שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4,908 בתים ,  16:56, 15 באוקטובר 2013
שורה 76: שורה 76:     
בהלוואות ארוכות טווח החזרי הריבית גבוהים יותר מאשר הקרן המקורית. כדי למנוע משבר כלכלי, על המערכת ליצור עוד ועוד כסף (על ידי יצירת עוד חובות) כדי לספק כסף שימנע מיותר מידי עסקים ואנשים לפשוט את הרגל, ולמנוע משבר כלכלי עמוק.
 
בהלוואות ארוכות טווח החזרי הריבית גבוהים יותר מאשר הקרן המקורית. כדי למנוע משבר כלכלי, על המערכת ליצור עוד ועוד כסף (על ידי יצירת עוד חובות) כדי לספק כסף שימנע מיותר מידי עסקים ואנשים לפשוט את הרגל, ולמנוע משבר כלכלי עמוק.
 +
==תפקודי הכסף==
 +
בספר "Money and the Mechanism of Exchange " שפורסם בשנת 1875, מביא הכלכלן [[ויליאם סטנלי ג'בונס]] ניתוח של הכסף במונחים של -4 תפקודים: אמצעי חליפין, מדד משותף של ערך (או יחידת חשבונאות), תקן של ערך (או תקן של תשלום דחוי), ואוגר של ערך. [[ברנרד ליטר]] מוסיף על תפקודים אלה תפקודים נוספים - אמצעי ספקולציה ואמצעי שליטה, וניתן גם לדבר על כסף כאמצעי מיסוי יעיל מאד על ידי [[מס אינפלציה]].
 +
 +
רוב ספרי הלימוד לכלכלה המודרנים מתארים רק שלושה מתוך תפקודים אלה - אמצעי חליפין, יחידת חשבונאות ואגירה של ערך, ואינם מתחשבים בו כתקן לתשלום מאוחר כתפקיד מאובחן, אלא כ-תת-תפקוד של האחרים.
 +
 +
קיימים ויכוחים היסטוריים ארוכים הנוכעים לקומבינציות של תפקודי הכסף. יש הטוענים כי יש צורך להפרדה חזקה יותר בין התפקודים וכי כל יחידה אחת שמספקת את כולם בבת אחת אינה מספיק טובה. אחד הטיעונים הללו הוא כי התפקוד של כסף כאמצעי חליפין נמצא בהתנגשות עם התפקיד שלו כאוגר של ערך : התפקוד שלו לשם אגירת ערך דורש כי יחזיקו בו ללא שימוש בו, בעוד שהתפקוד שלו בתוך אמצעי חליפין דורש כי ישתמשו בו באופן מחזורי. אחרים טוענים כי אגירה של ערך היא רק דחייה של החליפין אבל דבר זה אין פרושו שכסף אמצעי חליפין שניתן לנייד אותו על פני המרחב והזמן. המונח "[[הון פיננסי]]" (financial capital) הוא מונח כללי יותר שולל את כל המכשירים הנזילים, בין הם הם הילך חוקי מקובל ובין אם לאו.
 +
 +
;אמצעי חליפין:
 +
כאשר משתמשים בכסף כדי לתווך את ההחלפה של מוצרים ושירותים הוא מאפשר תפקוד של אמצעי חליפין. דבר זה מתגבר על קשיים שיש ב[[סחר חליפין]] כמו הבעיה של צורך בתאום מיידי של הצרכים (אני צריך עניבה ואתה צריך עגבניות).
 +
 +
;יחידת חשבונאות:
 +
יחידת חשבונאות היא יחידה מספרית תקנית למדידת [[מחיר מלא|ערך השוק]] של מוצרים ושירותי וכן של טרנסאקציות אחרות, ולשם השוואה בין מחירים של מוצרים שונים. יחידה כזו היא תנאי חשוב , ויש אומרים הכרחי, למיסוד של הסכמי מסחרי שבהם מעורב היבט של חוב. כדי לשמש כיחידה חשבנואית, כל סוג של כסף נדרש להיות בעל מספר תכונות:
 +
* שניתן לחלק אותו ליחידות קטנות יותר ללא הפסד ערך,
 +
* הומגניות (Fungible)- יחידה אחת של כסף צריכה להתפס כשוות ערך ליחידת כסף אחרת (לכן יהלומים, יצירות אומנות או נכסי נדל"ן אינם מתאימים לשמש ככסף.
 +
* בעל גודל, צורה או משקל שניתן לאמת אותם בקלות. לדוגמה, הטבעת מטבאות לרוב חורצת בהם חריצים בקצה כדי שניתן להבחין בקלות בשיוף או כרסום (קליפ) לצרכי הורדת ערכו המסחרי.
 +
 +
;שמירה של ערך :
 +
כדי לשמור על ערך לעתיד, על הסף להיות כזה שנין לשמור אותו, לחסוך ולמשוך אותו באופן אמין, וכן שהוא יהיה שימושי כמדיום של מסחר כאשר מושכים אותו בחזרה. ערכו של הכסף צריך להיות יציב על פני זמן. יש הטוענים כי [[אינפלציה]] הגורמת לשחיקה בערכו של הכסף מורידה את ערכו של הכסף כאוגר אמין של ערך. כמו כן יש הטוענים כמו [[ברנארד לייטר]] כי אגירה של כסף פוגעת ביכולת של הכסף להיות אמצעי חליפין ומחריפה בעיות של מחזורי עסקים.
 +
 +
;תקן של תשלומים דחויים:
 +
חלק מהספרים לתמידי כלכלה מבחינים בתפקוד זה כדבר מיוחד, בעוד שספרים אחרים מגדירים תפקוד זה כתת-תפקוד של תפקודים אחרים. תקן של תשלום דחוי (Standard of deferred payment) היא דרך מקובלת להחזר של חובות
    
==ראו גם==
 
==ראו גם==

תפריט ניווט