שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
אין תקציר עריכה
שורה 3: שורה 3:  
'''תאוריית הערך של האנטרופיה''' היא [[תאוריית ערך]] שפותחה על ידי [[ג'ינג צ'ן]] בהתבסס על עבודתו של [[ניקולס ג'ורג'סקיו רוגן]]
 
'''תאוריית הערך של האנטרופיה''' היא [[תאוריית ערך]] שפותחה על ידי [[ג'ינג צ'ן]] בהתבסס על עבודתו של [[ניקולס ג'ורג'סקיו רוגן]]
   −
תאוריית ערך היא דבר שרוב הכלכלנים לא נוגעים בו, אבל שינוי בו מוביל לשינוי פרדיגמה במחשבה הכלכלית. לדוגמה [[ג'ון סטיוארט מיל]] גמר לדעתו את הנושא, אבל המהפכה של [[תורת הערך השולית]] ב 1871 על ידי [[לאון וואל ראס]] ו[[ג'בונס]] הפכה לליבה של ה[[כלכלה נאו קלאסית|כלכלה הנאו קלאסית]]. ומאז נושא זה לא נחקר.  
+
תאוריית ערך היא דבר שרוב הכלכלנים לא נוגעים בו, אבל שינוי בו מוביל לשינוי פרדיגמה במחשבה הכלכלית. לדוגמה [[ג'ון סטיוארט מיל]] גמר לדעתו את הנושא, אבל המהפכה של [[תורת הערך השולית]] ב-1871 על ידי [[לאון וואל ראס]] ו[[ג'בונס]] הפכה לליבה של ה[[כלכלה נאו קלאסית|כלכלה הנאו קלאסית]]. ומאז נושא זה לא נחקר.  
   −
היות וכל פעילות אנושית מייצגת הוצאה וטרנסופרמציה של [[אנטרופיה]] נמוכה מהסביבה, טבעי לשייך ערך לאנטרופיה נמוכה. ג'ורג'סקיו רוגן כותב (ג'ורג'סקיו רוגן, 1971, עמ 283) כי "היו הצעות ספורדיות לכך שכל הערכים הכלכליים ניתנים להקטנה לכדי מכנה משותף יחיד של אנטרופיה נמוכה. " אבל כמה קשיים מושגיים עיכבו את הפיתוח של תאוריית הערך האנטרופית.  
+
היות וכל פעילות אנושית מייצגת הוצאה וטרנסופרמציה של [[אנטרופיה]] נמוכה מהסביבה, טבעי לשייך ערך לאנטרופיה נמוכה. ג'ורג'סקיו רוגן כותב (ג'ורג'סקיו רוגן, 1971, עמ' 283) כי "היו הצעות ספורדיות לכך שכל הערכים הכלכליים ניתנים להקטנה לכדי מכנה משותף יחיד של אנטרופיה נמוכה. " אבל כמה קשיים מושגיים עיכבו את הפיתוח של תאוריית הערך האנטרופית.  
   −
ג'ורג'סקיו רוגן חשב שקישור הערך הכלכלי לאנטרופיה נמוכה לא תעזור לכלכלן המצוי יותר מידי בגלל "שהוא רק יתייצב בפני בעיה חדשה ועקרה לחלוטין - להסביר מדוע מקדמים אלה שונים מהיחסים המתאימים במחירים. (ג'ורג'סקיו רוגן, 1971 עמ' 283). לטיעון זה אנו עשויים להשוות את העבודות של [[שנון]] ו-[[וינר]] על [[תאוריית המידע]]. שניהם הגדירו את המידע כצמצמום של אנטרופיה (שנון 1948; וינר 1948). ואם זאת, שנון ישם את ההגדרה המתמטית של אנטרופיה כדי לקבל כמה תוצאות שהינן יסודיות לתאוריית המידע, בעודו מבין שההגדרה המתמטית של [[מידע]] אינה זהה למשמעות של מידע בחיי היומיום. כתאוצה מכך שנון ייסד את תורת המידע כ[[מדע]]. בפרק זה צ'ן מראה ש'''אין זהות בין ערך כלכלי לבין אנטרופיה פיזיקלית''', תאוריית הערך של האנטרופיה, תאוריה אנליטית המבוססת על חוקי פיזיקה בסיסיים, מאפשרת להגיע לתוצאות שמפשטות בהרבה את המשמעות של ערך כלכלי והינן עקביות על ההבנה האינטואיטוביות שלנו. בין יתר הדברים, היא מציעה הבנה ברורה לגבי איך [[מוסד חברתי|מבנים מוסדיים]] משפיעים על ערך כלכלי של [[סחורה|סחורות]].  
+
ג'ורג'סקיו רוגן חשב שקישור הערך הכלכלי לאנטרופיה נמוכה לא תעזור לכלכלן המצוי יותר מידי בגלל "שהוא רק יתייצב בפני בעיה חדשה ועקרה לחלוטין - להסביר מדוע מקדמים אלה שונים מהיחסים המתאימים במחירים. (ג'ורג'סקיו רוגן, 1971 עמ' 283). לטיעון זה אנו עשויים להשוות את העבודות של [[שנון]] ו-[[וינר]] על [[תאוריית המידע]]. שניהם הגדירו את המידע כצמצום של אנטרופיה (שנון 1948; וינר 1948). ואם זאת, שנון ישם את ההגדרה המתמטית של אנטרופיה כדי לקבל כמה תוצאות שהינן יסודיות לתאוריית המידע, בעודו מבין שההגדרה המתמטית של [[מידע]] אינה זהה למשמעות של מידע בחיי היומיום. כתאוצה מכך שנון ייסד את תורת המידע כ[[מדע]]. בפרק זה צ'ן מראה ש'''אין זהות בין ערך כלכלי לבין אנטרופיה פיזיקלית''', תאוריית הערך של האנטרופיה, תאוריה אנליטית המבוססת על חוקי פיזיקה בסיסיים, מאפשרת להגיע לתוצאות שמפשטות בהרבה את המשמעות של ערך כלכלי והינן עקביות על ההבנה האינטואיטיביות שלנו. בין יתר הדברים, היא מציעה הבנה ברורה לגבי איך [[מוסד חברתי|מבנים מוסדיים]] משפיעים על ערך כלכלי של [[סחורה|סחורות]].  
    
באופן גס, [[ערך כלכלי|הערך הכלכלי]] הוא הערך האנטרופי הנמוך של סחורה ש[[זכויות קניין|זכויות הקניין]] שלה נאכפות על ידי ממשלות או מוסדות אחרים. היות והעלויות והנכונות לאכוף זכויות קניין על סוגים שונים של סחורות הינן שונות, רמות החשיפה הן שונות, דבר שגורם, יחד עם גורמים נוספים, לכך שסחורות בעלות רמות דומות של אנטרופיה פיזיקלית הינן בעלות מחירים שונים מאוד.  
 
באופן גס, [[ערך כלכלי|הערך הכלכלי]] הוא הערך האנטרופי הנמוך של סחורה ש[[זכויות קניין|זכויות הקניין]] שלה נאכפות על ידי ממשלות או מוסדות אחרים. היות והעלויות והנכונות לאכוף זכויות קניין על סוגים שונים של סחורות הינן שונות, רמות החשיפה הן שונות, דבר שגורם, יחד עם גורמים נוספים, לכך שסחורות בעלות רמות דומות של אנטרופיה פיזיקלית הינן בעלות מחירים שונים מאוד.  
   −
איך תאוריית הערך של האנטרופיה מתייחסת לתאוריות כלכליות קיימות של ערך? התאוריה הכלכלית הנאו קלאסית פותחה בסביבות 1870 על ידי ג'בנוס, וואל ראס ואחרים. ואל ראס (1854) הארכיטקט הראשי של הכלכלה הנאו קלאסית, טען שהערך הוא פונקציה של נדירות. מהתכונות שהערך של הסחורות צריך להיות מכוסה, אפשר להגיע לכך שהנוסחה המתמטית היחידה לייצג ערך, כפונקציה של נדירות, היא פונקציית האנטרופיה. דבר זה הינו מקבילי לרעיון שהנוסחה המתמטית היחידה לייצוג מידע, כפונקציה של הסתברות, היא פונקציית האנטרופיה (שנון 1948). לכן תאוריית הערך של האנטרופיה היא הפורמולציה האנלטית של החזון של ואל-ראס לגבי ערך כפונקציה של נדירות.  
+
איך תאוריית הערך של האנטרופיה מתייחסת לתאוריות כלכליות קיימות של ערך? התאוריה הכלכלית הנאו קלאסית פותחה בסביבות 1870 על ידי ג'בנוס, וואל ראס ואחרים. ואל ראס (1854) הארכיטקט הראשי של הכלכלה הנאו קלאסית, טען שהערך הוא פונקציה של נדירות. מהתכונות שהערך של הסחורות צריך להיות מכוסה, אפשר להגיע לכך שהנוסחה המתמטית היחידה לייצג ערך, כפונקציה של נדירות, היא פונקציית האנטרופיה. דבר זה הינו מקבילי לרעיון שהנוסחה המתמטית היחידה לייצוג מידע, כפונקציה של הסתברות, היא פונקציית האנטרופיה (שנון 1948). לכן תאוריית הערך של האנטרופיה היא הפורמולציה האנליטית של החזון של ואל-ראס לגבי ערך כפונקציה של נדירות.  
   −
בעוד שנוח להגדיר מבחינה מתמטית את ה[[תועלת שולית|תועלת השולית]], קשה לאמוד אותה מבחינה אמפירית. ([[פיליפ מירובסקי|Mirowski]], 1989) למעשה התאוריה הנוכחית של ערך לא מנסה לאמוד את הערך באופן אמפירי. דבר זה משתקף בכלים המתמטים שאומצו בתאוריה. לעומת זאת תאוריית הערך של האנטרופיה מבוססת על פונקציה מתמטית ברת מדידה בעלת משמעויות פיזיקליות ברורות.  
+
בעוד שנוח להגדיר מבחינה מתמטית את ה[[תועלת שולית|תועלת השולית]], קשה לאמוד אותה מבחינה אמפירית. ([[פיליפ מירובסקי|Mirowski]], 1989) למעשה התאוריה הנוכחית של ערך לא מנסה לאמוד את הערך באופן אמפירי. דבר זה משתקף בכלים המתמטיים שאומצו בתאוריה. לעומת זאת תאוריית הערך של האנטרופיה מבוססת על פונקציה מתמטית ברת מדידה בעלת משמעויות פיזיקליות ברורות.  
   −
היות והמידע הוא הצמצום של אנטרופיה, תאוריית הערך של האנטרופיה היא באופן בלתי נמנע '''תאוריית ערך של המידע'''. ההצלחה של תאוריית האנטרופיה של המידע של שנון עוררה הרבה מאמץ מחקרי בכלכלה (Theil, 1967).ועם זאת, לא פותחה תאוריית הערך של המידע, או תאוריית הערך של האנטרופיה.  
+
היות והמידע הוא הצמצום של אנטרופיה, תאוריית הערך של האנטרופיה היא באופן בלתי נמנע '''תאוריית ערך של המידע'''. ההצלחה של תאוריית האנטרופיה של המידע של שנון עוררה הרבה מאמץ מחקרי בכלכלה (Theil, 1967). ועם זאת, לא פותחה תאוריית הערך של המידע, או תאוריית הערך של האנטרופיה.  
    
לעיתים קרובות מאוד, הכיוון של המחקר המדעי מעוצב על ידי מחשבה אודות סמכות. (ציטוט של ארוו על עודו חוסר ערך של מידע סימטרי וניגוח של רעיון זה על ידי הכותבים).  
 
לעיתים קרובות מאוד, הכיוון של המחקר המדעי מעוצב על ידי מחשבה אודות סמכות. (ציטוט של ארוו על עודו חוסר ערך של מידע סימטרי וניגוח של רעיון זה על ידי הכותבים).  
שורה 25: שורה 25:  
# הערך של כך מוצר הוא לא שלילי.
 
# הערך של כך מוצר הוא לא שלילי.
   −
(הערה דרור : התכונה הראשונה אינה נכונה בהכרח בתוך מערכת, העלות של שני מוצרים עלולה להיות גבוה יותר מדי. חצי שעה של ראש תיל לא תהרוג אותך אבל שעה כן. גם התכונה השניה אינה בהכרח נכונה בגלל השינוי במצב המערכת שנגרם עקב כל אחד מהמוצרים, ההנחה הזאת מצריכה שאין בכלל השפעות חיצוניות ואין שינוי מצטבר של המערכת העוטפת. התכונה השלישית אינה נכונה בגלל שהערך של מוצר יכול להיות חיובי למבצעי העסקה ושלילי לכלל המערכת, וייתכן שסך הנזק גדול מסך התועלת)
+
(הערה דרור : התכונה הראשונה אינה נכונה בהכרח בתוך מערכת, העלות של שני מוצרים עלולה להיות גבוה יותר מדי. חצי שעה של ראש תיל לא תהרוג אותך אבל שעה כן. גם התכונה השנייה אינה בהכרח נכונה בגלל השינוי במצב המערכת שנגרם עקב כל אחד מהמוצרים, ההנחה הזאת מצריכה שאין בכלל השפעות חיצוניות ואין שינוי מצטבר של המערכת העוטפת. התכונה השלישית אינה נכונה בגלל שהערך של מוצר יכול להיות חיובי למבצעי העסקה ושלילי לכלל המערכת, וייתכן שסך הנזק גדול מסך התועלת)
    
הנוסחה היחידה שמקיימת את כל התכונות האלה היא מהצורה:
 
הנוסחה היחידה שמקיימת את כל התכונות האלה היא מהצורה:
שורה 40: שורה 40:  
  נוסחה 2.2: V(X)=sum(1,n)(P_i(-Log_b P_i))
 
  נוסחה 2.2: V(X)=sum(1,n)(P_i(-Log_b P_i))
   −
ולכן ניתן להגדיר ערך, בדיוק כמו מידע, בצורותו הכללית כאנטרופיה, בהנתן שהם אותו הדבר מבחינה מתמטית. בתאוריית המידע, הבסיס של פונקציית הלוגריתם נבחר בדרך כלל להיות 2. בגלל שיש שתי אפשרויות של קוד בשידור של מידע, כלומר 0 או 1 (שנון 1948) בכלכלה, הבסיס b יכול להיות מובן כמספר היצרנים. בהמשך אנו נדון בתכונות של הערך כאנתרופיה.
+
ולכן ניתן להגדיר ערך, בדיוק כמו מידע, בצורותו הכללית כאנטרופיה, בהינתן שהם אותו הדבר מבחינה מתמטית. בתאוריית המידע, הבסיס של פונקציית הלוגריתם נבחר בדרך כלל להיות 2. בגלל שיש שתי אפשרויות של קוד בשידור של מידע, כלומר 0 או 1 (שנון 1948) בכלכלה, הבסיס b יכול להיות מובן כמספר היצרנים. בהמשך אנו נדון בתכונות של הערך כאנטרופיה.
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
   −
http://web.unbc.ca/~chenj/2.pdf מאמר של ג'ין צ'ן, משנת 2002
+
* [http://web.unbc.ca/~chenj/2.pdf מאמר של ג'ין צ'ן, משנת 2002] {{pdf}}
    
[[קטגוריה:כלכלה אקולוגית]]
 
[[קטגוריה:כלכלה אקולוגית]]
 
[[קטגוריה:כלכלה מוסדית]]
 
[[קטגוריה:כלכלה מוסדית]]
 
[[קטגוריה:תרמודינמיקה]]
 
[[קטגוריה:תרמודינמיקה]]

תפריט ניווט