שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,218 בתים ,  11:59, 27 במאי 2015
אין תקציר עריכה
שורה 16: שורה 16:     
===חינוך ואבטלה===  
 
===חינוך ואבטלה===  
[[אבטלה]] היא סיבה לעוני בכל מדינות העולם וכך גם בישראל. בעיית האבטלה חמורה במיוחד בקרב הציבור הערבי והחרדי. סיבה אחת לכך היא "עוני מרצון" או [[פשטות מרצון]] בקרב האוכלוסיה החרדית שבוחרת להשקיע יותר בלימוד תורה ואורח חיים צנוע במקום בפיתוח קריירה. סיבות אחרות נעוצות בהבדלים בחינוך בזרם החרדי והערבי שמקבלים הכשרה פחות טובה (באופן כללי) בתחומים כמו אנגלית, מתמטיקה ומדעים ולכן יש להם קושי גדול יותר להתקבל ללימודים באוניברסיטה למסלולים המספקים הכשרה למקצועות בעלי שכר גבוה כמו מהנדסים, רופאים, עורכי דין וכו'. סיבה נוספת לאבטלה גבוה יותר בקרב חרדים וערבים היא אפליה נגדם מצד מעסיקים בקבלה לעבודה.
+
[[אבטלה]] היא סיבה לעוני בכל מדינות העולם וכך גם בישראל. בעיית האבטלה חמורה במיוחד בקרב הציבור הערבי והחרדי. סיבה אחת לכך היא "עוני מרצון" או [[פשטות מרצון]] בקרב האוכלוסיה החרדית שבוחרת להשקיע יותר בלימוד תורה ואורח חיים צנוע במקום בפיתוח קריירה.  
 +
 
 +
סיבות אחרות נעוצות בהבדלים בחינוך בזרם החרדי והערבי שמקבלים הכשרה פחות טובה (באופן כללי) בתחומים כמו אנגלית, מתמטיקה ומדעים ולכן יש להם קושי גדול יותר להתקבל ללימודים באוניברסיטה למסלולים המספקים הכשרה למקצועות בעלי שכר גבוה כמו מהנדסים, רופאים, עורכי דין וכו'. סיבה נוספת לאבטלה גבוה יותר בקרב חרדים וערבים היא אפליה נגדם מצד מעסיקים בקבלה לעבודה.  
 +
 
 +
אבטלה גבוהה קיימת גם במגזרים אחרים - בעיירות פיתוח, בקרב נשים, משפחות חד הוריות, אנשים מבוגרים, פושעים לשעבר, אנשים בעלי מחלות נפשיות, [[נכות|נכים ומוגבלים]], יהודים בעלי מוצא מזרחי ועוד. חלק מהאבטלה נובע מהזדמנויות פחות טובות להשכלה ועבודה וחלקו נובע מאפליה (ראו בהמשך).
 +
 
 +
בעיה נוספת של החינוך היא בתי ספר ומורים פחות טובים בישובים חלשים כמו עיירות פיתוח, ישובים עניים וישובים ערבים. דבר זה הוא דוגמה ל[[מלכודת עוני]] בין דורית שכן ילדים להורים עניים יהיו בעלי סיכוי גבוה יותר להיות עניים משום שיש להם גישה פחות טובה להשכלה. דוגמה נוספת לבעיה זו היא שילדים שהוריהם הם בעלי השכלה נמוכה יותר הם בעלי סיכוי נמוך יותר להצלחה בלימודים. בתי ספר מקצועיים היו יכולים לאפשר לחלק מהציבור הזדמניות עבודה טובות יותר (כפי שהדבר בוצע בהצלחה בתוכניות הכשרה של מפעל ישכר ובמדינות נוספת כמו [[מערכת החינוך של פינלנד|פינלנד]] אך בישראל מערכת זו הוזנחה ומשמשת נתיב ל"הסללת" אוכלוסיות חלשות כך שהסיכוי שלהן לזכות בהשכלה גבוה יורד מחד ומאידך הן לא מקבלות הזדמנות להשכלה טכנולוגית איכותית.
 +
 
 +
===אפליה וגזענות===
 +
אפליה נגד מגזרים חלשים בחברה בקבלה לעבודה, בקידום בעבודה, בשכר, ובגישה למקומות לימוד היא סיבה נפוצה בעולם לתפוצה לא שווה של עוני בקרב מגזרים שונים. בישראל קיימת בעיית אפליה לרעה כנגד ערבים, חרדים, אנשים מבוגרים, נשים, מזרחים ואתיופים. כך לדוגמה נפתלי בנט בהיותו שר הכלכלה העיד בשנת 2013 על קיום אבטלה נגד ערבים בשוק העבודה, וציין כי רק 2 אחוזים מכלל הערבים שלמדו תוכנה מועסקים אצל מעסיקים יהודיים. [http://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3615581,00.html] מחקר של  רעות מרציאנו וד"ר דן קאופמן מטעם מכון ירושלים לחקר ישראל מצא הפליה לרעת גברים חרדים בקבלה לעבודה - לדוגמה אורך זמן החיפוש של בוגרי תארים חרדים היה בממוצע 6.6 חודשים בממוצע - ארוך בחודשיים לעומת בוגרים אחרים. [http://www.jiis.org.il/?cmd=media.341&act=read&id=869]
 +
 
 +
הפליה נגד מגזרים חלשים משפיעה הן על העוני (לדוגמה פחות עוני בקרב גברים אשכנזים) והן על כמות העוני הכוללת שכן היא פוגעת ב[[מריטוקרטיה]] - גמול לכשרון - ובכך מורידה הזדמנויות לשגשוג כלכלי שיכול להפחית את כמות העוני.
 +
 
 +
הפליה מתרחשת לא רק בתחום קבלה לעבודה אלא יכולה להתרחש הרבה קודם לכן בגישה להשכלה ובאיכות ההשלכה. לדומגה לטענת יוסי קוצ'יק מי שהיה מנכ"ל ראש הממשלה לשעבר, קיימת בישובים ערבים בעיה של הזנחת תשתיות כולל תשתיות חינוך ותחבורה אשר נובעת מאפליה בנושא תכנון עירוני וסמכויות ותקציבים לרשויות מקומיות מצד הממשלה. [http://www.themarker.com/news/1.2061138] [http://www.news1.co.il/Archive/001-D-270936-00.html]
    
===גירושין ומשפחות חד הוריות===
 
===גירושין ומשפחות חד הוריות===
גירושים, מוות של אחד ההורים ממחלה תאונה או סיבה אחרת, ואמהות חד הוריות שבחרו להוליד ילד לבד, מובילים לגידול בשיעור המשפחות החד-הוריות. משפחות אלה הן בעלות הוצאות דומות למשפחה רגילה, אבל ההכנסה שלהן עלולה להיות נמוכה בהרבה שכן ההורה היחיד נאלץ גם לפרנס וגם לטפל בילדים. במקרה של גירושין יש עדיין שני מפרנסים אבל הוצאות הדיור גבוהות יותר וכך גם הוצאות נוספות כמו חשמל.  
+
גירושים, מוות של אחד ההורים ממחלה תאונה או סיבה אחרת, ואמהות חד הוריות שבחרו להוליד ילד לבד, מובילים לגידול בשיעור המשפחות החד-הוריות. משפחות אלה הן בעלות הוצאות דומות למשפחה רגילה, אבל ההכנסה שלהן עלולה להיות נמוכה בהרבה שכן ההורה היחיד נאלץ גם לפרנס וגם לטפל בילדים. כמו כן ייתכן אפליה בקבלה לעבודה נגד הורים במשפחות חד הוריות בגלל חשש של מעסיקים מאי-זמינות של ההורה. במקרה של גירושין יש עדיין שני מפרנסים אבל הוצאות הדיור גבוהות יותר וכך גם הוצאות נוספות כמו חשמל.  
    
===ייקור הדיור===
 
===ייקור הדיור===

תפריט ניווט