום מסווג בקבוצת גורמי הסיכון השנייה ([[מסרטן אפשרי בבני אדם]]), ונקבע שהוא כנראה תורם להתפתחות סרטן המעי הגס, אך גם ל[[סרטן הלבלב]] ו[[סרטן הערמונית]]. <ref name="iarc"/>[http://www.themarker.com/hrtz/1.2761043]  
 
בשר האדום מסווג בקבוצת גורמי הסיכון השנייה ([[מסרטן אפשרי בבני אדם]]), ונקבע שהוא כנראה תורם להתפתחות סרטן המעי הגס, אך גם ל[[סרטן הלבלב]] ו[[סרטן הערמונית]]. <ref name="iarc"/>[http://www.themarker.com/hrtz/1.2761043]  
   −
מחקר משנת 2013 שבוצע בקרב מעל 400 אלף בני אדם עם מידע מלא לגבי הרגלי עישון, [[פעילות גופנית]], אינדקס BMI למשקל גוף, מצא קשר סטטיסטי מתון בין אכילת בשר מעובד לבין הגברת הסיכוי לתמותה, בעיקר מ[[מחלות לב]] וכן בגלל מחלות סרטניות וסיבות מוות נוספות. צריכה גבוה של בשר אדום ובמיוחד של בשר מעובד מגבירה את הסיכון הכללי למות. לפי הערכת החוקרים, כ-3% מתוך מקרי המוות בתקופת המחקר היו יכולים להמנע אם כל הנחקרים היו אוכלים פחות מ-20 גרם בשר ביום. אם מנטרלים גורמי סיכון אחרים כמו [[עישון]] ו[[מחסור בפעילות גופנית]] צריכה של בשר אדום בכמות גדולה מעלה את הסיכון למוות במחקר ב-14% וצריכה של בשר אדום מעובד מעלה את הסיכון ב-40%.<ref>Sabine Rohrmann et al, [http://www.biomedcentral.com/1741-7015/11/63 Meat consumption and mortality - results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition], BMC Medicine 2013, 11:63  doi:10.1186/1741-7015-11-63</ref>
+
מחקר משנת 2013 שבוצע בקרב מעל 400 אלף בני אדם עם מידע מלא לגבי הרגלי עישון, [[פעילות גופנית]], אינדקס BMI למשקל גוף, מצא קשר סטטיסטי מתון בין אכילת בשר מעובד לבין הגברת הסיכוי לתמותה, בעיקר מ[[מחלות לב]] וכן בגלל מחלות סרטניות וסיבות מוות נוספות. צריכה גבוה של בשר אדום ובמיוחד של בשר מעובד מגבירה את הסיכון הכללי למות. לפי הערכת החוקרים, כ-3% מתוך מקרי המוות בתקופת המחקר היו יכולים להימנע אם כל הנחקרים היו אוכלים פחות מ-20 גרם בשר ביום. אם מנטרלים גורמי סיכון אחרים כמו [[עישון]] ו[[מחסור בפעילות גופנית]] צריכה של בשר אדום בכמות גדולה מעלה את הסיכון למוות במחקר ב-14% וצריכה של בשר אדום מעובד מעלה את הסיכון ב-40%.<ref>Sabine Rohrmann et al, [http://www.biomedcentral.com/1741-7015/11/63 Meat consumption and mortality - results from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition], BMC Medicine 2013, 11:63  doi:10.1186/1741-7015-11-63</ref>
    
==התפתחות המחלה==
 
==התפתחות המחלה==
המעי הגס מחולק ל-5 חלקים (המעי העולה, המעי החוצה, המעי היורד, המאי הסיגומאידי והחלחולת), וסרטן המעי הגס יכול להתרחש בכל אחד מהם. ייתכן גם סרטן במעי הדק אך הוא נדיר בהרבה. דופן המעי מורכב ממספר שכבות של רקמות. סרטן המעי הגס מתחרש בשכבה הפנימית ביותר - בציפוי המעי. חוקרים חושבים כי התפתחות גידול סרטני במעי הגס יכולה להתפתח בין 5 ל-10 שנים. רובם מתחילים כגידול קטן בדופן המעי הקרוי פוליפ או אדנומנה Adenoma. ללא טיפול, הם יכולים להפוך לגידול סרטני ולגדול אל שכבות השריר שמתחת לציפוי המעי ולהמשיך לגדול דרך דופן המעי.
+
המעי הגס מחולק ל-5 חלקים (המעי העולה, המעי החוצה, המעי היורד, המעי הסיגומאידי והחלחולת), וסרטן המעי הגס יכול להתרחש בכל אחד מהם. ייתכן גם סרטן במעי הדק אך הוא נדיר בהרבה. דופן המעי מורכב ממספר שכבות של רקמות. סרטן המעי הגס מתחרש בשכבה הפנימית ביותר - בציפוי המעי. חוקרים חושבים כי התפתחות גידול סרטני במעי הגס יכולה להתפתח בין 5 ל-10 שנים. רובם מתחילים כגידול קטן בדופן המעי הקרוי פוליפ או אדנומנה Adenoma. ללא טיפול, הם יכולים להפוך לגידול סרטני ולגדול אל שכבות השריר שמתחת לציפוי המעי ולהמשיך לגדול דרך דופן המעי.
    
סרטן מעי עלול להתפשט לאיברים אחרים קרובים למעי כמו שלפוחית השתן, הרחם או בלוטת הפרוסטטה. כמו כן הסרטן המעי הגס עלול להתפשט אל מערכת כלי הלימפה בבטן. הדם זורם מהמעי הגס אל הכבד ולכן סרטן מעי גס עלול להתפשט אל הכבד. בדרך כלל לא ניתן לעצור סרטן ששלח גרורות ומתמקדים בשיפור חיי החולה.
 
סרטן מעי עלול להתפשט לאיברים אחרים קרובים למעי כמו שלפוחית השתן, הרחם או בלוטת הפרוסטטה. כמו כן הסרטן המעי הגס עלול להתפשט אל מערכת כלי הלימפה בבטן. הדם זורם מהמעי הגס אל הכבד ולכן סרטן מעי גס עלול להתפשט אל הכבד. בדרך כלל לא ניתן לעצור סרטן ששלח גרורות ומתמקדים בשיפור חיי החולה.
שורה 48: שורה 48:     
===אורח חיים - תזונה ופעילות===
 
===אורח חיים - תזונה ופעילות===
השוואה של מקרי סרטן המעי הגס בין מדינות שונות מצביעה באופן מובהק ש[[העדר פעילות גופנית]], [[אכילת יתר]] (כלומר צריכה של קלוריות מרובות), ואולי גם דיאטה עשירה בבשר (אדום ואו מעובד) יכולה להגדיל את הסיכון לסרטן המעי הגס.<ref>Chao A, Thun MJ, Connell CJ, McCullough ML, Jacobs EJ, Flanders WD, Rodriguez C, Sinha R, Calle EE. ''Meat consumption and risk of colorectal cancer.'' JAMA 2005;293:172-82. PMID 15644544.</ref> ולעומת זאת, [[פעילות גופנית]], ואכילה של הרבה [[פירות]] ו[[ירקות]] מקטינה את הסיכון לסרטן, כנראה היות שהם מכילים פיטו-כימיקלים (phytochemicals) מגינים – חומרים שמקורם בצמחים המספקים הגנה כימית, כגון נוגדי חימצון. אכילת תפוחים שלמים, כולל הקליפה, מספקת יתרונות כלשהם למניעת סרטן <ref>Liu RH ''et al'', ''Phytochemicals in apples are found to provide anticancer and anti-oxidant benefits.'' [http://www.news.cornell.edu/releases/June00/AntiCancerApple.bpf.html קישור].</ref>. לפיכך, שינויים בהרגלי החיים יכולים להקטין את הסיכון של סרטן המעי הגס ב-60-80 אחוז <ref>Cummings JH, Bingham SA. ''[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1114436/ Diet and the prevention of cancer].'' [[British Medical Journal|BMJ]] 1998;317:1636-40. . PMID 9848907.</ref>.
+
השוואה של מקרי סרטן המעי הגס בין מדינות שונות מצביעה באופן מובהק ש[[העדר פעילות גופנית]], [[אכילת יתר]] (כלומר צריכה של קלוריות מרובות), ויתכן שגם דיאטה עשירה בבשר (אדום ואו מעובד) יכולה להגדיל את הסיכון לסרטן המעי הגס.<ref>Chao A, Thun MJ, Connell CJ, McCullough ML, Jacobs EJ, Flanders WD, Rodriguez C, Sinha R, Calle EE. ''Meat consumption and risk of colorectal cancer.'' JAMA 2005;293:172-82. PMID 15644544.</ref> ולעומת זאת, [[פעילות גופנית]], ואכילה של הרבה [[פירות]] ו[[ירקות]] מקטינה את הסיכון לסרטן, כנראה היות שהם מכילים פיטו-כימיקלים (phytochemicals) מגינים – חומרים שמקורם בצמחים המספקים הגנה כימית, כגון נוגדי חימצון. אכילת תפוחים שלמים, כולל הקליפה, מספקת יתרונות כלשהם למניעת סרטן <ref>Liu RH ''et al'', ''Phytochemicals in apples are found to provide anticancer and anti-oxidant benefits.'' [http://www.news.cornell.edu/releases/June00/AntiCancerApple.bpf.html קישור].</ref>. לפיכך, שינויים בהרגלי החיים יכולים להקטין את הסיכון של סרטן המעי הגס ב-60-80 אחוז <ref>Cummings JH, Bingham SA. ''[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1114436/ Diet and the prevention of cancer].'' [[British Medical Journal|BMJ]] 1998;317:1636-40. . PMID 9848907.</ref>.
    
===מניעה כימית===
 
===מניעה כימית===
למעלה מ-200 חומרים שונים, כולל הפיטו-כימיקלים לעיל, וכן מרכיבי מזון נוספים כמו סידן, או [[חומצה פולית]] (סוג של ויטמין בי), וכן NSAID כמו [[אספירין]], מסוגלים להקטין את הקרצינוגניות במודלים טרום-קליניים: כמה מהמחקרים מראים מניעה מלאה של גידולים קארצינוגניים במעי הגס של [[עכבר|עכברים]]. מחקרים אחרים מראים מניעה חזקה של גידולי מעי ספונטניים בעכברים מוטנטיים (עכברי Min). מבחנים קליניים השוואתיים במתנדבים אנושיים הראו מניעה חלשה יותר, אבל מעט מחקרים התערבותיים הושלמו עד היום. תוספי סידן ואספירין, שניתנו במשך 3 עד 5 שנים לאחר הסרת הגידול, הקטינו במעט את ההתחדשות של גידולים במתנדבים (ב-15-20%). "מאגר המונעים הכימיים" [http://www.inra.fr/reseau-nacre/sci-memb/corpet/indexan.html], מציג את התוצאות של כל המחקרים המדעיים שהתפרסמו על חומרים שהינם מונעים כימיים, בחיות ובבני אדם.
+
למעלה מ-200 חומרים שונים, כולל הפיטו-כימיקלים לעיל, וכן מרכיבי מזון נוספים כמו סידן, או [[חומצה פולית]] (סוג של ויטמין בי), וכן NSAID כמו [[אספירין]], מסוגלים להקטין את הקרצינוגניות במודלים טרום-קליניים: כמה מהמחקרים מראים מניעה מלאה של גידולים קארצינוגניים במעי הגס של [[עכבר|עכברים]]. מחקרים אחרים מראים מניעה חזקה של גידולי מעי ספונטניים בעכברים מוטנטיים (עכברי Min). מבחנים קליניים השוואתיים במתנדבים אנושיים הראו מניעה חלשה יותר, אבל מעט מחקרים התערבותיים הושלמו עד היום. תוספי סידן ואספירין, שניתנו במשך 3 עד 5 שנים לאחר הסרת הגידול, הקטינו במעט את ההתחדשות של גידולים במתנדבים (ב-15%-20%). "מאגר המונעים הכימיים" [http://www.inra.fr/reseau-nacre/sci-memb/corpet/indexan.html], מציג את התוצאות של כל המחקרים המדעיים שהתפרסמו על חומרים שהינם מונעים כימיים, בחיות ובבני אדם.
    
==סרטן המעי הגס בישראל==
 
==סרטן המעי הגס בישראל==
 
{{הפניה לערך מורחב|סרטן בישראל}}
 
{{הפניה לערך מורחב|סרטן בישראל}}
בישראל סרטן המעי הגס הינו סוג הסרטן השני בשכיחתו (אחרי [[סרטן השד]]). מדי שנה מתגלים בין 3,200 ל- 3,600 מקרים חדשים. מבין המדינות המפותחות, ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור התחלואה במחלה בקרב נשים ובמקום השלישי בקרב גברים. בשנים האחרונות יש מגמת ירידה בתחלואה בכלל האוכלוסייה. שעור הנשים החולות מתוך 100 אלף נשים היה 24.9 בשנת 1998, וירד ל-21 בשנת 2005. הנתון המקביל אצל גברים ירד מ-29.8 ב-2003 ל-27 בשנת 2005.  
+
בישראל סרטן המעי הגס הינו סוג הסרטן השני בשכיחתו (אחרי [[סרטן השד]]). מדי שנה מתגלים בין 3,200 ל-3,600 מקרים חדשים. מבין המדינות המפותחות, ישראל נמצאת במקום הראשון בשיעור התחלואה במחלה בקרב נשים ובמקום השלישי בקרב גברים. בשנים האחרונות יש מגמת ירידה בתחלואה בכלל האוכלוסייה. שעור הנשים החולות מתוך 100 אלף נשים היה 24.9 בשנת 1998, וירד ל-21 בשנת 2005. הנתון המקביל אצל גברים ירד מ-29.8 ב-2003 ל-27 בשנת 2005.  
    
על פי מחקר משנת 2007 מטעם רישום הסרטן הלאומי ב[[משרד הבריאות]], הסיכון של צאצאים של חולי סרטן המעי הגס לחלות במחלה גבוה פי 2.1 בקרב גברים ופי 2.15 בקרב נשים. המחקר, שנערך על ידי ד"ר מיכה ברחנא, רשם הסרטן הלאומי, ועל ידי אירנה ליפשיץ ורחל אלון, מצא עוד כי הסיכון גדול יותר לבנים כאשר האם חולה ולבנות כאשר האב חולה. באוכלוסייה היהודית הגברת הסיכון עמדה על פי 2.02 ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית הסיכון היה גבוה פי 3.14. <ref>[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3369785,00.html דור שני לחולי סרטן המעי הגס - בסיכון כפול למחלה] מיטל יסעור בית-אור, 26.02.07, ynet
 
על פי מחקר משנת 2007 מטעם רישום הסרטן הלאומי ב[[משרד הבריאות]], הסיכון של צאצאים של חולי סרטן המעי הגס לחלות במחלה גבוה פי 2.1 בקרב גברים ופי 2.15 בקרב נשים. המחקר, שנערך על ידי ד"ר מיכה ברחנא, רשם הסרטן הלאומי, ועל ידי אירנה ליפשיץ ורחל אלון, מצא עוד כי הסיכון גדול יותר לבנים כאשר האם חולה ולבנות כאשר האב חולה. באוכלוסייה היהודית הגברת הסיכון עמדה על פי 2.02 ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית הסיכון היה גבוה פי 3.14. <ref>[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3369785,00.html דור שני לחולי סרטן המעי הגס - בסיכון כפול למחלה] מיטל יסעור בית-אור, 26.02.07, ynet
שורה 65: שורה 65:  
[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3369822,00.html סקר: רוב האוכלוסייה המבוגרת נמנעת מבדיקות מוקדמות לסרטן המעי הגס בגלל עצלות ופחד] מיטל יסעור בית-אור, 26.02.07 ynet</ref>
 
[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3369822,00.html סקר: רוב האוכלוסייה המבוגרת נמנעת מבדיקות מוקדמות לסרטן המעי הגס בגלל עצלות ופחד] מיטל יסעור בית-אור, 26.02.07 ynet</ref>
   −
על פי פרופסור אליעזר רובינזון, יו"ר [[האגודה למלחמה בסרטן]] שיעורי הבדיקה לגילוי מוקדם עומדים בארץ על 20% אחוז, בהשוואה ל-57% בארצות הברית. וכן כ-40 אחוז מהחולים בישראל מתים לעומת כ-33 אחוזים בארצות הברית.  
+
על פי פרופסור אליעזר רובינזון, יו"ר [[האגודה למלחמה בסרטן]] שיעורי הבדיקה לגילוי מוקדם עומדים בארץ על 20%, בהשוואה ל-57% בארצות הברית. וכן כ-40 אחוז מהחולים בישראל מתים לעומת כ-33 אחוזים בארצות הברית.  
 
   
 
   
כמו כן לדבריו יש חשיבות ל: "החדרת המודעות, בעיקר לאוכלוסייה הבריאה, לכך שסרטן המעי הגס ניתן למניעה על ידי שמירה על משקל תקין, תזונה נכונה ופעילות גופנית. כמו כן, ניתן כיום לגלות את סרטן המעי הגס בשלב מוקדם".
+
כמו כן לדבריו יש חשיבות ל:"החדרת המודעות, בעיקר לאוכלוסייה הבריאה, לכך שסרטן המעי הגס ניתן למניעה על ידי שמירה על משקל תקין, תזונה נכונה ופעילות גופנית. כמו כן, ניתן כיום לגלות את סרטן המעי הגס בשלב מוקדם".
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט