שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,264 בתים ,  12:59, 17 באוגוסט 2016
שורה 16: שורה 16:     
==רקע - קשקשים ==
 
==רקע - קשקשים ==
בניגוד למחשבה הרווחת שקשקשים הינם תופעה שמופיעה "מעצמה" ו"צריך להלחם בה", ישנן דעות נוספות.{{מקור}}
+
יש גורמים שונים הגורמים לקשקשת - הופעה של קשקים. הגורמים השונים והקשרים האפשריים בין גורמים אלה נמצאים במחקר.  
הגורם להופעת קשקשים, ולהתפרצויות של קשקשת, הם מצבי דחק. כמו כל תופעה פסיכוסומטית (סימפטום גופני של סיבה רגשית, או נפשית), הביטוי יהיה שונה אצל אנשים שונים, ובהבדלים קטנים של אופי התופעה.
     −
קשקשים, מטבע היותם על עור הראש, רגישים במיוחד למתח נפשי שמופיע אחרי סיבות מגוונות:
+
לפי מחקר משנת 2016 סוג מסויים של חיידקים, בעיקר Propionibacterium  ו-Staphylococcus תורמים להווצרות קשקשת. הנוכחות של חיידקים אלה מושפעת מכמות המים וה-חלב שמופרש על ידי בלוטות החלב בעור. חלב, נוזל שומני הקרוי בלועזית סֶבּ‏וּם (sebum ) אשר מכיל בעיקר טריגליצרידים, אסטרים של שעווה וכולסטרול, חומצות שומניות וסקוולין.{{הערה|Dawson TL (2006). "Malassezia and seborrheic dermatitis: etiology and treatment". Journal of cosmetic science. 57 (2): 181–2. PMID 16758556}}
* לחץ
  −
* דחייה של בחירה חשובה (למשל: באיזה הצעת עבודה עלי לבחור?)
  −
* דילמה מוסרית
  −
* אי השלמה (עם משהו)
     −
לרוב ניתן להבחין שהקשקשים יעלמו מעצמם כשהבעיה תיפתר, או כשנבחר סופסוף בפתרון מסויים (בלי קשר האם הוא נכון או לא).
+
מחקרים ישנים יותר טענו כי פטריות שונות כמו Malassezia furfur  שנועדה בעבר בשם Pityrosporum ovale היו הסיבות העיקריות לקשקשים. מיני פטריות אלה חייבם על העור גם אצל אנשים ללא קשקשת, אבל מחקר משנת 2007 מצא כי הגורם הפעיל בקשקשת הוא פטרייה ספציפית לעור הקרקפת Malassezia globosa. פטריה זו גורמת לגירוי של העור של חומצה oleic acid.{{הערה| Ranganathan S, Mukhopadhyay T (2010). "DANDRUFF: THE MOST COMMERCIALLY EXPLOITED SKIN DISEASE". Indian J Dermatol. 55 (2): 130–134. doi:10.4103/0019-5154.62734. PMC 2887514free to read. PMID 20606879}} לאנשים שיש להם קשקשת יש כמות גדולה פי 1.5 עד פי 2 של הפטריה ודבר זה גורם לנוכחות של יותר חומצה בעור , דבר שיוצר קשקשת.  
   −
המלחמה בקשקשים משאירה את הבעיות האמיתיות בלתי פתורות, ורק גורמת לנו עוד חשש, מתח ועצבים, או עוזרות להדחקה של מצב שאולי היינו רוצים לפתור כבר.
+
[[מתח נפשי]] עלול לגרור בעיות עור שונות (כמו גם בעיות בריאותיות חמורות יותר) ויש טענה כי דבר זה עלול ליצור גם בעיות קשקשים. [http://www.nhs.uk/Conditions/Dandruff/Pages/Causes.aspx] ניתן להקביל את הקשקשת לתופעות דומות כמו קנדידה, אטופיק דרמטיטיס ("אסטמה של העור"), פסוריאזיס ותסימינים דומים שמופיעים על פני העור בזמני סטרס.  
   −
ניתן להקביל את הקשקשת לתופעות דומות כמו קנדידה, אטופיק דרמטיטיס ("אסטמה של העור"), פסוריאזיס ו"מחלות" דומות שמתפרצות על פני העור בזמני סטרס.
+
סיבות נוספות לקשקשים כוללות:[http://www.nhs.uk/Conditions/Dandruff/Pages/Causes.aspx]
 +
* פחות מידי או יותר מידי חפיפות של הראש,
 +
* שימוש ב"מוצרי שיער" שונים כמו ספריי לשיער, ג'ל לשיער, וכו'. 
 +
* בעיות במערכת החיסונית כמו HIV.
 +
* השמנה.
 +
* בעיות עור אחרות כמו פסוריאזיס או אקזמה.
    
==חומרים טבעיים שונים והשפעתם==
 
==חומרים טבעיים שונים והשפעתם==

תפריט ניווט