שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
תיקונים
שורה 3: שורה 3:  
{{התחממות עולמית}}
 
{{התחממות עולמית}}
   −
מחקרים ב[[היסטוריה סביבתית]] מצביעים על כך ש[[שינויי אקלים]] היסטוריים השפיעו כבר על החקלאות. הביולוג [[ג'ארד דיימונד]] מתאר בספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] את השפעות של התקררות עולמית על הפגיעה במסחר ובחקלאות של [[ההתיישבות הנורדית בגרינלנד]] ו[[תהליך ארוכי טווח| שינויים ארוכי טווח]] בדפוסים של ירידת משקעים שהשפיעו על [[בני המאיה]] ו[[האנסאזי]]. בספר [[רובים חיידקים ופלדה (ספר)|רובים חיידקים ופלדה]] הוא מציין כי שינויי אקלים וכן תהליכי [[מדבור]] הביאו לשינוי באיזור [[הסהר הפורה]] במזרח התיכון והפכו אותו מאחד האיזורים הפוריים ביותר בעולם (שהיה אחד המרכזים הראשיים לפיתוח ולגידול [[דגנים]] בפרט וחקלאות בכלל) לאיזור המדברי שהוא כיום. תהליכים דומים הובילו לשינוי באיזור צפון אפריקה והביאו להתפשטות מדבר סהרה על חשבון איזורי חקלאות ומרעה באיזור.  
+
מחקרים ב[[היסטוריה סביבתית]] מצביעים על כך ש[[שינויי אקלים]] היסטוריים השפיעו כבר על יכולת הקיום של חברות חקלאיות בצורה ניכרת. הביולוג [[ג'ארד דיימונד]] מתאר מספר מקרים כאלה בספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]]. דיימונד מתאר כיצד התקררות עולמית פגעה  [[ההתיישבות הנורבגית בגרינלנד|ההתיישבות הנורדית בגרינלנד]] - עקב הגברת הקושי לקיים קשרי מסחר בינה לבין אירופה ובפגיעה בחקלאות המקומית. הוא גם מציין [[תהליך ארוך טווח|שינויים ארוכי טווח]] בדפוסים של ירידת משקעים שהשפיעו לרעה על [[בני המאיה]] ו[[האנסאזי]]. בספר [[רובים חיידקים ופלדה (ספר)|רובים חיידקים ופלדה]] דיימונד מציין כי שינויי אקלים וכן תהליכי [[מדבור]] הביאו לשינוי באיזור [[הסהר הפורה]] במזרח התיכון והפכו אותו מאחד האיזורים הפוריים ביותר בעולם (שהיה אחד המרכזים הראשונים והחשובים ביותר לפיתוח ולגידול [[דגנים]] בפרט וחקלאות בכלל) לאיזור המדברי שהוא כיום. תהליכים דומים הובילו לשינוי באיזור צפון אפריקה והביאו להתפשטות מדבר סהרה על חשבון איזורי חקלאות ומרעה באיזור.  
   −
שינוי האקלים הנוכחי כבר משפיע על החקלאות, אם כי ההשפעה שלו לא מתחלקת בצורה שווה בכל העולם. שינוי אקלים עתידי עלול להיות בעל השפעה שלילית על גידול יבולים במדינות קרובות לקו המשווה, והשפעתו על מדיניות צפוניות עשוי להיות לטובה או לרעה. ככל הנראה שינוי אקלימי מגדיל את הסיכון בתחום ה[[ביטחון תזונתי|בטחון התזונתי]] בקרב כמה קבוצות רגישות יותר כגון [[עוני|עניים]] ומדינות נמוכות המתבססות על חקלאות כמו בנגלדש.  
+
שינוי האקלים הנוכחי משפיע כבר היום על החקלאות, אם כי ההשפעה שלו לא מתחלקת בצורה שווה בכל העולם. שינוי אקלים עתידי עלול להיות בעל השפעה שלילית על גידול יבולים במדינות קרובות לקו המשווה, והשפעתו על מדיניות צפוניות עשוי להיות לטובה או לרעה. ככל הנראה שינוי אקלימי מגדיל את הסיכון בתחום ה[[ביטחון תזונתי|בטחון התזונתי]] בקרב כמה קבוצות רגישות יותר כגון [[עוני|עניים]] ומדינות נמוכות המתבססות על חקלאות כמו בנגלדש.  
   −
החקלאות תורמת לשינוי האקלים על ידי (1) פליטות של [[גזי חמממה]] (בין היתר עקב גידול [[מזון מהחי]]) ועל ידי (2) שינוי של [[יעודי קרקע]] - בעיקר [[חקלאות כרות והבער|כריתת יערות והפיכתם לשטח חקלאי]]. חקלאות, ו[[בירוא יערות]] תרמו ל-20 עד 25% מסך הפליטות העולמיות של גזי חממה בשנת 2010.  
+
החקלאות תורמת לשינוי האקלים על ידי (1) פליטות של [[גזי חממה]] (בין היתר עקב גידול [[מזון מהחי]]) ועל ידי (2) שינוי של [[שימושי קרקע|יעודי קרקע]] - בעיקר [[חקלאות כרות והבער|כריתת יערות והפיכתם לשטח חקלאי]]. חקלאות, ו[[בירוא יערות]] תרמו ל-20 עד 25% מסך הפליטות העולמיות של גזי חממה בשנת 2010.  
   −
יש מגון של אמצעי מדיניות וטכנולוגיות שיכולים לקטין את הסיכון של השפעות שליליות של התחממות עולמית על החקלאות ואת פליטת גזי החממה מסקטור החלקאות.  
+
יש מגוון של אמצעי-מדיניות וטכנולוגיות שיכולים לקטין את הסיכון של השפעות שליליות של התחממות עולמית על החקלאות ואת פליטת גזי החממה מסקטור החקלאי.  
 
==השפעות של התחממות עולמית על החקלאות==
 
==השפעות של התחממות עולמית על החקלאות==
 
[[התחממות עולמית]] נחשבת ל"מכפיל סיכונים", כלומר מחזקת סיכונים אחרים כך שרגישות הביו-פיזקלית של החקלאות גדלה. [http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcted2012d3_en.pdf]
 
[[התחממות עולמית]] נחשבת ל"מכפיל סיכונים", כלומר מחזקת סיכונים אחרים כך שרגישות הביו-פיזקלית של החקלאות גדלה. [http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcted2012d3_en.pdf]
שורה 25: שורה 25:  
* [[התמוטטות (ספר)]]
 
* [[התמוטטות (ספר)]]
 
* [[רקע סביבתי חברתי למלחמת האזרחים בסוריה]]
 
* [[רקע סביבתי חברתי למלחמת האזרחים בסוריה]]
 +
* [[השפעות סביבתיות של מזון מהחי]]
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==

תפריט ניווט