שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 369 בתים ,  10:52, 20 באוגוסט 2013
שורה 92: שורה 92:     
==השפעות האדם על מערכות אקולוגיות==
 
==השפעות האדם על מערכות אקולוגיות==
{{הפניה לערך מורחב|קיימות}}
+
{{הפניה לערך מורחב|ערכים=[[קיימות]], [[השפעות סביבתיות]]}}
דוגמה עכשווית לשינוי מהותי במערכות אקולוגיות, ולהרס של מערכות אקולוגיות רבות, נובעת מהתערבות מואצת של בני האדם בסביבתה.
+
דוגמה עכשווית לשינוי מהותי במערכות אקולוגיות, ולהרס של מערכות אקולוגיות רבות, נובעת מהתערבות מואצת של [[בני אדם|בני האדם]] [[הסביבה הטבעית|בסביבה הטבעית]]. יש מספר דרכים בהן האדם עלול לגרום לשינוי במערכות אקולוגיות:
   −
יש מספר דרכים בהן האדם עלול לגרום לשינוי במערכות אקולוגיות:
+
* תחרות ישירה עם בעלי החיים על השטח, לשם מגורים, סלילת כבישים, [[כרייה]] או [[חקלאות]] (ראו [[חקלאות כרות והבער]]). יש שימושי קרקע שמפריעים יותר מאחרים בגלל היבטים של [[זיהום]] (לדוגמה [[כרייה]]) או [[קיטוע שטחי מחייה]] (לדוגמה סלילת כבישים).
* תחרות ישירה עם בעלי החיים על השטח, לשם מגורים, סלילת כבישים, כרייה  או [[חקלאות]] (ראו [[חקלאות כרות והבער]]). יש שימושי קרקע שמפריעים יותר מאחרים בגלל היבטים של זיהום (לדוגמה כרייה) או קיטוע שחטי מחייה (לדוגמה סלילת כבישים).
+
* תחרות ישירה על משאבים החיוניים למערכת - בעיקר [[מים מתוקים]] - לדוגמה ייבוש המערכת כתוצאה משאיבת מי תהום, הטיית נהרות, בניית סכרים, [[המלחת מי תהום]] עקב שאיבת יתר וכו'.
* תחרות ישירה על משאבים החיוניים למערכת - בעיקר מים מתוקים - לדוגמה ייבוש המערכת כתוצאה משאיבת מי תהום, הטיית נהרות, בניית סכרים, המלחת מי תהום עקב שאיבת יתר וכו'.
+
* [[ציד]] ו[[דיג]] בעיקר בצורות המסחריות. [[דייג יתר]] פוגע במערכות אקולוגיות ימיות. ציד של טורפים עלול לגרום לקריסת מערכות בגלל היותם גורמים מאזנים.
* [[ציד]] ו[[דיג]] בעיקר בצורות המסחריות. דיג יתר פוגע במערכות אקולוגיות ימיות. ציד של טורפים עלול לגרום לקריסת מערכות בגלל היותם גורמים מאזנים.
+
* [[זיהום]] בעיקר [[זיהום אוויר]] - לדוגמה [[גשם חומצי]] או [[זיהום מים]]. מערכות ימיות עלולות להיפגע מ[[זיהום מים]] או [[זיהום ימי]], וכן בגלל [[זיהום רעש]].
* [[זיהום]] בעיקר [[זיהום אוויר]] - לדוגמה [[גשם חומצי]] או [[זיהום מים]]. מערכות ימיות עלולות להיפגע מזיהום מים או זיהום ימי, וכן בגלל זיהום רעש.
+
* [[כריתת יערות]] ו[[שרפת יערות]] לשם השגת עצים לדלק ולמוצרי עץ.
* [[כריתת יערות]] ושרפת יערות לשם השגת עצים לדלק ולמוצרי עץ.
   
* פגיעות אחרות כמו [[סחף קרקע]], הצפות ועוד.   
 
* פגיעות אחרות כמו [[סחף קרקע]], הצפות ועוד.   
 
* החדרת [[מינים פולשים]] למערכת.
 
* החדרת [[מינים פולשים]] למערכת.
 
* [[שינויי אקלים]] - ראו [[התחממות עולמית]].
 
* [[שינויי אקלים]] - ראו [[התחממות עולמית]].
 
* תהליכי [[מדבור]] עקב ראיית יתר, כריתת יערות, ניצול מים בידי האדם ועוד.
 
* תהליכי [[מדבור]] עקב ראיית יתר, כריתת יערות, ניצול מים בידי האדם ועוד.
 +
* השפעות נוספות כמו שיבוש [[מחזור הזרחן]] ו[[מחזור החנקן]] כמו גם שינויים ב[[מחזור אקולוגי|מחזורים אקולוגיים]] נופסים.
   −
לעתים קרובות הפגיעה במערכת אקולוגית על ידי האדם היא משולבת - ציד מצד אחד, זיהום מצד שני והפרעה פיזית מצד שלישי. דוגמה קיצונית להפרעות אלה ניתן לראות בימת אראל שהתייבשה והזהמה עקב פעילות האדם.
+
לעתים קרובות הפגיעה במערכת אקולוגית על ידי האדם היא משולבת - ציד מצד אחד, זיהום מצד שני והפרעה פיזית מצד שלישי. דוגמה קיצונית להפרעות אלה ניתן לראות ב[[ימת אראל]] שהתייבשה והזדהמה עקב פעילות האדם.
    
==שירותי מערכות אקולוגית==
 
==שירותי מערכות אקולוגית==

תפריט ניווט