שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
יצירת דף עם התוכן "'''תאוריות הערך של העבודה''' (The labor theories of value (LTV)) הן תאוריות כלכליות הטרודקסיות שטוענות כי ..."
'''תאוריות הערך של העבודה''' (The labor theories of value (LTV)) הן תאוריות כלכליות הטרודקסיות שטוענות כי הערך של סחורה קשור אך ורק לכמות העבודה שנדרשת כדי לייצר או כדי להשיג את הסחורה הזאת, ולא לגורמי ייצור אחרים כמו [[הון]] (שכן גורמים אלה יכולים להחשב כ"עבודה קפואה" שהשוקעה בהפקת ההון). תאוריה זו היתה מקובלת על [[כלכלה קלאסית|כלכלנים קלאסיים]] כמו [[אדם סמית]], [[דיוויד ריקארדו]], [[קרל מרקס]] וכן [[אנרכיזם|כלכלנים אנרכיסטים]]. הרעיון של תאוריית הערך של העבודה נדחה על ידי [[כלכלה נאו קלאסית|הכלכלה הנאו-קלאסית]] וכיום ממשיכים להחזיק בו בעיקר [[כלכלה מרקסיסיטית|כלכלנים מרקסיסטים]].

==מודל מחשבתי==
מודל פשוט שממחיש את הרעיון של תאוריית הערך של העבודה:

בכפר אחד, כולם חולקים אוסף של כישורים, והתוצרת שלהם נובעת ממשאבי טבע מקומיים. במסגרת מסורת או נטייה טבעית, כל אחד מהתושבים עוסק במקצוע מסויים, אבל הוא מסוגל להחליף כל אדם אחר בכפר.

אנשים אלה מחליפים בינהם את המוצרים באופן קבוע. כל אחד מהם יודע כמה זמן לקח לעמיתו להכין את הסחורה, ובכמה זמן יקח להם עצמם להכין את הסחורה הזאת בעצמם. הם גם יודעים איזו כמות של הסחורה שלהם הם יכולים להכין באותה תקופת זמן, וכמה מתוך סחורה זו הם יוכלו להחליף עם אחרים.

כח אדם יכול במודל הזה, לחשוב אם עדיף לו לייצר את הסחורה או להכין אותה בעצמו. אם מישהו מנסה לגבות מחיר גבוה מידי על סחורה, אנשים יפסיקו לקנות את הסחורה ויתחילו להכין אותה בעצמם (או שמתחרה יוכל להכנס לשוק ולמכור את הסחורה במחיר זול יותר).


==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Labor_theory_of_value תאוריות הערך של העבודה] בויקיפידה האנגלית

[[קטגוריה:כלכלה]]
[[קטגוגיה:עובדים ועבודה]]

תפריט ניווט