שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,697 בתים ,  11:51, 8 באוגוסט 2016
יצירת דף עם התוכן "'''פול אנתוני סמואלסון''' ( Paul Anthony Samuelson; ‏15 במאי 1915 - 13 בדצמבר 2009) היה כלכלן יהו..."
'''פול אנתוני סמואלסון''' ( Paul Anthony Samuelson; ‏15 במאי 1915 - 13 בדצמבר 2009) היה [[חקר הכלכלה|כלכלן]] יהודי אמריקאי. הוא היה האמריקאי הראשון שזה ב[[פרס נובל בכלכלה]] בשנת 1970. בין היתר צוין בשל תרומותו לאנליזה המדעית של התאוריה הכלכלית. ההיסטוריון הכלכלי Randall E. Parker כינה את סמואלסון "אבי הכלכלה המודרנית", הניו יורק טיימס כינה אותו "הכלכלה הקדמי הבולט ביותר של המאה ה-20". הוא תרם רבות להפצה של הרעיונות של [[כלכלה נאו-קלאסית|הזרם הנאו קלאסי בכלכלה]] בזכות ספרו "תורת הכלכלה" שיצא לראשונה בשנת 1947.

סמואלסון נחשב לאחד הכלכלנים המשפיעים ביותר של סוף המאה ה-20. בשנת 1996 הוא קיבל את המדליה הלאומית למדע מ[[ביל קלינטון]] שציין אותו על תרומתיו היסודיות למדע הכלכלה במשך 60 שנה.

בשנת 1947 פרסם סמולאסלון את הספר Foundations of Economic Analysis שתרם בצורה ניכר ליסודות המתמטיים של התאוריה הנאו קלאסית בכלכלה. בשנת 1948 פרסם את הספר "תורת הכלכלה" (Economics: An Introductory Analysis), שהפך לספר לימוד פופלארי מאד. בספר הציג את הרחבתו לכלכלה הקיינסיאנית, על פי שיטת הכלכלה הנאו-קלאסית. הספר משמש עד היום כאחד מספרי הלימוד הבסיסים המקובלים באוניברסיטאות בחוגים לכלכלה, יצאו לו 19 מהדורות, ב 40 שפות והוא נמכר ב-40 מיליון עותקים. זהו אחד הספרים המשפיעים ביותר בעולם האקדמי הכלכלי ובו ניכרת תרומתו של סמואלסון הן כחוקר והן כמורה.

ב-1960 ניסחו פול סמואלסון ו[[רוברט סולו]] מחדש את [[עקומת פיליפס]] על ידי החלפת השינוי בשכר בשיעור ה[[אינפלציה]].

סמואלסון עסק בתחומים רבים ובין היתר:
* כלכלת רווחה – שם יצר את תנאי סמואלסון-מישי (קריטריון החלטה האם פעולה תשפר את הרווחה)
* כלכלה ציבורית – שם ידועה במיוחד עבודתו לגבי קביעת ההקצאה האופטימלית של משאבים כאשר יש גם מוצרים ציבוריים וגם מוצרים פרטיים.
* כלכלה בינלאומית – בתחום זה השפיע סמואלסון על פיתוח שני מודלים חשובים של סחר בינלאומי: אפקט בלסה-סמואלסון ומודל הקשר-אולין.
* מקרו-כלכלה – שם תרם למודל הדורות החופפים כדרך לניתוח התנהגות של סוכנים כלכליים במרוצת תקופות זמן רבות.
* תאוריית הצרכן – שם פעל כחלוץ בתחום [[תאוריית ההעדפות הנגלית]], תאוריה שטוענת שאפשר לאתר את האופציה הטובה ביותר וכך להגדיר פונקציות תועלת של הצרכן, על ידי התבוננות על התנהגות הצרכן.

==קישורים חיצוניים==
* [https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Samuelson פול סמואלסון] בויקיפדיה באנגלית

{{מיון רגיל|סמואלסון, פול}}
[[קטגוריה:כלכלנים]]

תפריט ניווט