שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,149 בתים ,  12:44, 30 ביוני 2014
יצירת דף עם התוכן "'''צריכת ראווה''' (conspicuous consumption) היא הוצאת כסף לשם קניית מוצרי ושירותי יוקרה, כדי להפגין בצו..."
'''צריכת ראווה''' (conspicuous consumption) היא הוצאת כסף לשם קניית מוצרי ושירותי יוקרה, כדי להפגין בצורה פומבית את העושר, הכוח הכלכלי, או את ההכנסה של הצרכן. מבחינה סוציולוגית, הצגה כזו מבוצעת כדי לנסות להשיג או לשמור על מעמד חברתי.

המונח נטבע על על ידי הכלכלן והסוציולוג האמריקאי [[תורסטין וובלן]] בספרו "תורת שכבת הפנאי", שיצא לאור בסוף המאה ה-19. מושג דומה הוא '''invidious consumption''', הוא צריכת ראווה של שירותים ומוצרים שנועדו להגדיל את הקנאה של אנשים אחרים, כדי להפגין את מעמדו הגבוה של הקונה.

מושגים דומים מתחומים שונים הם- תורת הסינגלים (בתחום של [[מידע א-סימטרי]]) שבה פרט נוקט פעולה קשה רק כדי לשדר סינגל על המסוגלות שלו. לדוגמה בהנחה שלימודים באוניברסיטה אינם תורמים ידע נחוץ לעבודה, יש להם ערך בכך שמי ששקדן יותר (אך גם עשיר יותר) יכול להתקבל ולעבור אותם. מונח דומה הוא תאוריית ההכבדה - מתחום ה[[אובולוציה הביולוגית]] שבה במינים שונים מתפחתות תכונות שעשויות להכביד על הפרט ולהקשות עליו את השרידה, אבל תכונות אלה מאותתות לבנות זוג פוטנציאליות על הכשרון הרב של הפרט, שהצליח לשרוד למרות התנאי המכביד הזה. הסבר זה ניתן לדומה לזנבו הארוך והמפואר של הטווס הזכר שמקשה עליו את השרידה בטבע.

==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Conspicuous_consumption צריכת ראווה] בויקיפדיה האנגלית

[[קטגוריה:אי שוויון]]
[[קטגוריה:תרבות הצריכה]]

תפריט ניווט