שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
החלפת טקסט – "ייי" ב־"יי"
שורה 137: שורה 137:  
עודפי מזון היו תנאי הכרחי לפיתוח שיתופי פעולה גדולים יותר, אבל הם לא היו תנאי מספיק. כדי לאפשר לאלפי ומאות אלפי אנשים לשתף פעולה היה צורך בקיום של '''[[סדר מדומיין]]''' משותף שעוגן במיתוסים.
 
עודפי מזון היו תנאי הכרחי לפיתוח שיתופי פעולה גדולים יותר, אבל הם לא היו תנאי מספיק. כדי לאפשר לאלפי ומאות אלפי אנשים לשתף פעולה היה צורך בקיום של '''[[סדר מדומיין]]''' משותף שעוגן במיתוסים.
   −
מיתוסים וסדר מדומייין שנשען עליהם, מחוזקים על ידי 3 שיטות עיקריות: עיגון במציאות החומרית, עיצוב רצונות ומושגים משותפים. דוגמה לעיגון חומרי של הסדר החברתי של ממלכת שומר היא מערכת הסכרים ותעלות הההשקיה של הממלכה. מערכת זו תוחזקה תודות למערכת ההיררכית שאפיינה את שומר. אדם שומרי שהבין את חשיבותה של מערכת ההשקייה לחייו, היה צפוי לתמוך גם במערכת החברתית שתומכת במערכת החומרית. עיצוב רצונות מאופיין בכך שחוזרים על המסרים והמיתוסים של התרבות שוב ושוב באלפי צורות, כך שרוב חברי התרבות המסויימית מאמינים במסרים שלה ומכוונים את תשוקותיהם ואת תכנון מטרותיהם בחיים בהתאם למיתוסים אלה. דוגמה לדבר זה היא הרצון של אנשים בתקופה המודרנית לצאת לחופשה במדינה אחרת, דבר המוזן על ידי אמונות ב[[רומנטיקה]] וב[[צרכנות]]. אנשים בחברות אחרות לא הביעו שום עניין בתיירות מאין זו. לבסוף, סדר מדומיין נשמר היות והוא מציאות בין-סובייקטיבית, הוא לא מתקיים בדמיון של אדם אחד, אלא של אלפי ומיליוני אנשים. כך שגם אם פרט או קבוצה קטנה מפסיקים להאמין בסדר מדומיין כלשהו, הסדר המדומיין עדיין משפיע עליו בגלל שרוב אנשי החברה סביבו ממשיכים להאמין בסדר המדומיין.  
+
מיתוסים וסדר מדומיין שנשען עליהם, מחוזקים על ידי 3 שיטות עיקריות: עיגון במציאות החומרית, עיצוב רצונות ומושגים משותפים. דוגמה לעיגון חומרי של הסדר החברתי של ממלכת שומר היא מערכת הסכרים ותעלות הההשקיה של הממלכה. מערכת זו תוחזקה תודות למערכת ההיררכית שאפיינה את שומר. אדם שומרי שהבין את חשיבותה של מערכת ההשקייה לחייו, היה צפוי לתמוך גם במערכת החברתית שתומכת במערכת החומרית. עיצוב רצונות מאופיין בכך שחוזרים על המסרים והמיתוסים של התרבות שוב ושוב באלפי צורות, כך שרוב חברי התרבות המסויימית מאמינים במסרים שלה ומכוונים את תשוקותיהם ואת תכנון מטרותיהם בחיים בהתאם למיתוסים אלה. דוגמה לדבר זה היא הרצון של אנשים בתקופה המודרנית לצאת לחופשה במדינה אחרת, דבר המוזן על ידי אמונות ב[[רומנטיקה]] וב[[צרכנות]]. אנשים בחברות אחרות לא הביעו שום עניין בתיירות מאין זו. לבסוף, סדר מדומיין נשמר היות והוא מציאות בין-סובייקטיבית, הוא לא מתקיים בדמיון של אדם אחד, אלא של אלפי ומיליוני אנשים. כך שגם אם פרט או קבוצה קטנה מפסיקים להאמין בסדר מדומיין כלשהו, הסדר המדומיין עדיין משפיע עליו בגלל שרוב אנשי החברה סביבו ממשיכים להאמין בסדר המדומיין.  
    
===התפתחות הכתב והקיטלוג===
 
===התפתחות הכתב והקיטלוג===

תפריט ניווט