שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,306 בתים ,  13:00, 4 ביולי 2016
יצירת דף עם התוכן "'''החלום האמריקאי''' (The American Dream) הוא מושג או המתאר חיים של עושר הצלחה וסיפוק הנמצאים כביכ..."
'''החלום האמריקאי''' (The American Dream) הוא מושג או המתאר חיים של [[עושר]] הצלחה וסיפוק הנמצאים כביכול בהישג ידם של תושבי ארצות הברית, ובצורה רחבה יותר - אחד ה[[מיתוס|מיתוסים]] החשובים של ה[[קפיטליזם]] במאה ה-21 לפיהם השקעה של מאמץ או מזל (על ידי השכלה, עבודה קשה, פרסום, יופי וכו') יכולים להתרגם לעושר כלכלי שבתורו מוביל ל[[רווחה]] וסיפוק. בדרך כלל מתייחס המושג לביטחון כלכלי ונוחיות חומרית, אך יכול לתאר גם חלום של פרסום והצלחה בלתי מוגבלת. עבור מהגרים, שחורים, נשים ואנשים במעמדות חברתיים נמוכים החלום האמריקאי קשור גם לשבירת מגבלות חברתיות, אתניות, או מעמדיות.

החלום האמריקאי קשור לרעיונות של [[ניידות חברתית]] ו[[גמול לכשרון]] - התדמית של ארצות הברית כ"ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", ארץ שבה כל אדם יכול להגשים את החלום שלו אם הוא מוכשר מספיק ושאפתן מספיק. היחס לחלום האמריקאי כרוך ביחס לקפיטליזם האמריקאי, למריטוקרטיה המתקיימת כביכול בארצות הברית, ולחירויות המעוגנות כביכול בחוקת ארצות הברית.

הביטוי הופיע לראשונה בספרו של ג'יימס טראסלו אדמס, "האפוס של אמריקה", והוגדר כחזון של חיי עושר ושגשוג והזדמנויות לכל, בהתאם ליכולתו של הפרט להשיגם.

למונח כמה הגדרות על פי הרקע התרבותי של החולמים.

עבור מהגרים, בעיקר ממדינות שבהן אין [[דמוקרטיה]] ויש שחיתות, גזענות או רדיפה פוליטית או דתית, החלום נקשר לעתים קרובות להגירה אל ארצות הברית, כיוון שחלום על חופש הדתי, השגשוג הכלכלי והמריטוקרטיה הם שהביאו לעתים קרובות מהגרים לחופי ארצות הברית. עבור שחורים, יהודים ונשים החלום קשור ליכולת להגיע למעמד חברתי ולמקצועות שהיו סגורים בפניהם בעבר מכורח חוקים מפלים והפליה תרבותית - כגון יכולת להחזיק ברכוש, משרות ניהול, עבודה במקצועות כמו רפואה, עריכת דין וכו'. כך שהמונח קשור קשר הדוק לתחומים של [[הפליה]], היכולת להתגבר על [[מלכודות עוני]], ועל [[אי שוויון פוליטי]].

החלום האמריקאי עבר שינוי עם השנים. במאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 החלום היה חלק מהמיתוס הפרוטנסטי של עבודה קשה, חסכנות, למדנות ויכולת להשתכר יותר ולחסוך ולהשקיע למן עצמך והדורות הבאים. בעשורים מאז התחזקות [[תרבות הצריכה]] וביתר שאת מאז תום מלחמת העולם השנייה והגידול ב[[פרבור]], אמריקאים רבים משתמשים במושג במשמעות של הצלחה בחיים שהיא תוצאה של עבודה קשה (בביטויים כמו "לחיות את החלום האמריקאי"). במשמעותו הפופולרית, הביטוי מתייחס לרוב להגשמת החלום האמריקאי באופן חומרי של צרכנות מופגנת הקשורה לחיים בפרברים. בית צמוד קרקע, מכונית גדולה, שני ילדים, חיית מחמד, משרה נוחה, פנאי וספורט.

==ראו גם==
* [[ניידות חברתית]]
* [[חברת השפע]]

{{תרבות הצריכה}}

[[קטגוריה:תרבות]]
[[קטגוריה:תרבות הצריכה]]
[[קטגוריה:קפיטליזם]]
[[קטגוריה:ארצות הברית]]
[[קטגוריה:תרבות הצריכה]]
[[קטגוריה:ליברליזם]]

תפריט ניווט