שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 48: שורה 48:     
==דוגמאות לחוסר יעילות בקרב הצרכנים==
 
==דוגמאות לחוסר יעילות בקרב הצרכנים==
בעוד שבדוגמה של האופניים היה קל להבין מהי יעילות, ומה הגורמים והסיבות שהשפיעו עליה, הדוגמאות הבאות חמקמקות יותר. בעוד שקל להבין מדוע צמיגים דקים יותר מגדילים את מהירות של אופני כביש, קשה יותר להבין האם ומדוע מתח נפשי משפיע על תחלואה בסוכרת.  
+
להלן מספר דוגמאות למקרים של בזבוז וחוסר יעילות בכלכלה. בעוד שבדוגמה של האופניים היה קל להבין מהי יעילות, ומה הגורמים והסיבות שהשפיעו עליה, הדוגמאות הבאות חמקמקות יותר. בעוד שקל להבין מדוע צמיגים דקים יותר מגדילים את מהירות של אופני כביש, קשה יותר להבין האם ומדוע מתח נפשי משפיע על תחלואה בסוכרת.  
   −
;דוגמאות מתחום הבריאות:
+
===דוגמאות לאי יעילות בתחום הבריאות===
 
הדוגמאות הנפוצות ביותר לאי-יעילות עבור הצרכנים הן בתחום התזונה והבריאות.  
 
הדוגמאות הנפוצות ביותר לאי-יעילות עבור הצרכנים הן בתחום התזונה והבריאות.  
   −
דוגמה אחת היא [[מתח נפשי]] ופורקנו. מתח נפשי כרוני נובע מאורח חיים לחוץ, מעבודה לחוצה, פקקי תנועה ועוד. מתח נפשי עודף מייצר הרגשה לא נעימה, פוגע באיכות החיים  והוא יכול להתפתח למצבים נפשיים פתולגיים כגון דיכאון. מתח נפשי גורר שורה של בעיות בריאות כגון פגיעה במערכת החיסון, בעיות שינה ובעיות לב וכלי דם. הוא אולי גם קשור לסוכרת. הדרכים הבריאות והקלות להתמודד עם מתח נפשי הן אימון גופני יומיומי וכן אימוני גוף-נפש כגון יוגה, דמיון מודרך וכו', יש המתרגעים גם על ידי שיחה עם חברים או קריאה. דרכים נוספות להתמודדות עם לחץ נפשי כוללות עישון, שתיית קפה, צריכת אלכוהול, אכילת יתר, צפייה בטלוויזיה - כאשר לכל הדרכים האלה יש השפעות מזיקות על הבריאות.  
+
'''צריכת קלה של מזון פחמימות.''' במשך מיליוני שנים חיו אבותינו בסביבה הטבעית שבה השגת קלוריות היתה עניין קשה ומתיש. כל פרי מתוק היה חשוב להשגת אנרגיה חשובה לשם ההשרדות, כאשר במקביל בני אדם שהם אוכלי כל אכלו הרבה סוגים של דברים אחרים - מעט מזון מהחי, עלים ירוקים, ירקות ועוד. לכן אכילת דברים מתוקים היא דבר כל כך נעים ומתגמל. הגוף שלנו בנוי כך שהמוח שלנו ישמח מאד לקבל מנות סוכר חדשות שבטבע הן דבר נדיר. במשך מיליוני שנה זה היה מתכון טוב להגברת הבריאות וההשרדות. בדומה לאופני הכביש שהגיעו לשביל בוץ, גם כאן התרחש מהלך שתכונה טובה היא כעת מקור לבעיות רבות כאשר הנסיבות משתנות. הזמינות הגבוה של סוכרים ופחמימות בעולם המודרני גורמים לבעיות השמנה, סוכרת , מחלות לב ואולי גם מספר סוגי סרטן. חוסר היעילות מוחרף בשל הנטיה של סוכרים פשוטים לפירוק מהיר בדם. דבר זה יוצר הרגשת "הי" חזקה בטווח הקצר , ובהמשך גורמת לתחושת שובע קצרת- טווח. זאת לעומת פחמימות מורכבות יותר, עלים או חלבונים אשר מתפרקים לאט תוך יצירת תחושת שובע לאורך זמן. חוסר היעילות הכלכלי מוחרף כאשר אנשים מנסים טיפולי הרזיה שונים - חלקם דיאטות "כסאח" שגורמות לדלדול מסת השריר וייעול שמירת האנרגיה- דבר שגורם לעליה נוספת במשקל.  
   −
דוגמה אחרת קשורה לצריכת קלה של מזון פחמימות. במשך מיליוני שנים חיו אבותינו בסביבה הטבעית שבה השגת קלוריות היתה עניין קשה ומתיש. כל פרי מתוק היה חשוב להשגת אנרגיה חשובה לשם ההשרדות, כאשר במקביל בני אדם שהם אוכלי כל אכלו הרבה סוגים של דברים אחרים - מעט מזון מהחי, עלים ירוקים, ירקות ועוד. לכן אכילת דברים מתוקים היא דבר כל כך נעים ומתגמל. הגוף שלנו בנוי כך שהמוח שלנו ישמח מאד לקבל מנות סוכר חדשות שבטבע הן דבר נדיר. במשך מיליוני שנה זה היה מתכון טוב להגברת הבריאות וההשרדות. בדומה לאופני הכביש שהגיעו לשביל בוץ, גם כאן התרחש מהלך שתכונה טובה היא כעת מקור לבעיות רבות כאשר הנסיבות משתנות. הזמינות הגבוה של סוכרים ופחמימות בעולם המודרני גורמים לבעיות השמנה, סוכרת , מחלות לב ואולי גם מספר סוגי סרטן. חוסר היעילות מוחרף בשל הנטיה של סוכרים פשוטים לפירוק מהיר בדם. דבר זה יוצר הרגשת "הי" חזקה בטווח הקצר , ובהמשך גורמת לתחושת שובע קצרת- טווח. זאת לעומת פחמימות מורכבות יותר, עלים או חלבונים אשר מתפרקים לאט תוך יצירת תחושת שובע לאורך זמן. חוסר היעילות הכלכלי מוחרף כאשר אנשים מנסים טיפולי הרזיה שונים - חלקם דיאטות "כסאח" שגורמות לדלדול מסת השריר וייעול שמירת האנרגיה- דבר שגורם לעליה נוספת במשקל.  
+
"[[אורח חיים יושבני]]" - תת פעילות גופנית עקב ישיבה ארוכה מול המחשב, ישיבה מול הטלוויזיה ושימוש במכוניות. אם מבצעים פחות מ-30 דקות פעילות במשך 5 פעמים בשבוע הדבר מגביר את הסיכון לבריאות. גם כאן פוגשים שורה ארוכה של מחלות כרוניות שניתן להקטין אותן על ידי פעילות מספקת. אבל כפי שנראה בהמשך - בסביבות מודרניות רבות קל להגיע למצב שבו אתה לא מתאמן מספיק (לפי משרד הבריאות בישראל, שני שליש מהאזרחים הבוגרים אינם מבצעים פעילות מספקת).  
   −
דוגמה שלישית קשורה ל"אורח חיים יושבני" - תת פעילות גופנית עקב ישיבה ארוכה מול המחשב, ישיבה מול הטלוויזיה ושימוש במכוניות. אם מבצעים פחות מ-30 דקות פעילות במשך 5 פעמים בשבוע הדבר מגביר את הסיכון לבריאות. גם כאן פוגשים שורה ארוכה של מחלות כרוניות שניתן להקטין אותן על ידי פעילות מספקת. אבל כפי שנראה בהמשך - בסביבות מודרניות רבות קל להגיע למצב שבו אתה לא מתאמן מספיק (לפי משרד הבריאות בישראל, שני שליש מהאזרחים הבוגרים אינם מבצעים פעילות מספקת).  
+
'''צריכה עודפת של תרופות'''. תרופות רבות משווקות כדי לתת טיפול למצב שניתן היה למנוע אותו באמצעות רפואה מונעת - תזונה טובה יותר, פעילות גופנית, יציבה טובה וכו'. אלא שהתמריץ לעורר מודעות לרפואה מונעת כזו אינו חזק ואילו התמריץ לשווק תרופות לבעית כרוניות שנמשכות זמן רב קיים. הבעיה היא שמלבד עול כלכלי, תרופות רבות מייצרות בעיות בריאותיות משל עצמן, במיוחד כאשר הן נלקחות ביחד עם תרופות אחרות.
   −
דוגמה רביעית בתחום הבריאות קשורה לצריכה עודפת של תרופות. תרופות רבות משווקות כדי לתת טיפול למצב שניתן היה למנוע אותו באמצעות רפואה מונעת - תזונה טובה יותר, פעילות גופנית, יציבה טובה וכו'. אלא שהתמריץ לעורר מודעות לרפואה מונעת כזו אינו חזק ואילו התמריץ לשווק תרופות לבעית כרוניות שנמשכות זמן רב קיים. הבעיה היא שמלבד עול כלכלי, תרופות רבות מייצרות בעיות בריאותיות משל עצמן, במיוחד כאשר הן נלקחות ביחד עם תרופות אחרות.
+
===דוגמאות מתחום החקלאות והמזון===
 +
דוגמה נוספת היא מתחום המזון. בעוד שאין הסכמה מלאה בנושא, רוב מומחי הבריאות ממליצים על צריכת של פחות בשר, מזון מהחי ומזון מעובד וצריכה של מזון עשיר יותר בירקות ובמזונות בלתי מעובדים. צריכת מזון מהחי אינה חייבת להיות בזבוז של מזון בכל הנסיבות - היא יכולה לנצל עודפי תאית במזון מהצומח (לדוגמה קש מגידולי חיטה), שטחי פאה וקצוות שדה, או איזורים בהם קשה לגדל חקלאות. אבל מעבר להיקף מסויים של צריכה, צריכה כזו גוררת גידול גרעינים לשם האבסת בעלי חיים תוך הגדלת ההשקעת המשאבים בכל קלוריה שמגיעה בסופו של דבר לבני האדם. כמות גדלה של מים מתוקים לדוגמה מושקעת בגידול של מזון מהחי. צריכה עודפת של מזון מהחי יכולה לפגוע בבריאות, במיוחד כאשר בעלי חיים אלה גדלים בתנאים ירודים שמאפיינים נסיונות לחסוך עלויות בכל מחיר. דוגמה בולטת לכך היא שימוש עודף באנטיביוטיקה. הגדלת הצריכה של מזון מהחי בקרב 2-3 מיליארד אנשים מהמדינות העניות היא כיום אחד הגורמים המרכזיים בהגדלת הביקוש למזון, דבר שמחריף את הבעיות ניצול הייתר של אדמות ומערכות אקולוגיות על ידי החקלאות התעשייתית.  
   −
דוגמה נוספת היא מתחום המזון. בעוד שאין הסכמה מלאה בנושא, רוב מומחי הבריאות ממליצים על צריכת של פחות בשר, מזון מהחי ומזון מעובד וצריכה של מזון עשיר יותר בירקות ובמזונות בלתי מעובדים. צריכת מזון מהחי אינה חייבת להיות בזבוז של מזון בכל הנסיבות - היא יכולה לנצל עודפי תאית במזון מהצומח (לדוגמה קש מגידולי חיטה), שטחי פאה וקצוות שדה, או איזורים בהם קשה לגדל חקלאות. אבל מעבר להיקף מסויים של צריכה, צריכה כזו גוררת גידול גרעינים לשם האבסת בעלי חיים תוך הגדלת ההשקעת המשאבים בכל קלוריה שמגיעה בסופו של דבר לבני האדם. כמות גדלה של מים מתוקים לדוגמה מושקעת בגידול של מזון מהחי. צריכה עודפת של מזון מהחי יכולה לפגוע בבריאות, במיוחד כאשר בעלי חיים אלה גדלים בתנאים ירודים שמאפיינים נסיונות לחסוך עלויות בכל מחיר. דוגמה בולטת לכך היא שימוש עודף באנטיביוטיקה. הגדלת הצריכה של מזון מהחי בקרב 2-3 מיליארד אנשים מהמדינות העניות היא כיום אחד הגורמים המרכזיים בהגדלת הביקוש למזון , דבר שמחריף את הבעיות ניצול הייתר של אדמות ומערכות אקולוגיות על ידי החקלאות התעשייתית.  
+
דוגמה נוספת מתחום המזון היא מזון שנזרק. על פי הערכה כ-שליש מין המזון המגודל בעולם נזרק ולא מגיע ליעדו. סיבה עיקרית במדינות העולם השלישי היא קלקול מזון ותבואה עקב תנאי איכסון לא טובים מספיק. סיבה עיקרית במדינות המערביות היא מזון עודף שלא נצרך ונזרק על ידי צרכנים ומסעדות.  
   −
דוגמה נוספת מתחום המזון היא מזון שנזרק. על פי הערכה כ-שליש מין המזון המגודל בעולם נזרק ולא מגיע ליעדו. סיבה עיקרית במדינות העולם השלישי היא קלקול מזון ותבואה עקב תנאי איכסון לא טובים מספיק. סיבה עיקרית במדינות המערביות היא מזון עודף שלא נצרך ונזרק על ידי צרכנים ומסעדות.  
+
שימוש עודף באנטיביוטיקה גורם להתרגלות לאנטיביוקטיה מצד חיידקים. שימוש עודף קיים הן בתחום המרשמים והוא חמור יותר בתעשיות המזון מהחי - שכן בתעשיות אלה מספקים אניטיביוטיקה במינון נמוך להרבה בעלי חיים - בדיוק הפוך מהאסטרטגיה הרצויה כדי למנוע עמידות כזו - מתן כמות גבוה של אנטיביוטיקה רק במקרים דחופים.  
   −
;דוגמאות מתחום עיצוב מוצרים וטכנולוגיה:
+
===דוגמאות מתחום עיצוב מוצרים וטכנולוגיה===
    
הדוגמה הבולטת ביותר לאי יעילות בתחום הטכנולוגיה היא עודף שימוש במכוניות המשולב עם פרבור צמוד קרקע ועיצוב ערים ועיצוב תשתיות תחבורה המתאימים לרכב פרטי ולא לאמצעים אחרים. עלויות הרכב הפרטי למשתמשים בו הן אלפי שקלים בחודש. בנוסף הוא יוצר עלויות הן למשתמשים והן לשאר האזרחים בדמות פקקי תנועה, רעש, זיהום אוויר, זיהום מים, תאונות דרכים ועוד. השטח המוקדש לחניה ולתנועת רכבים מייקר את הדיור בערים ומקשה את התנועה בהן באמצעים אחרים, ואת שימוש ברחובה עירוני לצרכים כמו משחק, שיחה, מסחר ועוד.  
 
הדוגמה הבולטת ביותר לאי יעילות בתחום הטכנולוגיה היא עודף שימוש במכוניות המשולב עם פרבור צמוד קרקע ועיצוב ערים ועיצוב תשתיות תחבורה המתאימים לרכב פרטי ולא לאמצעים אחרים. עלויות הרכב הפרטי למשתמשים בו הן אלפי שקלים בחודש. בנוסף הוא יוצר עלויות הן למשתמשים והן לשאר האזרחים בדמות פקקי תנועה, רעש, זיהום אוויר, זיהום מים, תאונות דרכים ועוד. השטח המוקדש לחניה ולתנועת רכבים מייקר את הדיור בערים ומקשה את התנועה בהן באמצעים אחרים, ואת שימוש ברחובה עירוני לצרכים כמו משחק, שיחה, מסחר ועוד.  
שורה 73: שורה 74:  
השלכות הפרבור הן בזבוז מתמשך שכן בעיה דומה לזו של התחבורה הציבורת  מתרחשת בשירותים נפרשים אחרים כמו חשמל, מים, מדרכות, כבישים, טלפוניה ועוד - כשיש צורך לפרוש תשתית לאותה כמות אנשים על פני שטח גדול יותר. היות ופוגשים פחות את השכנים ההון החברתי נפגע. כך גם היכולת של אזרחים לשמור על רחובות הומים ונעימים להליכה ברגל. פרוש הדבר הגדלת האיזורים המשדרים עזובה והזנחה. גם שירותי שיטור צריכים להפרס על סמך אותם מיסים על פני שטח גדול יותר ולחייב שימוש במכוניות - לכן הם מתייקרים והופכים לפחות יעילים. תאונות הדרכים בפרברים גובות יותר קורבנות שכן מהירות המכוניות המעורבות גבוה יותר וקשה יותר להגיע אל הפצועים בתאונה ולפנותם בזמן לבית החולים.  
 
השלכות הפרבור הן בזבוז מתמשך שכן בעיה דומה לזו של התחבורה הציבורת  מתרחשת בשירותים נפרשים אחרים כמו חשמל, מים, מדרכות, כבישים, טלפוניה ועוד - כשיש צורך לפרוש תשתית לאותה כמות אנשים על פני שטח גדול יותר. היות ופוגשים פחות את השכנים ההון החברתי נפגע. כך גם היכולת של אזרחים לשמור על רחובות הומים ונעימים להליכה ברגל. פרוש הדבר הגדלת האיזורים המשדרים עזובה והזנחה. גם שירותי שיטור צריכים להפרס על סמך אותם מיסים על פני שטח גדול יותר ולחייב שימוש במכוניות - לכן הם מתייקרים והופכים לפחות יעילים. תאונות הדרכים בפרברים גובות יותר קורבנות שכן מהירות המכוניות המעורבות גבוה יותר וקשה יותר להגיע אל הפצועים בתאונה ולפנותם בזמן לבית החולים.  
   −
דוגמה נוספת מתחום הטכנולוגיה היא התיישנות מתוכננת של מוצרים. במקום להנות ממוצר אמין שנותן שירות למשך שנים רבות, האינטרס של יצרנים רבים הוא לספק מוצר שיתקלקל בתקופה המינימלית שדבר זה נחשב נורמטיבי ושהצרכן יקנה מוצר חדש.
+
דוגמה נוספת מתחום הטכנולוגיה היא [[התיישנות מתוכננת]] של מוצרים כגון מוצרי חשמל, מוצרי אלקטורניקה וריהוט. במקום להנות ממוצר אמין שנותן שירות למשך שנים רבות, האינטרס של יצרנים רבים הוא לספק מוצר שיתקלקל בתקופה המינימלית שדבר זה נחשב נורמטיבי ושהצרכן יקנה מוצר חדש.
    
דוגמה טכנולוגית נוספת נוגעת לעיצוב בתים מודרניים. את הבית בונה הקבלן שמנסה לחסוך ככל הניתן בעלויות הבנייה. בניה באיכות גרועה יכולה להגדיל את הוצאות התחזוקה ואת הוצאות האנרגיה של הצרכנים, אבל לאלה קשה להעריך את איכות הבניה ואת ההוצעות העודפות שיגרמו להן. גם בנייה של בניינים גבוהים מידי - מעל 8 קומות - מייקרת את התחזוקה ומקשה את תפעול הבניין (לדוגמה יש צורך במעליות יקרות יותר, מערכות מים , מיזוג, כיבוי אש ועוד שהן מסובכות ויקרות יותר). גם כאן צרכנים לא מודעים עלולים לשלם בדירות שתפקודן נפגע וקשה לשקם אותן.
 
דוגמה טכנולוגית נוספת נוגעת לעיצוב בתים מודרניים. את הבית בונה הקבלן שמנסה לחסוך ככל הניתן בעלויות הבנייה. בניה באיכות גרועה יכולה להגדיל את הוצאות התחזוקה ואת הוצאות האנרגיה של הצרכנים, אבל לאלה קשה להעריך את איכות הבניה ואת ההוצעות העודפות שיגרמו להן. גם בנייה של בניינים גבוהים מידי - מעל 8 קומות - מייקרת את התחזוקה ומקשה את תפעול הבניין (לדוגמה יש צורך במעליות יקרות יותר, מערכות מים , מיזוג, כיבוי אש ועוד שהן מסובכות ויקרות יותר). גם כאן צרכנים לא מודעים עלולים לשלם בדירות שתפקודן נפגע וקשה לשקם אותן.
 +
 +
===דוגמאות לאי-יעילות בתחום הנפשי===
 +
דוגמה אחת לאי יעילות בתחום הנפשי היא [[מתח נפשי]] ופורקנו. מתח נפשי כרוני נובע מאורח חיים לחוץ, מעבודה לחוצה, פקקי תנועה ועוד. מקור חשוב למתח נפשי בחברה המודרנית הוא חוסר בטחון כלכלי. חוסר בטחון כזה יכול לנבוע מעוני וחשש כלכלי אמיתי, אבל הוא יכול לנבוע גם מחשש סובייקטיבי של אנשים שהם לא יצליחו לעמוד ביעדים שונים או להשיג סמלי סטטוס שונים. מתח נפשי עודף מייצר הרגשה לא נעימה, פוגע באיכות החיים  והוא יכול להתפתח למצבים נפשיים פתולגיים כגון דיכאון. מתח נפשי גורר שורה של בעיות בריאות כגון פגיעה במערכת החיסון, בעיות שינה ובעיות לב וכלי דם. הוא אולי גם קשור לסוכרת. דרכים נוספות להתמודדות עם לחץ נפשי כוללות עישון, שתיית קפה, צריכת אלכוהול, אכילת יתר, צפייה בטלוויזיה - כאשר לכל הדרכים האלה יש השפעות מזיקות על הבריאות ומשום כך לחץ נפשי עודף נחשב אחד הסיכונים החושבים לבריאות הציבור.הדרכים הבריאות והקלות להתמודד עם מתח נפשי הן אימון גופני יומיומי וכן אימוני גוף-נפש כגון יוגה, דמיון מודרך וכו', יש המתרגעים גם על ידי שיחה עם חברים או קריאה. הדרכים בריאות להפחתת לחץ נפשי הן קלות יותר כאשר יש קשרי קהילה טובים יותר וכאשר יש ערים עם תכנון עירוני שמאפשר הגעה קלה ומהירה למקומות באמצעות תחבורה רגלית ותחבורת אופניים - תכנון מוטה תחבורה ציבורית, ערים קומפרטיות, עירוב שימושי קרקע וכן תשתיות כגון מדרכות, מדרחובים ושבילי אופניים.

תפריט ניווט