שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,306 בתים ,  12:56, 26 באוגוסט 2014
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:  +
'''גמישות מחירים''' היא מושג ב[[כלכלה נאו קלאסית]] שמתאר בבכמה ישתנה הביקוש או ההיצע ביחס לשינוי במחיר, או כמה יזוזו המחירים ביחס לשינוי בכמות. '''גמישות''' היא מושג כללי שמתאר כמה רגיש משתנה אחד לשינוי של משתנה אחר.
   −
'''גמישות''', באופן כללי מתארת מה הקשר המקומי בין שני משתנים - כמה רגיש משתנה אחד לשינוי של משתנה אחר בגדלים נתונים של שניהם.  
+
בדרך כלל כלכלנים נאו קלאסיים מדברים על "גמישות" זה קיצור לגמישות של ההיצע או הביקוש ביחס למחיר . לדוגמה גמישות הביקוש - בכמה רגישה הכמות המבוקשת לתזוזה במחיר. מוצר שבו עליה במחיר תגרום לירידה בביקוש נקרא מוצר גמיש, לעומת זאת אם יש עליה במחיר אבל הביקוש נשאר זהה, אומרים שהביקוש הוא קשיח יותר. עקומת ביקוש שהשיפוע שלה חד היא קשיחה, וכזו עם שיפוע מתון היא גמישה. הגמישות היא גודל נקודתי, ויכולה להשתנות עם שינוי בכמויות של המשתנים (ואף בשינוי של משתנים אחרים, ראו ביקורת בהמשך).  
   −
בדרך כלל כלכלנים נאו קלאסיים מדברים על גמישות הכמות\מחיר - גמישות המודדת עד כמה רגישה הכמות המבוקשת לתזוזה במחיר.
+
למשל, הגמישות למזון היא נמוכה מאוד לכן  שעקומת הביקוש למזון היא "קשיחה". שכן כ"א חייב לאכול ללא קשר למחיר. אם המחיר יעלה, אנשים יאכלו קצת פחות, ואם המחיר ירד, הם יאכלו קצת יותר. אפילו אם אוכל היה בחינם, אנשים לא יכולים לאכול יותר מכמות מסוימת. גם הביקוש לדלקים, מים ולסיגריות הוא קשיח יחסית. לעומת זאת, הביקוש לחופשות במלונות באילת הוא די גמיש. אם חופשה כזו תעלה רק 100 ₪ ליום, הרבה יותר אנשים יקנו אותה. אם היא תעלה 10,000 ₪ ליום, בודדים יקנו אותה, והשאר ייסעו לחופשה בכינרת למשל.
 
  −
הגמישות היא גודל נקודתי, ויכולה להשתנות עם שינוי בכמויות של המשתנים (ואף בשינוי של משתנים אחרים ראו ביקורת בהמשך).
  −
 
  −
למשל, הגמישות למזון היא נמוכה מאוד ואומרים שעקומת הביקוש למזון היא "קשיחה". שכן כ"א חייב לאכול ללא קשר למחיר. אם המחיר יעלה, אנשים יאכלו קצת פחות, ואם המחיר ירד, הם יאכלו קצת יותר. אפילו אם אוכל היה בחינם, אנשים לא יכולים לאכול יותר מכמות מסוימת.  
  −
 
  −
גם הביקוש לדלקים, מים ולסיגריות הוא קשיח יחסית. לעומת זאת, הביקוש לחופשות במלונות באילת הוא די גמיש. אם חופשה כזו תעלה רק 100 ₪ ליום, הרבה יותר אנשים יקנו אותה. אם היא תעלה 10,000 ₪ ליום, בודדים יקנו אותה, והשאר ייסעו לחופשה בכינרת למשל.
  −
עקומת ביקוש שהשיפוע שלה חד היא קשיחה, וכזו עם שיפוע מתון היא גמישה.
  −
למשל הביקוש לתוצרת חקלאית (אוכל):
   
   
 
   
 
===מה משפיע על הגמישות?===
 
===מה משפיע על הגמישות?===
מידת הנחיצות של המוצר לצרכנים, והאם יש לו תחליפים. למזון אין תחליפים והנחיצות גבוהה ולכן הביקוש קשיח. על גמישות ההיצע משפיע בין השאר הזמן. בטווח יומי, אין גמישות לכמות הדגים שהדייגים חזרו עימם לחוף. בטווח השבועי, אם מחירי הדגים גבוהים, הדייגים יבלו יותר זמן בים וידוגו יותר. בטווח השנתי הם יקנו גם עוד סירות דייג, וכך הגמישות עולה ככל שיש יותר זמן. אבל אז, יתכן וההיצע יהפוך לקשיח לחלוטין אם הדייגים כילו את משאבי הדייג. עובדה חשובה זו מוזנחת ברוב דיוני המיקרו-כלכלה, אך בכלכלה האקולוגית יש לה משמעות רבה.
+
מידת הנחיצות של המוצר לצרכנים, והאם יש לו תחליפים. למזון אין תחליפים והנחיצות גבוהה ולכן הביקוש קשיח.  
 +
 
 +
על גמישות ההיצע משפיע בין השאר הזמן. בטווח יומי, אין גמישות לכמות הדגים שהדייגים חזרו עימם לחוף. בטווח השבועי, אם מחירי הדגים גבוהים, הדייגים יבלו יותר זמן בים וידוגו יותר. בטווח השנתי הם יקנו גם עוד סירות דייג, וכך הגמישות עולה ככל שיש יותר זמן. אבל אז, יתכן וההיצע יהפוך לקשיח לחלוטין אם הדייגים [[דייג יתר|כילו את משאבי הדייג]]. עובדה חשובה זו מוזנחת ברוב דיוני המיקרו-כלכלה, אך ב[[כלכלה האקולוגית]] יש לה משמעות רבה.
    
==ביקורת על גמישות==
 
==ביקורת על גמישות==
* הבעיתיות במדידת גמישות במערכות לא לינאריות
+
* הבעיתיות במדידת גמישות ב[[מערכות לא לינאריות]]. במערכות כאלה ייתכן ונזוז מעט מהמקום שבו אנחנו נמצאים היום, ונגלה שהגמישות למוצרים שונה מאד בטווח אחר. היות וגמישות היא מושג נקודתי, היא יכולה להיות בעלת ערכים שונים - לדוגמה מזון הוא גמיש יותר במדינות המערביות היות ויש בהן כמות גבוה של [[בזבוז מזון]] (כשליש מהמזון ב[[שוק המזון העולמי]] מתבזבז או נזרק).
* רגישות של הגמישות למשנים אחרים, ולגורמים נסתרים
+
* רגישות של הגמישות למשנים אחרים, ולגורמים נסתרים. לדוגמה [[מדבור]] עלול לגרום לפגיעה בשטחי ה[[חקלאות]] וליצור קשיחות בהיצע שלא היתה קיימת בעבר.
* התעתוע של הסתכמות על גמישות במערכות של יותר משני משתנים שאינן לינאריות
+
* התעתוע של הסתכמות על גמישות במערכות של יותר משני משתנים שאינן לינאריות.
 
* השתנות הגמישויות בזמן (למידה של המערכות).
 
* השתנות הגמישויות בזמן (למידה של המערכות).
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==
 
*[[גרף מחיר כמות]]
 
*[[גרף מחיר כמות]]
 +
 +
==קישורים חיצוניים==
 +
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Elasticity_%28economics%29 גמישות בכלכלה] בויקיפדיה האנגלית
    
[[קטגוריה:מושגים בכלכלה נאו קלאסית]]
 
[[קטגוריה:מושגים בכלכלה נאו קלאסית]]
 
[[קטגוריה: היצע וביקוש]]
 
[[קטגוריה: היצע וביקוש]]

תפריט ניווט