שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,220 בתים ,  14:38, 8 בספטמבר 2014
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  
'''תחבורה ציבורית''' היא תחבורה שכלי הרכב שלה הם ציבוריים ולא אישיים. לרוב השימוש במונח הוא לתחבורה ציבורית המונית כמו [[רכבת]], [[אוטובוס]], [[מוניות שירות]] ו[[מוניות]] וכו', ופחות לדוגמה ל[[אופנים ציבוריים]] (כמו [[תל אופן]]).
 
'''תחבורה ציבורית''' היא תחבורה שכלי הרכב שלה הם ציבוריים ולא אישיים. לרוב השימוש במונח הוא לתחבורה ציבורית המונית כמו [[רכבת]], [[אוטובוס]], [[מוניות שירות]] ו[[מוניות]] וכו', ופחות לדוגמה ל[[אופנים ציבוריים]] (כמו [[תל אופן]]).
   −
הגדרה רחבה יותר של "תחבורה ציבורית" תכלול גם אמצעי תחבורה נוספים שאינם פרטיים ושניתן לנסוע בהם בתשלום או בחינם: מעליות, מדרגות נעות (בתוך מבנים או בחוץ), מטוסי נוסעים, אוניות נוסעים.
+
הגדרה רחבה יותר של "תחבורה ציבורית" תכלול גם אמצעי תחבורה נוספים שאינם פרטיים ושניתן לנסוע בהם בתשלום או בחינם: מעליות, מדרגות נעות (בתוך מבנים או בחוץ), מטוסי נוסעים, אוניות נוסעים, ו[[כלכלה שיתופית|שיתוף מכוניות]] או [[שיתוף נסיעות]].
   −
קידום תחבורה ציבורית מבוצע על ידי קידום תשתיות של תחבורה ציבורית, כמו [[מסלול תחבורה ציבורית|מסלולים בלעדיים לתחבורה ציבורית]] ובאופן כללי יותר [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]. קיימים גם צעדים לייעול התחבורה הציבורית כמו [[BRT]] או [[תחבורת מעברים]] וכן צעדים להגברת השימושיות שלה כמו יישומים למתן מידע על תחבורה ציבורית וחקיקה לשיפור השירות שלה. כמו כן הדבר מושלם על ידי צעדים לייקור התחבורה הפרטית ולהקטנת המשיכה שלה, ולהסרת [[השפעות חיצוניות]] המסבסדות את הרכב הפרטי כמו [[פרבור]] (ראו פירוט ב[[מכונית]]).  
+
קידום תחבורה ציבורית מבוצע על ידי קידום תשתיות של תחבורה ציבורית, כמו [[מסלול תחבורה ציבורית|מסלולים בלעדיים לתחבורה ציבורית]] ובאופן כללי יותר [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]. קיימים גם צעדים לייעול התחבורה הציבורית כמו [[BRT]] או [[תחבורת מעברים]] וכן צעדים להגברת השימושיות שלה כמו יישומים למתן מידע על תחבורה ציבורית וחקיקה לשיפור השירות שלה. כמו כן הדבר מושלם על ידי צעדים לייקור התחבורה הפרטית ולהקטנת המשיכה שלה, ול[[הפנמת עלויות חיצוניות]] שגורמות לסבסוד הרכב הפרטי כמו על ידי משתמשים אחרים כגון [[זיהום אוויר]] או [[פרבור]] (ראו פירוט ב[[ההשפעות חיצוניות של הרכב הפרטי]]).  
   −
יעילות התחבורה הציבורית תלויה בגורמים שונים כמו הקצאת נתיבים יעודיים (חלק מהתפיסה של [[BRT]]), פריסת הקווים והפעלתם, אמינות הקווים, וצפיפות מגורים גבוה יחסית. בישובים [[פרבור|פרוורים]] התחבורה הציבורית אינה יעילה בגלל הצורך לאסוף ולפזר תושבים על פני שטח גדול יחסית ואו לבצע עצירות תכופות במסלולים מפותלים וארוכים.
+
יעילות התחבורה הציבורית תלויה בגורמים שונים כמו הקצאת נתיבים יעודיים (חלק מהתפיסה של [[BRT]]), דפוס פריסת הקווים והפעלתם, אמינות הקווים, וצפיפות מגורים גבוה יחסית. בישובים [[פרבור|פרוורים]] התחבורה הציבורית אינה יעילה בגלל הצורך לאסוף ולפזר תושבים על פני שטח גדול יחסית ואו לבצע עצירות תכופות במסלולים מפותלים וארוכים.
   −
תחבורה ציבורית מהווה חלק חשוב מהתפיסה של [[תחבורה בת קיימא]], [[עירוניות מתחדשת]] ו[[אקולוגיה עירונית]].  
+
תחבורה ציבורית מהווה חלק חשוב מהתפיסה של [[תחבורה בת קיימא]], [[עירוניות מתחדשת]] ו[[אקולוגיה עירונית]]. בהשוואה ל[[תחבורה פעילה]] או [[תחבורה רכה]] - [[תחבורת אופניים]], [[אופניים חשמליים]] ו[[הליכה ברגל]] שיכולים לנייד אנשים למרחקים קצרים במרחבים עירוניים בעיקר.  
   −
==מאפייני תחבורה==
+
==מאפיינים של תחבורה ציבורית==
 
[[קובץ:קיבולת 3.5 מטר רחוב עירוני.PNG|ממוזער|400px| כמות האנשים שיכולים לעבור בשעה אחת, בחתך רחוב עירוני של 3.5 מטרים (רוחב נתיב תנועה). אוטובוסים יכולים להעביר פי 4.5 יותר אנשים לעומת נתיב למכוניות, ובאופניים כמות גדולה פי 7. ]]
 
[[קובץ:קיבולת 3.5 מטר רחוב עירוני.PNG|ממוזער|400px| כמות האנשים שיכולים לעבור בשעה אחת, בחתך רחוב עירוני של 3.5 מטרים (רוחב נתיב תנועה). אוטובוסים יכולים להעביר פי 4.5 יותר אנשים לעומת נתיב למכוניות, ובאופניים כמות גדולה פי 7. ]]
   −
מבחינה מרחבית, שימוש במכונית לצורך תחבורה סובל מיעילות נמוכה. לדוגמה נתיב אחד בכביש מהיר יכול להעביר 2000 מכוניות בשעה. זהו אמצעי התחבורה הכי פחות יעיל בהקשר זה שכן אוטובוס יכול להביר כמות אנשים גדולה פי 4.5 בשעה (9000 איש), [[אופניים]] כמות אנשים גדולה פי 7 (14,000), נתיב הליכה ברגל יכול להעביר 19,000 איש בשעה ורכבת קלה,  יכולה להעביר כמות גדולה פי 11 לעומת רכב פרטי - 22,000 איש בשעה. <ref name="moch2009">[http://www.moch.gov.il/SiteCollectionDocuments/tichnun/hanhayot_umadrichim/tichnun_sheviley_ofanaim.pdf הנחיות לתכנון רחובות בערים – תנועת אופניים] משרד התחבורה, אוקטובר 2009</ref> אוטובוסים מערכתיים - BRT הם בעלי מאפייני קיבולת דומים לאלו של רכבת קלה.  
+
שימוש במכונית לצורך תחבורה סובל מיעילות ניצול מרחב-וזמן נמוכות. לדוגמה נתיב אחד בכביש מהיר יכול להעביר 2000 מכוניות בשעה. זהו אמצעי התחבורה הכי פחות יעיל בהקשר זה שכן אוטובוס יכול להביר כמות אנשים גדולה פי 4.5 בשעה (9000 איש), [[אופניים]] כמות אנשים גדולה פי 7 (14,000), נתיב הליכה ברגל יכול להעביר 19,000 איש בשעה ורכבת קלה,  יכולה להעביר כמות גדולה פי 11 לעומת רכב פרטי - 22,000 איש בשעה. <ref name="moch2009">[http://www.moch.gov.il/SiteCollectionDocuments/tichnun/hanhayot_umadrichim/tichnun_sheviley_ofanaim.pdf הנחיות לתכנון רחובות בערים – תנועת אופניים] משרד התחבורה, אוקטובר 2009</ref> אוטובוסים מערכתיים - BRT הם בעלי מאפייני קיבולת דומים לאלו של רכבת קלה.  
   −
השימוש בתחבורה ציבורית יכול לחסוך למשתמש הוצאות שימוש ברכב פרטי כמו דלק ותחזוקה וכן הוצאות של זמן וכסף על חנייה. מצד שני תכנון לא נכון של תחבורה ציבורית עלול לגרור חוסר נוחות וחוסר גמישות עבור המתשמש (כלומר איכות מוצר פחות טובה) וכן עלות כלכלית משמעותית של זמן אבוד. הזמן הזה הוא ההפרש בין כמות הזמן שלוקח להגיע מדלת לדלת בשימוש בתחבורה ציבורית ביחס לרכב הפרטי (זמן שמתבזבז עקב הליכה לאוטובס, המתנה לו, מסלול מתפתל של האוטובוס, עמידה בפקקים, החלפת קווים וכו').  בעוד שמחיר נסיעה עירונית בתחבורה ציבורית עשוי להגיע למאות שקלים בחודש,  עלות הזמן האבוד עלולה להגיעה לאלפי שקלים בחודש. עלות זו גבוה יותר ככל שהאנשים עשירים יותר (ומרוויחים יותר מעבודה בשכר) וכן היא גבוה יותר בקרב הורים לילדים קטנים (שיש להם מחויבות לדיוק בזמנים גבוה יותר יחסית לשאר האוכלוסיה, ופחות זמן פנוי). לפיכך להשוואת זמני הנסיעה בנסיעות יוממות בין תחבורה ציבורית לבין תחבורת רכב פרטי עשויה להיות השפעה מכרעת על השאלה באיזה אמצעי תחבורה משתמשים. 
     −
מאפיינים חשובים של תחבורה ציבורית הם קישוריות טובה, תדירות ואמינות. תחבורה ציבורית צריכה לקשר באופן טוב ומהיר בין נקודות שונות, לרוב יהיו אלו נקודות בתוך העיר. כאשר אלו הן נקודות בעלות צפיפות אוכלוסין גבוהה יותר התחבורה הציבורית יכולה להיות תכופה יותר ולכן מועילה יותר מבחינת הנוסע. כמו כן מבחינת מפעיל התחבורה הציבורית עדיף לקיים מסלול קצר עם אוטובוס מלא ולא אטובוס ריק שמבצע מלסול ארוך. מלבד תדירות תכופה, זמני היציאה וההגעה של התחבורה הציבורית צריכים להיות אמינים, שכן עיכוב או הקדמה של קו אחד גורמים לכך שנוסעים יכולים לפספס אותו או את אמצי התחבורה שבא לאחריו. בנוסף אמינות נמוכה מגדילה את חוסר הוודאות הנוגעת לזמני הנסיעה, דבר שמחייב נוסעים לקחת מרווחי בטחון גדולים יותר, מה שאומר עוד זמן שאינו מנוצל למטרות אחרות כמו פגישות, עבודה , לימודים וכו'.  
+
השימוש בתחבורה ציבורית יכול לחסוך למשתמש הוצאות שימוש ברכב פרטי כמו דלק ותחזוקה וכן הוצאות של זמן וכסף על [[חנייה]]. מצד שני תכנון לא נכון של תחבורה ציבורית עלול לגרור חוסר נוחות וחוסר גמישות עבור המתשמש (כלומר איכות מוצר פחות טובה) וכן עלות כלכלית משמעותית של זמן אבוד.  
   −
יש חשיבות גדולה לצורת התכנון העירוני ולצורת תפעול האוטובוסים ורכבות בהקשר של יעילות התחבורה הציבורית. לדוגמה בישובים פרבריים שיש בהם צפיפות דיור נמוכה אוטובוס צריך לנסוע במסלול ארוך ומפותל כדי לאסוף די נוסעים כדי שהוא יהיה כלכלי. לחלופין הנוסעים צריכים להגיע ממקומות מרוחקים לתחנת אוטובוס אחת. אוטובוסים שנתקעים ב[[פקקי תנועה]]  שנגרמים על ידי רכב פרטי מאחרים, ולכן האמינות שלהם יורדת, דבר שמאריך את זמני הנסיעה של הנוסעים לא רק בזמן הפקקים עצמו אלא בלקיחת מרווחי בטחון גדלים והולכים. פריסה לא נכונה של קווי תחבורה ציבורית היא בצורה של "קווי ספגטי" באופן שהם מנסים לחבר כל נקודה במטרופלין לכל נקודה אחרת. דבר זה גורם לכך שיעילות התחבורה הולכת ויורדת עם התווספות עוד שכונות, ולכך שקווים מבצעים נסיעות ארוכות ומפותלות גם בעיר בנסיון לאסוף עוד נוסעים ולשרת שכונות מרוחקות יותר, דבר שהופך את הקווים לאיטיים יותר ולפחות אמינים.
+
הזמן הזה הוא ההפרש בין כמות הזמן שלוקח להגיע מדלת לדלת בשימוש בתחבורה ציבורית ביחס לרכב הפרטי (זמן שמתבזבז עקב הליכה לאוטובס, המתנה לו, מסלול מתפתל של האוטובוס, עמידה בפקקים, החלפת קווים וכו').  בעוד שמחיר נסיעה עירונית בתחבורה ציבורית עשוי להגיע למאות שקלים בחודש,  עלות הזמן האבוד עלולה להגיעה לאלפי שקלים בחודש. עלות זו גבוה יותר ככל שהאנשים עשירים יותר (ומרוויחים יותר מעבודה בשכר) וכן היא גבוה יותר בקרב הורים לילדים קטנים (שיש להם מחויבות לדיוק בזמנים גבוה יותר יחסית לשאר האוכלוסיה, ופחות זמן פנוי). לפיכך לצרכי השוואה בין זמני הנסיעה בנסיעות יוממות בין תחבורה ציבורית לבין תחבורת רכב פרטי עשויה להיות השפעה מכרעת על השאלה באיזה אמצעי תחבורה משתמשים. 
 +
 
 +
מאפיינים חשובים של תחבורה ציבורית, בעיקר תחבורה ציבורית המונית (רבת קיבולת) הם קישוריות טובה, תדירות ואמינות.
 +
 
 +
* תחבורה ציבורית צריכה לקשר באופן טוב ומהיר בין נקודות שונות, לרוב יהיו אלו נקודות בתוך העיר. כאשר אלו הן נקודות בעלות צפיפות אוכלוסין גבוהה יותר התחבורה הציבורית יכולה להיות תכופה יותר ולכן מועילה יותר מבחינת הנוסע. כמו כן מבחינת מפעיל התחבורה הציבורית עדיף לקיים מסלול קצר עם אוטובוס מלא ולא אטובוס ריק שמבצע מלסול ארוך.
 +
* תדירות תכופה פרושה שהמשתמש ממתין זמן קצר יותר לאטובוס, ולכן זמן הנסיעה הכולל שלו מתקצר. תדירות תכופה יותר מקטינה את הצורך באמינות.
 +
* זמני היציאה וההגעה של התחבורה הציבורית צריכים להיות אמינים, שכן עיכוב או הקדמה של קו אחד גורמים לכך שנוסעים יכולים לפספס אותו או את אמצי התחבורה ההמשכי (לדגומה רכבת אחרי אוטובוס שכונתי). בנוסף אמינות נמוכה מגדילה את חוסר הוודאות הנוגעת לזמני הנסיעה, דבר שמחייב נוסעים לקחת מרווחי בטחון גדולים יותר, מה שאומר עוד זמן שאינו מנוצל למטרות אחרות כמו פגישות, עבודה , לימודים וכו'.
 +
 
 +
יש חשיבות גדולה לצורת התכנון העירוני ולצורת תפעול האוטובוסים ורכבות בהקשר של יעילות התחבורה הציבורית. לדוגמה בישובים פרבריים שיש בהם צפיפות דיור נמוכה אוטובוס צריך לנסוע במסלול ארוך ומפותל כדי לאסוף די נוסעים כדי שהוא יהיה כלכלי. לחלופין הנוסעים צריכים להגיע ממקומות מרוחקים לתחנת אוטובוס אחת. כך או כך מדובר בתוספת משמועתית לזמן הנסיעה הכולל ופגיעה באיכות השירות. כאשר אוטובוסים שנתקעים ב[[פקקי תנועה]]  שנגרמים על ידי רכב פרטי, הם מזהמים יותר, גורמים לשירות גרוע יותר ומאחרים, כמו כן האמינות שלהם יורדת, דבר שמאריך את זמני הנסיעה של הנוסעים לא רק בזמן הפקקים עצמו אלא בלקיחת מרווחי בטחון גדלים והולכים. פריסה לא נכונה של קווי תחבורה ציבורית היא בצורה של "קווי ספגטי" באופן שהם מנסים לחבר כל נקודה במטרופלין לכל נקודה אחרת. דבר זה גורם לכך שיעילות התחבורה הולכת ויורדת עם התווספות עוד שכונות, ולכך שקווים מבצעים נסיעות ארוכות ומפותלות גם בעיר בנסיון לאסוף עוד נוסעים ולשרת שכונות מרוחקות יותר, דבר שהופך את הקווים לאיטיים יותר ולפחות אמינים.
    
==היקפי שימוש בתחבורה ציבורית==
 
==היקפי שימוש בתחבורה ציבורית==
 
במספר ערים בעולם יש שימוש גבוה מאד בתחבורה ציבורית. פיצול נסיעות (mode split)מודד את אחוז העובדים שמגיעים לעבודה באמצעי תחבורה שונים כמו הליכה ברגל, [[תחבורת אופניים]], תחבורה ציבורית וברכב פרטי.  
 
במספר ערים בעולם יש שימוש גבוה מאד בתחבורה ציבורית. פיצול נסיעות (mode split)מודד את אחוז העובדים שמגיעים לעבודה באמצעי תחבורה שונים כמו הליכה ברגל, [[תחבורת אופניים]], תחבורה ציבורית וברכב פרטי.  
   −
במספר ערים גדולות (עם מעל מליון תושבים) כמו [[בוגוטה]] (64%), וורשה (60%), ניו יורק, מומבי, טוקיו ודלהי יש שימוש נרחב בתחבורה ציבורית של מעל 50% (בערים אחרות כמו פאריס יש אחוז עצום של משתמשים שמגיעים ברגל). לעומתם ערים גדולות, כולן בארצות הברית כמו אינדאנפוליס, לאס ווגס, סן דיאגו, סן אנטוניו, סן חוזה, דאלאס, ויוסטן אחוז הנסיעות בתחבורה הציבורית היה נמוך מ-4% ואחוז הנסיעות ברכב הפרטי היה מעל 85%. [http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share]
+
במספר ערים גדולות (עם מעל מליון תושבים) כמו [[בוגוטה]] (64%), וורשה (60%), ניו יורק, מומבי, טוקיו ודלהי יש שימוש נרחב בתחבורה ציבורית של מעל 50% (בערים אחרות כמו פאריס יש אחוז עצום של משתמשים שמגיעים ברגל). לעומתם יש ערים גדולות כמו אינדאנפוליס, לאס-ווגאס, סן דיאגו, סן-אנטוניו, סן-חוזה, דאלאס, ויוסטון (כולן בארצות הברית) שבהן אחוז הנסיעות בתחבורה הציבורית היה נמוך מ-4% ואחוז הנסיעות ברכב הפרטי היה מעל 85%. [http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share]
    
בקרב ערים קטנות יותר עם מעל-250 אלף תושבים, בולטות בשימוש בתחבורה הציבורית: [http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share]
 
בקרב ערים קטנות יותר עם מעל-250 אלף תושבים, בולטות בשימוש בתחבורה הציבורית: [http://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share]
שורה 33: שורה 40:  
* סטוקלוהם, בירת [[שוודיה]] עם 43%.  
 
* סטוקלוהם, בירת [[שוודיה]] עם 43%.  
   −
ב[[ישראל]], לשם השוואה, אחוז השימוש בתחבורה ציבורית עומד על כ -20%.
+
אחוז השימוש [[תחבורה ציבורית בישראל|תחבורה הציבורית בישראל]], לשם השוואה, עומד על כ -20%.
    
==השפעות==
 
==השפעות==
שורה 42: שורה 49:  
תחבורה ציבורית מאפשרת ניוד לאוכלוסיות שאינן יכולות לנהוג ב[[רכב פרטי]], או שנוסעים בו פחות כמו נשים, קשישים, ילדים ונוער, [[עוני|עניים]] ואנשים בעלי מוגבלות. דבר זה מרחיב את אפשרוית הגישה לחינוך ולתעסוקה לאוכלוסיה רחבה יותר ומקטין [[אי שוויון כלכלי|פערים כלכליים]], ו[[מלכודת עוני|מלכודות עוני]] שנוצרים על ידי [[אי שוויון תחבורתי]]. כמו כן התחבורה הציבורית משפרת את הקצעת העובדים ב[[שוק העבודה]] ואת [[ניידות חברתית|הניידות החברתית]] ובכך גוררת [[יעילות פארטו|יעילות כלכלית]] גבוהה יותר.  
 
תחבורה ציבורית מאפשרת ניוד לאוכלוסיות שאינן יכולות לנהוג ב[[רכב פרטי]], או שנוסעים בו פחות כמו נשים, קשישים, ילדים ונוער, [[עוני|עניים]] ואנשים בעלי מוגבלות. דבר זה מרחיב את אפשרוית הגישה לחינוך ולתעסוקה לאוכלוסיה רחבה יותר ומקטין [[אי שוויון כלכלי|פערים כלכליים]], ו[[מלכודת עוני|מלכודות עוני]] שנוצרים על ידי [[אי שוויון תחבורתי]]. כמו כן התחבורה הציבורית משפרת את הקצעת העובדים ב[[שוק העבודה]] ואת [[ניידות חברתית|הניידות החברתית]] ובכך גוררת [[יעילות פארטו|יעילות כלכלית]] גבוהה יותר.  
 
   
 
   
תחבורה ציבורית מקטינה [[השפעות חיצוניות]] שליליות רבות של הרכב הפרטי כמו [[תאונות דרכים]], [[זיהום אוויר]], [[תחבורה פעילה|תת פעילות גופנית]], עלות [[חנייה]] ועוד ומסיית ולהקטין בצורה ניכרת את [[השפעות חיצוניות של רכב פרטי|ההוצאות האישיות והציבוריות על תחבורה]]. כמו כן היא יכולה לסייע ל[[תחבורת אופניים]] ול[[הולכי רגל|הליכה רגלית]] על ידי שילוב של כל האמצעים בחלק מהנסיעות.  
+
תחבורה ציבורית מקטינה [[השפעות חיצוניות]] שליליות רבות של הרכב הפרטי כמו [[תאונות דרכים]], [[זיהום אוויר]], [[תחבורה פעילה|תת פעילות גופנית]], עלות [[חנייה]] ועוד. היא גם מקטינה בצורה ניכרת את [[השפעות חיצוניות של רכב פרטי|ההוצאות האישיות והציבוריות על תחבורה]]. כמו כן היא יכולה לסייע ל[[תחבורת אופניים]] ול[[הולכי רגל|הליכה רגלית]] על ידי שילוב של כל האמצעים בחלק מהנסיעות.  
    
דו"ח משנת 2010 של איגוד התחבורה הציבורית האמריקאי (APTA), מגלה כי תושבים המתגוררים בישובים עם תשתית מפותחת של אוטובוסים ורכבות נוטים להיות בריאים יותר, והם בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר בממוצע יחסית לישובים אחרים. הסיבות לכך כוללות הפחתה ב[[תאונות דרכים]] (לרמה של רבע מישובים [[פרבור|פרווריים]]) ושיפור הבריאות הגופנית והנפשית בעקבות עידוד [[תחבורה פעילה]][http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1185157.html]
 
דו"ח משנת 2010 של איגוד התחבורה הציבורית האמריקאי (APTA), מגלה כי תושבים המתגוררים בישובים עם תשתית מפותחת של אוטובוסים ורכבות נוטים להיות בריאים יותר, והם בעלי תוחלת חיים ארוכה יותר בממוצע יחסית לישובים אחרים. הסיבות לכך כוללות הפחתה ב[[תאונות דרכים]] (לרמה של רבע מישובים [[פרבור|פרווריים]]) ושיפור הבריאות הגופנית והנפשית בעקבות עידוד [[תחבורה פעילה]][http://www.haaretz.co.il/hasite/spages/1185157.html]
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 +
* [[תחבורה ציבורית בישראל]]
 
* [[תחבורת מעברים]]
 
* [[תחבורת מעברים]]
 
* [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]
 
* [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]]

תפריט ניווט