שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין שינוי בגודל ,  14:32, 19 באוקטובר 2015
מ
אין תקציר עריכה
שורה 5: שורה 5:  
מידע מושלם הוא אחד התנאים לקיומו של [[שוק משוכלל]]. [[לאון ואלראס]] אחד האבות המייסדים של [[כלכלה נאו-קלאסית]] תאר ב"מודל הכרוז" שלו שוק שמגיע לשיווי משקל באמצעות מידע מלא שיש לשחקנים אודות מחירים והעדפות. בהעדר מידע מלא , אלא [[מידע א-סימטרי]] שבו צד אחד יודע יותר מאשר הצד האחר. דבר זה יכול להוות [[כשל שוק]].  
 
מידע מושלם הוא אחד התנאים לקיומו של [[שוק משוכלל]]. [[לאון ואלראס]] אחד האבות המייסדים של [[כלכלה נאו-קלאסית]] תאר ב"מודל הכרוז" שלו שוק שמגיע לשיווי משקל באמצעות מידע מלא שיש לשחקנים אודות מחירים והעדפות. בהעדר מידע מלא , אלא [[מידע א-סימטרי]] שבו צד אחד יודע יותר מאשר הצד האחר. דבר זה יכול להוות [[כשל שוק]].  
   −
ב[[כלכלה אקולוגית]], ב[[מערכות מורכבות]] וב[[קיימות]] יש ביקורת על הנחה של מידע מלא מצידם של כלכלנים נאו-קלאסיים בהקשר של סוגיות [[סביבתנות|סביבתיות]] או כאלה הנוגעות ליכולת הקיום של דורות העתיד. הנחת מידע מלא מניחה שצרכנים, משקיעים ומקבלי החלטות אחרים בשווקים יודעים את כל האיכות וכל המחירים של מוצרי שוק. כפועל יוצא מכך יש צורך להניח כי מקבלי החלטות בשוק יודעים את כל ההשלכות של קניה של מוצרים או של השקעה בפרוייקטים. אלא שהנחה כזו דורשת ידע אקולוגי מעמיק והשגת נתונים שאינם בנמצא אצל מדענים. לדוגמה קשה לדעת מה תהיה רמת [[התחממות עולמית|ההתחממות העולמית]] כתוצאה מפליטה של [[גזי חממה]], קשה לדעת גם מה יהיו [[השפעות כלכליות של התחממות עולמית|ההשפעות של התחממות עולמית]], ומה ההשפעה של פעולה מסויימת (כמו נסיעה במכונית) על תהליכים אלה. כמובן שגם בנושאים אחרים כמו [[דלדול שכבת האוזון]] או השפעה על [[מחזור הזרחן]] קשה להדיוט ואף למומחה להעריך מה יהיו ההשלכות. דבר זה מהווה [[כשל שוק]] ביחס לטיפול בנושאים אקולוגיים ארוכי-טווח, במיוחד כאשר מדובר בצירוף של כשל שוק זה יחד עם כשלי שוק נוספים - [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]], [[עלויות חיצוניות]], וקושי להכליל ברווחה של השוק את הרווחה של דורות העתיד. ביקורת דומה יש מצד העוסקים ב[[מערכות מורכבות]] - קשה מאד להעריך מה יהיו ההשלכות של פעולה מסויימת במערכת מורכבת גם אם אנחנו יודעים מידע רב על המצב הנוכחי של המערכת.  
+
ב[[כלכלה אקולוגית]], ב[[מערכות מורכבות]] וב[[קיימות]] יש ביקורת על הנחה של מידע מלא מצידם של כלכלנים נאו-קלאסיים בהקשר של סוגיות [[סביבתנות|סביבתיות]] או כאלה הנוגעות ליכולת הקיום של דורות העתיד. הנחת מידע מלא מניחה שצרכנים, משקיעים ומקבלי החלטות אחרים בשווקים יודעים את כל האיכות וכל המחירים של מוצרי שוק. כפועל יוצא מכך יש צורך להניח כי מקבלי החלטות בשוק יודעים את כל ההשלכות של קניה של מוצרים או של השקעה בפרוייקטים. אלא שהנחה כזו דורשת ידע אקולוגי מעמיק והשגת נתונים שאינם בנמצא אצל מדענים. לדוגמה קשה לדעת מה תהיה רמת [[התחממות עולמית|ההתחממות העולמית]] כתוצאה מפליטה של [[גזי חממה]], קשה לדעת גם מה יהיו [[השפעות כלכליות של התחממות עולמית|ההשפעות של התחממות עולמית]], ומה ההשפעה של פעולה מסויימת (כמו נסיעה במכונית) על תהליכים אלה. כמובן שגם בנושאים אחרים כמו [[דלדול שכבת האוזון]] או השפעה על [[מחזור הזרחן]] קשה להדיוט ואף למומחה להעריך מה יהיו ההשלכות. דבר זה מהווה [[כשל שוק]] ביחס לטיפול בנושאים אקולוגיים ארוכי טווח, במיוחד כאשר מדובר בצירוף של כשל שוק זה יחד עם כשלי שוק נוספים - [[מוצר ציבורי|מוצרים ציבוריים]], [[עלויות חיצוניות]], וקושי להכליל ברווחה של השוק את הרווחה של דורות העתיד. ביקורת דומה יש מצד העוסקים ב[[מערכות מורכבות]] - קשה מאד להעריך מה יהיו ההשלכות של פעולה מסויימת במערכת מורכבת גם אם אנחנו יודעים מידע רב על המצב הנוכחי של המערכת.  
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט