שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,148 בתים ,  15:37, 28 במרץ 2016
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''הגבלים עסקיים''' (Restraint of trade) הן הגבלות שמוטלות על ידי עסקים לצורך הפחתת הריכוזיות ועידוד התחרות. מתחילת המאה ה-20 קיימים חוקים לעידוד תחרות במדינות רבות. חוקים אלה מגדירים חלק מההגבלים העסקיים כדבר בלתי חוקי ומנסים לבטל הגבלים אלה על ידי [[רגולציה]] של המדינה בטענה שהגבלים עסקיים פוגעים בתחרות. בארצות הברית מכונה הענף Antitrust Law (על שם הכינוי של מונופולים וקרטלים בעבר - trust), ובבריטניה Competition Law. בישראל, עיקר הפיקוח על התחרות מתבצע בידי רשות ההגבלים העסקיים, בהתאם לחוק ההגבלים העסקיים שנחקק בשנת 1988  לאחר שעבר התאמה וחיזוק לעומת חוק אחר משנת 1959. השימוש ב"הגבל עסקי" בישראל מתקיים במקרים של - הסדר כובל ([[קרטל]]), [[מונופול|מונופולין]] או [[מיזוג חברות]] (שמקרב את השוק להיות עם פחות מתחרים).  
+
'''הגבלים עסקיים''' (Restraint of trade) הן הגבלות או פגיעה ב[[תחרות חופשית]] שנגרמות עקב פעילות של עסקים. בישראל, "הגבל עסקי" מתייחס למקרים של - הסדר כובל ([[קרטל]]), [[מונופול|מונופולין]] או [[מיזוג חברות]] (שמקטין את כמות המתחרים בשוק).
 +
מתחילת המאה ה-20 קיימים במדינות רבות חוקים לעידוד תחרות והפחתת [[ריכוזיות כלכלית|הריכוזיות הכלכלית]]. חוקים אלה יוצאים מנקודת הנחה כי במקרים רבים תחרות כלכלית היא דבר רצוי, ופועלים לשם ביטול  או [[רגולציה]] של הגבלים עסקיים וכן הטלת קנסות ולפעמים הטלת עונשי מאסר על פגיעה בתחרות. בארצות הברית מכונה הענף Antitrust Law (על שם הכינוי של מונופולים וקרטלים בעבר - trust), ובבריטניה Competition Law. בישראל, עיקר הפיקוח על התחרות מתבצע בידי רשות ההגבלים העסקיים, בהתאם לחוק ההגבלים העסקיים שנחקק בשנת 1988  לאחר שעבר התאמה וחיזוק לעומת חוק אחר משנת 1959.  
 +
 
 +
הגבלים עסקיים הם אמצעי ברמה הלאומית שממוקד בכמות המתחרים בשוק וברמת התאום בינהם מול הצרכנים, אבל ייתכנו תהליכי ריכוזיות ברמה בינלאומית על ידי תהליכי [[גלובליזציה]] וכן תהליכים נוספים של סחיטת הטבות מהשלטונות או פגיעה בצרכנים על ידי כלל הפירמות בענף או חלקן גם ללא קיום של קרטל. למרות הנסיון למנוע הגבלים עסקיים, קיימת מגמה של הגדלת הריכוזיות הכלכלית בענפים רבים. דברים אלה נובעים בין היתר מ[[קשרי הון שלטון]] [[יתרונות לגודל|יתרונות לגודל עקב טכנולוגיה]] והיבטים נוספים של ריכוזיות כלכלית עקב התחזקות של [[תאגיד רב לאומי|תאגידים רב לאומיים]].  
    
==מגבלות על פעילות נגד הגבלים עסקיים==
 
==מגבלות על פעילות נגד הגבלים עסקיים==
שורה 25: שורה 28:  
* [[קשרי הון שלטון]]
 
* [[קשרי הון שלטון]]
 
* [[מתווה הגז]]
 
* [[מתווה הגז]]
 
+
* [[תאגיד רב לאומי]]
 +
* [[גלובליזציה]]
 
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
 
* [http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/083_001.htm חוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988] נבו,  'המאגר המשפטי הישראלי'  
 
* [http://www.nevo.co.il/law_html/Law01/083_001.htm חוק ההגבלים העסקיים, תשמ"ח-1988] נבו,  'המאגר המשפטי הישראלי'  

תפריט ניווט