שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,520 בתים ,  10:26, 12 במרץ 2014
שורה 8: שורה 8:     
==הולנד וקיימות==
 
==הולנד וקיימות==
בהולנד יש מודעות גבוהה לנושא [[סביבתנות|הגנת הסביבה]] ו[[קיימות]]. דבר זה נובע בין היתר מכך שהמדינה נמצאת בסכנה תמידית של הצפות מצד הים. הודות להיותה מדינה שטוחה וקרובה לים הצפוני יש בהולנד שימוש נרחב ב[[אנרגיית רוח]] על ידי חוות של [[טורבינות רוח]], בעיקר בחלקה הצפוני של המדינה. לטענת [[ג'ארד דיימונד]] היכולת של הממשלה להתמודד עם בעיות המסכנות את חיי התושבים נובעת מתרבות שבה כולם מבינים שיש איום הדדי על חייהם.  
+
בהולנד יש מודעות גבוהה לנושא [[סביבתנות|הגנת הסביבה]] ו[[קיימות]]. דבר זה נובע בין היתר מכך שחלקים גדולים מהמדינה נמצאים בסכנה תמידית של הצפה במי ים. חלק ניכר מהמדינה יובש במאות השנים האחרונות ונמצא מתחת לפני הים. היבט נוסף הוא גשמים רבים שיש לנקז אותם כדי למנוע הצפה. השילוב של ייבוש שטחי אדמה (לשם הפיכתם לאיזורי חקלאות ומגורים), ניקוז המים העודפים ומניעת הצפות הוא מאמץ לאומי ממדרגה ראשונה, והוא חלק מהאתוס הלאומי. את המאבק במניעת הצפות  מכנים בהומור "לשמור את הרגליים שלנו יבשות".  
   −
[[תחבורת אופניים בהולנד|תחבורת האופניים בהולנד]] מפותחת מאד כמו גם היבטים אחרים של [[אקולוגיה עירונית]] ו[[תחבורה בת קיימא]]. הדבר כולל גם יישום נרחב של [[מדרחוב|מדרחוב]], [[שדרות אופניים]], [[עירוב שימושי קרקע]] ותכנון לטובת [[תחבורה ציבורית]].  
+
ב-1287 התרחשה הצפת סט לוסיה, והרגה מעל 50,000 בני אדם בהולנד ובגרמניה. בשנת 1421 הרתחשה הצפת סט אליזבט הרסה פולדר (שטח אדמה שיובש מהים) שזה עתה נוצר והציפה 72 קילומטרים רבועים. בשנת 1953 התרחשה הצפה בים הצפוני שגרמה להתמוטות מספר סכרים. מעל 1,800 בני אדם טבעו בהצפה. בתגובה יזמה הממשלה ההולנדית תוכנית רחבת היקף, "Delta Works", כדי להגן על המדינה מפני הצפות נוספות. השלמת תוכנית זו נמשכה 30 שנה. לטענת [[ג'ארד דיימונד]] היכולת של הממשלה להתמודד עם בעיות המסכנות את חיי התושבים נובעת מתרבות שבה כולם מבינים שיש איום-הדדי על חייהם ופרנסתם. דבר זה תורם גם לכך שקיימת תרבות של [[קבלת החלטות בקונצנזוס]] בקרב הפוליטיקאים והציבור.  
   −
להולנד יש שדות [[גז טבעי]] ו[[נפט]] בים הצפוני, דבר שגרר את המדינה למשבר כלכלי בשנות ה-70 ונתן את שמו לתופעת [[המחלה ההולנדית]].  
+
[[תחבורת אופניים בהולנד|תחבורת האופניים בהולנד]] מפותחת מאד כמו גם היבטים אחרים של [[אקולוגיה עירונית]] ו[[תחבורה בת קיימא]]. הבנייה בהולנד צפופה גם ללא שימוש ב[[מגדלי מגורים]] על ידי שימוש ב[[בנייה מרקמית]] וחצרות פנימיות, כך שחזית הבית נמצת בקו הרחוב, דבר שחוסך מרחב ציבורי עירוני ניכר.  כמו כן השימוש הנרחב באופניים ובתחבורה ציבורית מאפשר הקצאת מרחב מועט ל[[חנייה]] של מכוניות בערים, וחניה זו היא בדרך כלל יקרה ומוקצבת בזמן.  בחלק מהערים העתיקות והקטנות יותר יש סידורי חניה למכוניות מחוץ לעיר. היבטים אלה מאפשרים חסכון בקרקע לטובת שימושים אחרים. השילוב של צפיפות בנייה, יחד עם אלמנטים נוספים כמו [[מדרחוב|מדרחובים]], [[שדרות אופניים]], [[עירוב שימושי קרקע]], [[תכנון מוטה תחבורה ציבורית]] ו[[תחבורת אופניים]] מאפשרים [[איזור ידידותי להולכי רגל|איזורים שבהם נעים ונוח להסתובב כהולכי רגל]] וכלכלה עירונית משגשגת של [[עסקים מקומיים]].
 +
 
 +
להולנד יש שדות [[גז טבעי]] ו[[נפט]] בים הצפוני, דבר שגרר את המדינה למשבר כלכלי בשנות ה-70 ונתן את שמו לתופעת [[המחלה ההולנדית]]. הודות להיותה מדינה שטוחה וקרובה לים הצפוני יש בהולנד שימוש נרחב ב[[אנרגיית רוח]] על ידי חוות של [[טורבינות רוח]], בעיקר בחלקה הצפוני של המדינה.
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט