שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 869 בתים ,  14:38, 15 בספטמבר 2014
שורה 5: שורה 5:  
כיום ישנה תמיכה רחבה בקהילה המדעית בהשערה שהתעצמות אפקט החממה של כדור הארץ, שמקורה בפעילות של בני אדם (בעיקר עקב פליטת [[גזי חממה]] מסוג [[פחמן דו חמצני]] ו[[מתאן]]), גורמת ל[[התחממות עולמית|התחממות העולמית]] [http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/306/5702/1686].
 
כיום ישנה תמיכה רחבה בקהילה המדעית בהשערה שהתעצמות אפקט החממה של כדור הארץ, שמקורה בפעילות של בני אדם (בעיקר עקב פליטת [[גזי חממה]] מסוג [[פחמן דו חמצני]] ו[[מתאן]]), גורמת ל[[התחממות עולמית|התחממות העולמית]] [http://www.sciencemag.org/cgi/content/full/306/5702/1686].
   −
==מנגנון בסיסי==
+
==מנגנון בסיסי של אפקט החממה==
כדור הארץ מקבל את רוב האנרגיה שלו מהשמש. אנרגיה זו מגיעה באורכי גל שונים של קרינה כמו אולטרה-סגול, אור נראה, וקרינה קרובה לאולטרה-אדום. מתוך סך כמות האנרגיה שזמינה בחלק הגבוה של האטמוספירה רק כ 50% נקלטת על ידי פני השטח של כדור הארץ. היות וכדור הארץ הוא גוף חם, פני השטח שלו פולטים קרינת אינפרה אדומה שרחוקה מאור נראה. רוב הקרינה האינפרה אדומה הזאת נקלטת על ידי האטמוספירה (שמתחממת כתוצאה מכך) וחלק מהקרינה הזאת נשברת בדומה לאור נראה - חלקה מוחזר לכדור הארץ וחלקה מוחזר כלפי מעלה. הקרינה האינפרה אדומה שמוחזרת אל כדור הארץ נקלטת על ידי פני השטח שלו. לכידה זו של קרינה אינפרה אדומה בעלת אורך גל ארוך מובילה לטמפרטורה גבוהה יותר יחסית למצב שבו לכדור הארץ לא היתה אטמוספירה כלל.  
+
{{תבנית:התחממות עולמית}}
 +
כדור הארץ מקבל את רוב האנרגיה שלו מהשמש. אנרגיה זו מגיעה באורכי גל שונים של קרינה כמו אולטרה-סגול, אור נראה, וקרינה קרובה לאולטרה-אדום. מתוך סך כמות האנרגיה שזמינה בחלק הגבוה של האטמוספירה רק כ 50% נקלטת על ידי פני השטח של כדור הארץ. היות וכדור הארץ הוא גוף חם, פני השטח שלו פולטים קרינת אינפרה-אדומה שרחוקה מאור נראה. רוב הקרינה האינפרה אדומה הזאת (שנפלטת לכיוון החלל) נקלטת על ידי האטמוספירה (שמתחממת כתוצאה מכך) וחלק מהקרינה הזאת נשברת בדומה לאור נראה - חלקה מוחזר לכדור הארץ וחלקה מוחזר כלפי מעלה. הקרינה האינפרה-אדומה שמוחזרת אל כדור הארץ נקלטת על ידי פני השטח שלו שמתחממים עוד יותר מכך. לכידה זו של קרינה אינפרה אדומה בעלת אורך-גל ארוך מובילה לטמפרטורה גבוהה יותר יחסית למצב שבו לכדור הארץ לא היתה אטמוספירה כלל. הפרש טמפרטוה זה הוא "אפקט החממה".  
   −
* הקרינה שנכנסת אל כדור הארץ היא ברובה באורכי גל קרובים לאור הנראה, בעיקר בטווחים של 0.2-4 μm. כמעט חצי מקרינה זו היא בצורה של אור נראה (העיניים שלנו ושל חלק גדול מהיצורים התפתחו כדי לראות בצורה טובה תוך שימוש בקרינה באורך גל זה).  
+
* הקרינה שנכנסת אל כדור הארץ היא ברובה באורכי גל קרובים לאור הנראה, בעיקר בטווחים של 0.2-4 μm. כמעט חצי מקרינה זו היא בצורה של אור נראה (ההסבר לכך הוא כי העיניים שלנו ושל חלק גדול מבעלי החיים האחרים [[אבולוציה ביולוגית|התפתחו]] כדי לראות בצורה טובה תוך שימוש בקרינה באורך גל זה).  
* כ50% מהקרינה נקלטת על ידי פני השטח של כדור הארץ והשאר מוחזר אל החלל או נקלט על די האטמוספירה. האור החוזר אל החלל - בעיקר אור שמוחזר על ידי עננים - יוצא החוצה ואובד למערכת של כדור הארץ.  
+
* כ-50% מהקרינה נקלטת על ידי פני השטח של כדור הארץ והשאר מוחזר אל החלל או נקלט על די האטמוספירה. האור החוזר אל החלל - בעיקר אור שמוחזר על ידי עננים - יוצא החוצה ואובד למערכת של כדור הארץ.  
* האנרגיה שנקלטת גורמת להתחממות פני השטח של כדור הארץ. הצגות פשוטות של אפקט החממה כמו מודל אפקט החממה האידאלי מראה שחום זה נפלט בצורה של קרינת חום. המציאות יות מסובכת: האטמוספירה הקרובה לפני השטח היא כמעט אטומה לקרינה אינפרה אדומה (עם יוצאי דופן חשובים של רצועות "חלון") ורוב החום שבורח מפני השטח הוא על ידי מנגונים של הסעת חום סמויה. הפסדי אנרגיה כתוצאה מקרינה הופכים להיות חשובים יותר באיזורים גבוהים יותר באטמופירה במקום שיש פחות אדי מים, שהם גז חממה חשוב. מציאותי יותר לחשוב על אפקט החממה כתהליך שמתרחש במשטח באמצע הטרופוספירה.  
+
* האנרגיה שנקלטת על ידי פני השטח של כדור הארץ גורמת להתחממות פני השטח. הצגות פשוטות של אפקט החממה כמו מודל אפקט החממה האידאלי מראה שחום זה נפלט בצורה של קרינת חום. המציאות יותר מסובכת: האטמוספירה הקרובה לפני השטח היא כמעט אטומה לקרינה אינפרה אדומה (עם יוצאי דופן חשובים של רצועות "חלון") ורוב החום שבורח מפני השטח הוא על ידי מנגונים של הסעת חום סמויה. הפסדי אנרגיה כתוצאה מקרינה הופכים להיות חשובים יותר באיזורים גבוהים יותר באטמוספירה במקום שיש פחות אדי מים, שהם גז חממה חשוב. מציאותי יותר לחשוב על אפקט החממה כתהליך שמתרחש במשטח שממוקם באמצע הטרופוספירה.  
 
+
[[קובץ:Greenhouse Effect svg.png|ממוזער|300px|תרשים סכמטי של אפקט החממה. אור שמש מגיע לכדור הארץ פוגע בו ומחממת אותו. כדור הארץ מתחמם ולכן פולט קרינה אינפרה-אדומה שמוקרנת לכיוון החלל. קרינה זו נתקלת ב[[גזי חממה]] המצויים באטמוספירה ואשר מחזירים אותה חזרה לכיוון האדמה או בולעים אותה באטמוספירה ובכך גורמים להתחממות פני השטח של הכדור.]]
{{תבנית:התחממות עולמית}}
      
==ההבדל בין אפקט החממה להתחממות עולמית==
 
==ההבדל בין אפקט החממה להתחממות עולמית==

תפריט ניווט