שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "'''קוסמוס''' ('''Cosmos: A Personal Voyage''', "קוסמוס: מסע אישי") היא סדרת טלוויזיה תעודית בת 13 חלקים בהגשת..."
'''קוסמוס''' ('''Cosmos: A Personal Voyage''', "קוסמוס: מסע אישי") היא סדרת טלוויזיה תעודית בת 13 חלקים בהגשת ועריכת האסרטו-פיזקאי [[קרל סייגן]] שהופקה בשנת 1980. הסדרה עוסקת בנושאים מדע והקשר שלהן לשאלות "גדולות" כמו איך נוצר הייקום, מה מקור האטומי בגופנו, [[מקור החיים]], מקומו של כדור הארץ במערכת השמש ובייקום, [[מסע לחלל|התיישבות בכוכבים רחוקים]] ואפשרות קיומם של חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ. הסדרה עוסקת גם בעקרונות [[השיטה המדעית]] וכיצד זו מתנגשת לפעמים עם דעות קדומות ואמונות מהעבר.

הסדרה שודרה ב-[[PBS]] - Public Broadcasting Service, והפכה לסדרה הנצפית ביותר של הרשת עד לשנות ה-90.{{הערה|1=[http://www.cosmolearning.com/documentaries/cosmos/ דף הסדרה באתר CosmoLearning]}} הסדרה זכתה ב[[פרס אמי]] וב[[פרס פיבודי]].

הסדרה נכתבה על ידי קרל סייגן, Ann Druyan מפיקה המתמחה בהפקת סרטים הנוגעים להנגשת המדע לציבור, ו-Steven Soter, האסרטו-פיזקאי מאוניברסיטת ניו יורק[https://en.wikipedia.org/wiki/Steven_Soter]. את הפסקול לסדרה הלחין המלחין היווני [[ואנגליס]], דבר שהקנה לו פרסום ומודעות בינלאומית.

הסדרה לוותה ב[[קוסמוס (ספר)|ספר בעל שם זהה]], בן 13 פרקים המקבילים לפרקי הסדרה. הספר זכה ב[[פרס הוגו]] עבור הספר הלא-בדיוני הטוב ביותר.

לסדרה נוסף בשנת 1989 פרק נוסף, ובו משוחחים קרל סייגן ו[[טד טרנר]] אודות ההתפתחויות המדעיות שאירעו אחר שידור הסדרה.{{הערה|1=[http://www.nytimes.com/movies/movie/11076/Cosmos-Episode-14-Ted-Turner-Interviews-Dr-Sagan/overview סקירה ב"ניו יורק טיימס"]}} סדרת המשך, [[קוסמוס: מסע לחלל]], שודרה ב-2014.

פרשנות - ניתן לראות בסדרה נסיון של סגן ואחרים לתת תחליף מדעי לסיפור הבריאה של התנ"ך ולתנועת הבריאתנות וכן לאמונות פסאבדו-מדעיות ששרו בתקופתו כמו אמונה במגעים עם חייזרים. כמו כן מופיעים בסדרה היבטים הנוגעים לקשר בין מדע, סקרנות, פתיחות ו[[דמוקרטיה]] שמופיעים מאוחר יותר ב[[העולם רדוף השדים]], ספר מאוחר יותר של סייגן. כמו כן סייגן עוסק בסדרה ב[[היסטוריה גדולה]] - תאור הקשר של האדם למאורעות טבעיים גדולים יותר מאשר ההסיטוריה היהודית-נוצרית שמתמקדת במזרח התיכון ובאירופה בתקופה של 3000 השנים האחרונות.

==ראו גם==
* [[העולם רדוף השדים]]
* [[רוחניות חילונית]]
* [[היסטוריה סביבתית]]
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים|יישור=ימין}}

==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Cosmos:_A_Personal_Voyage קוסמוס: מסע אישי] - על הסדרה בויקיפדיה האנגלית

[[קטגוריה:מדע]]
[[קטגוריה:סדרות טלוויזיה]]
[[קטגוריה:תרבות]]
[[קטגוריה:היסטוריה]]

תפריט ניווט