שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 16: שורה 16:  
==ריכוזיות הון וקרטלים==
 
==ריכוזיות הון וקרטלים==
 
ההשפעות הישירות של משפחות ההון על המשק באה לידי ביטוי בכמה מובנים
 
ההשפעות הישירות של משפחות ההון על המשק באה לידי ביטוי בכמה מובנים
* מספר שחקנים מצומצם ששולט על הרבה נכסים. שחקנים אלה פוגשים זה בזה בהזדמנויות שונות כך שיש להם תמריץ נמוך להתחרות אמיתית. יש להם אינטרסים רבים משותפים כך שיש להם תמריץ ואמצעים לשיתופי פעולה מול הממשל והציבור לשפר את מצבם יחד על חשבון שאר השחקנים.  
+
* '''מונופולים וקרטלים - ריכוזיות תוך ענפית''' - שימוש במונופולים וקרטלים כדי לגבות "רווח עודף" (רווח שמשוייך למונופול) מהציבור.
* פירמות דמויות פירמידה - פירמות שבהן בעל ההון הוא בעלים של חלק קטן של קבוצת פירמות אבל שולט בכולן על חשבון הציבור, הכסף של בעל ההון הגדול מאפשר לו לקבל [[מינוף פיננסי]] גבוה - כך שרוב הכסף שבפירמה - הכסף שהוא מסכן - אינו הכסף שלו. במקרה של גוף פיננסי כמו בנק או חברת ביטוח בעל ההון יכול לשלוט על חסכונות והשקעות של עוד הרבה יותר אנשים - ולתמרן את הכסף הזה כדי לגרוף רווחים לטובתו.  
+
* '''מספר שחקנים מצומצם ששולט על הרבה נכסים''' שחקנים אלה פוגשים זה בזה בהזדמנויות שונות כך שיש להם תמריץ נמוך להתחרות אמיתית. יש להם אינטרסים רבים משותפים כך שיש להם תמריץ ואמצעים לשיתופי פעולה מול הממשל והציבור לשפר את מצבם יחד על חשבון שאר השחקנים.  
* קבוצות רבות פירמות ודירקטורים צולבים - יש מקרים בהם בעלי הון מתמרנים את הפירמות שברשותן- לדוגמה מכירה של נכסים מפסידים בין פירמות - כך שהציבור סופג את ההפסדים ובעל ההון מקבל את הרווחים.  
+
* '''פירמות דמויות פירמידה''' - פירמות שבהן בעל ההון הוא בעלים של חלק קטן של קבוצת פירמות אבל שולט בכולן על חשבון הציבור. הכסף של בעל ההון הגדול מאפשר לו לקבל [[מינוף פיננסי]] גבוה - כך שרוב הכסף שבפירמה - הכסף שהוא מסכן - אינו הכסף שלו. במקרה של גוף פיננסי כמו [[בנקאות בישראל|בנק]] או [[שוק הביטוח בישראל|חברת ביטוח]], בעל ההון יכול לשלוט על חסכונות והשקעות של כמות גדולה בהרבה יותר אנשים - ולתמרן את הכסף הזה כדי לגרוף רווחים לטובתו.  
* מונופולים וקרטלים - ריכוזיות תוך ענפית - שימוש במונופולים וקרטלים כדי לגבות "רווח עודף" (רווח שמשוייך למונופול) מהציבור.
+
* '''קבוצות רבות פירמות ודירקטורים צולבים''' - יש מקרים בהם בעלי הון מתמרנים את הפירמות שברשותן- לדוגמה מכירה של נכסים מפסידים בין פירמות - כך שהציבור סופג את ההפסדים ובעל ההון מקבל את הרווחים.  
* השפעות אלה דורשות שהממשלה והעיתונות תעצומנה עיניים מולן - ולכן המשפחות צריכות לתמרן את המוסדות האלה בשלל אמצעים.
+
* '''תמרון של הפוליטיקה ושל התקשורת''' - השפעות אלה דורשות שהממשלה והעיתונות יעצמו עיניים - ולכן המשפחות צריכות לתמרן את המוסדות האלה בשלל אמצעים כמו [[לובי פוליטי]], [[תביעות השתקה]], [[תרומות לפוליטיקאים]], [[יחסי ציבור]] בעלות של בעלי הון בתקשורת, לחץ על עיתונות דרך פרסום ועוד.
    
==מנגנוני השפעה בפוליטיקה, בפקידות ובעיתונות==
 
==מנגנוני השפעה בפוליטיקה, בפקידות ובעיתונות==

תפריט ניווט