שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6,506 בתים ,  15:48, 17 בנובמבר 2015
שורה 18: שורה 18:  
צורה זו קשה יותר לביצוע עבור בעלי משפחות או אנשים עם צרכים רפואיים, והיא דורשת גם יותר יכולות ואומץ. עם זאת, בהיותה [[הוליזם|הוליסטית]] יותר, היא מאפשר להקטין הוצאות רבות שקיימות ביישום של פשטות מרצון בצורה חלקית. אם לא הולכים לעבודה יורדות הוצאות המכונות "הוצאות עבודה" - הוצעות שחלק חשוב מהן הוא לשם השגה או שמירה על עבודה. כך יורד הצורך באמצעי תחבורה לשם [[יוממות]] ובעיקר יורד הצורך ב[[מכונית]], יש יותר זמן פנוי לתיקונים, יותר הזדמנות להכנת אוכל (ולכן אפשר להשיג [[טבעונאות|מזון טרי ולא מעובד]] שהוא זול יותר, ולדאוג להכנתו) וללימודים, יש יותר הזדמנויות לליקוט של מזון או מוצרים שנזרקו, ניתן להקדיש זמן רב יותר בהשוואה בין מוצרים שונים וכך ניתן לבצע קנייה חכמה ומשתלמת יותר, ויורד הצורך לרכוש בגדים ולכבס אותם, ואם יש השקעות יש יותר זמן לנהל השקעות אלה.
 
צורה זו קשה יותר לביצוע עבור בעלי משפחות או אנשים עם צרכים רפואיים, והיא דורשת גם יותר יכולות ואומץ. עם זאת, בהיותה [[הוליזם|הוליסטית]] יותר, היא מאפשר להקטין הוצאות רבות שקיימות ביישום של פשטות מרצון בצורה חלקית. אם לא הולכים לעבודה יורדות הוצאות המכונות "הוצאות עבודה" - הוצעות שחלק חשוב מהן הוא לשם השגה או שמירה על עבודה. כך יורד הצורך באמצעי תחבורה לשם [[יוממות]] ובעיקר יורד הצורך ב[[מכונית]], יש יותר זמן פנוי לתיקונים, יותר הזדמנות להכנת אוכל (ולכן אפשר להשיג [[טבעונאות|מזון טרי ולא מעובד]] שהוא זול יותר, ולדאוג להכנתו) וללימודים, יש יותר הזדמנויות לליקוט של מזון או מוצרים שנזרקו, ניתן להקדיש זמן רב יותר בהשוואה בין מוצרים שונים וכך ניתן לבצע קנייה חכמה ומשתלמת יותר, ויורד הצורך לרכוש בגדים ולכבס אותם, ואם יש השקעות יש יותר זמן לנהל השקעות אלה.
   −
==תחומי חיים ליישום==
+
==יישום של פשטות מרצון בתחומים שונים==
חלק ניכר מהבוחרים בחיים פשוטים בוחרים [[שבוע כיבוי הטלוויזיה|לוותר על טלוויזיה]], או להתנתק מחברות כבלים,  כדי לשלוט בתכנים ובערכים שהם ומשפחתם נחשפים עליהם, כדי להימנע מהשפעה תרבותית של [[תרבות הצריכה]] וממסרים פרסומיים וערכיים של תאגידים, וכדי לפנות זמן למלאכות וצורות בילוי אחרות. פעמים רבות הדבר כרוך בצורות בילוי אחרות כמו קריאת ספרים, פעילות חברתית, בילוי עם חברים, יצירה וכדומה.  
+
===פשטות מרצון בתחומי התרבות והתקשורת===
 +
חלק ניכר מהבוחרים בחיים פשוטים בוחרים [[שבוע כיבוי הטלוויזיה|לוותר על טלוויזיה]], או להתנתק מחברות כבלים,  כדי לשלוט בתכנים ובערכים שהם ומשפחתם נחשפים עליהם, כדי להימנע מהשפעה תרבותית של [[תרבות הצריכה]] וממסרים פרסומיים וערכיים של תאגידים, וכדי לפנות זמן למלאכות וצורות בילוי אחרות. פעמים רבות הדבר כרוך בצורות בילוי אחרות כמו קריאת ספרים, פעילות חברתית, בילוי עם חברים, יצירה וכדומה. ניתן להשתמש בקריאה באינטרנט כדי לחסוך עלויות של מנויים לעיתונות היומית. מנוי לספריות עירוניות הוא ברוב המקרים בחינם וחוסך את הצורך לקנות ספרים. [[כלכלה שיתופית]] לגבי ירחונים או ספרים וכן קניה בחנויות יד שנייה הן אופציות נוספות.  
   −
בצריכה ביתית, פשטות מרצון באה לידי במיעוט רהיטים, ובמיעוט במוצרי חשמל ובמקומם שימוש במכשירים אחרים. ראו למשל [[שימור מזון ללא מקרר חשמלי]] ו[[כביסה אקולוגית]] לדוגמאות נוספות. תיקוני הבית נעשה לפעמים בשיטות [[עשה זאת בעצמך]]. כמו כן פשטות מרצון באה לידי ביטוי בבחירה בין חדש למשומש. צריכת מוצרי יד שנייה או השכרתם עדיפה מקניית מוצרים חדשים הן מבחינה אקולוגית והן מבחינה כלכלית ומתיישבת עם המטרות של אורח חיים פשוט וחסכוני. מוצרי יד שניה ניתן למצוא בירידים המיועדים לכך אך לרוב המוצרים בירידים אלו הם בגדים. לעומת זאת, באתרים המיועדים למכירת או השכרת יד שניה (כמו [[יד 2]] או [[Rentitb]]), ניתן למצוא מגוון רחב יותר של מוצרים.  
+
בטיולים ונופש פשטות מרצון באה לידי ביטוי ביעדי הנופש, סוג התחבורה איתה מטיילים (לדוגמה תחבורה ציבורית אופניים או טרמפים), במקומות הלינה (לינה תחת כיפת השמיים, במחסה בהכנה עצמית או באוהל פשוט) ובתזונה במהלך הטיול. גם הציוד לטיול הוא בצמצום. בבחירת יעדים אפשר במקום טיולים לחו"ל שדורשים טיסה, אפשר לטייל בארץ או לנוע בקצב איטי בטרמפים. סגנון אחר מעט הוא נופש עירוני או טיול "זולה" שבהם מתמקמים במקום מסויים ויוצאים ממנו לסיורים קצרים. המונח "תרמילאות קלה" מתאר את ההכנות הנפשיות ופיזיות לשם טיול עם מעט ציוד.[http://dannys-simple-living.blogspot.com/2011/01/lightweight-backpacking.html]
 +
 
 +
===פשטות מרצון במוצרים ביתיים כמו ריהוט ומוצרי חשמל===
 +
בצריכה ביתית, פשטות מרצון באה לידי במיעוט רהיטים, ובמיעוט במוצרי חשמל ובמקומם שימוש במכשיר=ים אחרים. ראו למשל [[שימור מזון ללא מקרר חשמלי]] ו[[כביסה אקולוגית]] לדוגמאות נוספות. תיקוני הבית נעשה לפעמים בשיטות [[עשה זאת בעצמך]]. כמו כן פשטות מרצון באה לידי ביטוי בבחירה בין מוצרים חדשים למוצרים משומשים. צריכת מוצרי יד שנייה או [[כלכלה שיתופית]] עדיפה מקניית מוצרים חדשים הן מבחינה אקולוגית והן מבחינה כלכלית ומתיישבת עם המטרות של אורח חיים פשוט וחסכוני. מוצרי יד שניה ניתן למצוא בירידים המיועדים לכך וכן בחניות יד שנייה אך לרוב המוצרים בירידים אלו הם בגדים, יש גם חנויות ספרים יד שנייה. לעומת זאת, באתרים המיועדים למכירת או השכרת יד שניה (כמו [[יד 2]] או [[Rentitb]], [[אגורה]], וכן באתרים כמו אמזון ועוד), ניתן למצוא מגוון רחב יותר של מוצרים. אפשרות נוספת היא "ליקוט" רהיטים ומוצרי חשמל ברחוב אחרי שאנשים זרקו אותם. רשתות חברתיות מאפשרות גם הם למצוא ריהוט ומוצרים אחרים שחברים אינם צריכים יותר.
 +
 
 +
פשטות מרצון כוללת גם השגת מידע ו[[ידע]] על סוגי מוצרים שמחזיקים זמן רב יותר ומידע על איכות המוצרים כדי להמנע מצריכה של מוצרים זולים המתקלקים לאחר זמן קצר (ומקרים שונים של [[התיישנות מתוכננת]]) או של קנייה מיותרת של מוצרים שאינם מספקים את הדרישות ויש להחליף אותם. לדוגמה ריהוט מעץ אורן או סיבית הוא זול יותר אבל נשבר בקלות רבה יותר. יש קבוצות שונות ברחבי האינטרנט כמו פורומים וקבוצות פייסבוק המספקות יעוץ בנושאים טכניים שונים לגבי קנייה חכמה של מוצרים.  
    +
פשטות מרצון של מוצרים כוללת גם [[תחזוקה נאותה של מוצרים]] כדי שישמרו על איכות לאורך זמן - לדוגמה שמירה מפני אבק, לחות, שמירה על נקיון, שימון צירים וכדומה. אפסון ותחזוקה נכונה של מוצרים יכולה להקטין את הצורך בשיפוץ ותיקונים יקרים.
   −
פשטות מרצון יכולה לבוא לידי ביטוי גם בבניית הבית עצמו - שימוש ב[[בנייה טבעית]] כמו [[בנייה באדמה]] או [[בנייה בחבילות קש]] מאפשרת בנייה זולה בצורה עצמית או על עם סיוע מחברים.
+
פשטות מרצון של מוצרים כוללת גם תיקון מוצרים ואף הכנה עצמית שלהם - הדבר כולל תיקון מוצרי עץ, פלסטיק, בד, ומתכת בשיטות שונות. אתרים כמו ויקי-איך ואחרים נותנים שיטות והדרכות לגבי שיפוץ. רמה גבוה יותר משיפוץ היא הכנה עצמית לדוגמה בניית רהיטים מעץ או מקרטון. או הכנת עצמית של צעצועים לילדים. השיפוץ חשוב גם לשם יכולת של תיקון מוצרים שאנשים זרקו או רוצים למכור במחיר זול מאד. במדינות שונות יש סנדאות ומוסכים ללימוד שיפוצים וכן שיטות [[עשה זאת בעצמך]].  
   −
בתחבורה, פשטות מרצון יכולה לבוא לידי ביטוי בהמנעות מרכישת מכונית או בהקטנת שימוש בה. שימוש ב[[יוממות אופניים]] או ב[[אופניים חשמליים]] או ב[[הליכה ברגל]] או ב[[תחבורה ציבורית]] לשם שימושי [[יוממות]]. שימוש בטרמפים או באמצעים אלה יכולה לשמש לשם נסיעות מיוחדות כמו ביקור חברים או לטיולים.  
+
===פשטות מרצון בדיור===
 +
פשטות מרצון יכולה לבוא לידי ביטוי גם בבניית הבית עצמו - שימוש ב[[בנייה טבעית]] כמו [[בנייה באדמה]] או [[בנייה בחבילות קש]] מאפשרת בנייה זולה בצורה עצמית או על עם סיוע מחברים. אפשרויות אחרות כוללות מגורים בקארוואן, מגורים במכונית, בטיפי, ועוד. יש גם המתארחים במסגרות אירוח שונות כמו חברים, בני משפחה, חוות חקלאיות הדורשות עובדים מתנדבים וכו'.  
   −
במזון והכנתו, פשטות מרצון יכולה לכלול את המזון עצמו ואת סוג המזון, את דרכי השגתו ואת דרכי הכנתו. הדבר כולל [[לקטות]] או שימוש בשיטות [[פרמקלצ'ר]] לשם השגת מזון. [[טבעונאות]], [[טבעונות]] ו[[צמחונות]] כדי להקטין את [[טביעת הרגל האקולוגית]] של המזון וכדי לפשט את השגתו ואכסונו. וכן את [[התנועה למזון איטי]] שבוחרת לרוב במתכונים פשוטים ואיטיים. בישול אם הוא נעשה יכול להיעשות ב[[תנור שמש]] לדוגמה ובכך לחסוך באנרגיה.
+
===פשטות מרצון בתחבורה===
 +
פשטות מרצון בתחבורה יכולה לבוא לידי ביטוי בהמנעות מרכישת מכונית, בהקטנת שימוש במכונית ובקנייה של מכונית זולה לתחזוקה. דוגמאות להקטנת השימוש במכונית כוללים שימוש ב[[יוממות אופניים]], [[אופניים חשמליים]], [[הליכה ברגל]] ו[[תחבורה ציבורית]] לשם שימושי [[יוממות]]. דרך נוספת היא [[שיתוף נסיעות]]. עוד אמצעים לצמצום נסיעות הוא שימוש ב[[עבודה מרחוק|שיחות ועידה לשם פגישות]], וכן העדפה של [[כלכלה מקומית מקיימת|עסקים מקומיים]]. לשם נסיעות מיוחדות כמו ביקור חברים או טיולים ניתן להשתמש באמצעי התחבורה שהוזכרו, וכן לבצע שימוש בטרמפים ואו להשתמש בשירותי [[כלכלה שיתופית]] כמו [[שיתוף רכבים]]. במקרים רבים תחבורה כזו דורשת מגורים בקרבת מרכז עירוני עם [[עירוב שימושי קרקע]], כדי לאפשר [[איזור ידידותי להולכי רגל|מרחקי הליכה נוחים]]. דבר זה יוצר דילמה בין צרכי התחבורה לבין הוצאות אחרות בתחום הדיור והמזון.  
   −
בביגוד פשטות מרצון פרושה בדרך כלל המנעות ממותגים. כמו כן הדבר כולל קניית בגדים מעטים ושימוש יצירתי בהם. קניית בגדים עמידים יותר, אורח חיים איטי, בידוד נכון של הבית ועוד יכולים להקטין את הצורך בכביסות ובכך שמירה על אורח חיים ארוך יותר של הבגדים.  
+
===פשטות מרצון בתחום המזון===
 +
במזון והכנתו, פשטות מרצון יכולה לכלול מגוון גדול של גישות - סוג המזון, דרכי ההשגה, הקנייה, ההכנה והאפסון. הדבר כולל [[לקטות]] או שימוש בשיטות [[פרמקלצ'ר]] לשם השגת מזון וכן קנייה בכמויות גדולות של מזון לא מעובד כי לחסוך בהוצאות. [[טבעונאות]], [[טבעונות]] ו[[צמחונות]] משמשים כדי להקטין את [[טביעת הרגל האקולוגית]] של המזון וכדי להוזיל את עלות המזון וחסכון בהכנה ובאפסון שלו. אפיק אחר הוא [[התנועה למזון איטי]] שבוחרת לרוב במתכונים פשוטים, מקומיים ואיטיים תוך הקטנה של שימוש במזון מעובד ואקזוטי. מזון מקומי יכול להיות זול יותר או יקר יותר בהתאם לנסיבות. קניית ירקות ופירות לפי עונות השנה חוסכת הוצאות קירור או גידול בחממות וכך משיגים אותם בצורה זולה יותר. בחירה ב[[מזון מעובד|מזון לא מעובד]] מקטינה מאד את הוצאות הקנייה ויכולה לאפשר קניה בכמויות גדולות שהיא זולה יותר ובמקרים רבים גם בריאה יותר. עם זאת, המזון הלא מעובד דורש יותר זמן והשקעה בהכנת המזון, והוא קל יותר כאשר הבישול והכנת המזון מתחלק על פני מסגרת משפחתית כמו "חמולה" או קבוצה בגדול דומה שבה מתחלקת ההכנה בין מספר אנשים. לחלופין אפשר לבשל בכמות גדולה ממה שנחוץ ולשמור על המזון המבושל בצורות שונות של [[שימור מזון]. יש קבוצות הדוגלות ב[[מזון נע]] צמחוני או בשרי. אם בוחרים בבישול ניתן לעשות זאת ב[[תנור שמש]] לדוגמה ובכך לחסוך באנרגיה. חסכון באנרגיה יכול להעשות גם בבחירת סוג המקרר - לדוגמה מקרר חסכוני בחשמל (לדגומה מקרר עם דלת הפונה למעלה כך שחום לא נכנס פנימה בפתיחת הדלת) או [[שימור מזון ללא מקרר חשמלי]].
   −
בטיולים ונופש פשטות מרצון באה לידי ביטוי ביעדי הנופש, סוג התחבורה איתה מטיילים (לדוגמה תחבורה ציבורית אופניים או טרמפים), במקומות הלינה (לינה תחת כיפת השמיים, במחסה בהכנה עצמית או באוהל פשוט) ובתזונה במהלך הטיול. גם הציוד לטיול הוא בצמצום. בבחירת יעדים אפשר במקום טיולים לחו"ל שדורשים טיסה, אפשר לטייל בארץ או לנוע בקצב איטי בטרמפים. סגנון אחר מעט הוא נופש עירוני או טיול "זולה" שבהם מתמקמים במקום מסויים ויוצאים ממנו לסיורים קצרים. המונח "תרמילאות קלה" מתאר את ההכנות הנפשיות ופיזיות לשם טיול עם מעט ציוד.[http://dannys-simple-living.blogspot.com/2011/01/lightweight-backpacking.html]
+
===פשטות מרצון בתחום הביגוד===
 +
פשטות מרצון בביגוד פרושה בדרך כלל המנעות ממותגים. כמו כן הדבר כולל קניית בגדים מעטים, תיקון בגדים ושימוש יצירתי בבגדים (לדוגמה הכנת מכנסים קצרים ממכסנים ארוכים שנקרעו). קניית בגדים עמידים יותר, אורח חיים איטי, בידוד נכון של הבית ועוד אמצעים יכולים להקטין את הצורך בכביסות ובכך לשמור על אורח חיים ארוך יותר של הבגדים. [[כביסה בת קיימא]] כוללת שיטות שונות כדי להקטין את הצורך במכונת כביסה, בחשמל ובחומרי ניקוי.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט