שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 112 בתים ,  13:05, 29 באפריל 2013
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''רוחניות חילונית''' (Secular spirituality) היא רעיון לפיו ניתן לקיים אורך חיים חילוני, ללא אמונה בכוח עליון או במיסטיקה (על טבעי) ובכל זאת להחזיק ברוחניות, בערכים חברתיים.  
+
'''רוחניות חילונית''' (Secular spirituality) היא רעיון לפיו ניתן לקיים אורך חיים חילוני, ללא אמונה בכוח עליון או במיסטיקה (על טבעי) ובכל זאת להחזיק ברוחניות, ובערכים חברתיים.  
   −
רוחניות על פי פרשנות זו היא חוויה טבעית נדירה אשר משנה את המציאות עבור החווים אותה, ואשר תועדה על ידי אנשים שונים בתרבויות שונות. השיוך של הרוחניות למיסטיקה או לדת או לחוויה אל-טבעית הוא מוטעה. לפי פרשנות אחרת רוחניות היא מסע לעבר הכרה גבוהה יותר עם פחות סבל.  
+
לפי פרשנות אחת, רוחניות היא מסע לעבר הכרה גבוהה יותר עם פחות סבל. לפי פרשנות אחרת רוחניות היא חוויה טבעית נדירה אשר משנה את המציאות עבור החווים אותה, ואשר תועדה על ידי אנשים שונים בתרבויות שונות. בכל מקרה, השיוך של הרוחניות למיסטיקה, לדת או לחוויה אל-טבעית הוא מוטעה.  
   −
ניתן לקיים רוחניות חילונית ברמות שונות. אם מדובר ברמה אישית, ברמה קהילתית או ב"דת חילונית" שבה יש מאפיינים רבים של דת - כמו מוסד רבני, תמיכה קהילתית, מפגשים תכופים, אבל ללא ההיבטים הדתיים. רוחניות חילונית כזו נסמכת על המדע כדי לנסות להבין את המציאות וכדי לספק סיוע אישי, רוחני ופסיכולוגי לחבריה.  
+
ניתן לקיים רוחניות חילונית ברמות שונות. אם מדובר ברמה אישית, ברמה קהילתית או ב"דת חילונית" שבה יש מאפיינים רבים של דת - כמו מוסד רבני, תמיכה קהילתית, מפגשים תכופים, אבל ללא ההיבטים הדתיים של אמונה באל-טבעי. רוחניות חילונית כזו נסמכת על ה[[מדע]] או על זרמי מוסר חילוניים כדי לנסות להבין את המציאות וכדי לספק סיוע אישי, רוחני ופסיכולוגי לחבריה.  
   −
קהילות של רוחניות חילונית יכולות להחזיק בקבוצה ובמדרג שונה של ערכים. לדוגמה ניתן להחזיק בקבוצת ערכים דומה לזו שקיימת  במסגרת דתית או מסורתית, דוגמת [[יהדות כתרבות]], או [[בודהיזם חילוני]] או [[הינודאיזם חילוני]], ערכים אוניברסלים כמו הומניזם, ליברליזם או סוציאליזים.  
+
קהילות של רוחניות חילונית יכולות להחזיק בקבוצה ובמדרג שונה של ערכים. לדוגמה ניתן להחזיק בקבוצת ערכים דומה לזו שקיימת  במסגרת דתית או מסורתית, דוגמת [[יהדות כתרבות]], או [[בודהיזם חילוני]] או [[הינודאיזם חילוני]], ערכים אוניברסלים כמו [[הומניזם]], [[ליברליזם]] או [[סוציאליזם]].  
   −
בקרב קבוצות לקידום [[קיימות]] ו[[סביבתנות]] קיימים זרמים של רוחניות דתית וחילונית השואבות תובנות אודות הטבע, החברה ונפש האדם מתוך [[אקולוגיה]], [[מדע]], וכן מתוך זרמים רוחניים דתיים כמו שאמנים, הדבר בא לפעמים לידי ביטוי  בזרמים כמו [[פרמקלצ'ר]]. אל מול [[תרבות הצריכה]] אשר מציגה את תכלית החיים כמסע אינוספי של צריכת מוצרים וצבירת רכוש וכסף קמו חלופות כמו [[פשטות מרצון]] ובתוך כך עלו שאלות לגבי חלופות תרבויות עמוקות יותר לתרבות הצריכה מחד ודת מאידך.  
+
בקרב קבוצות לקידום [[קיימות]] ו[[סביבתנות]] קיימים זרמים של רוחניות דתית וחילונית השואבות תובנות אודות [[הסביבה הטבעית|הטבע]], החברה ונפש האדם מתוך [[אקולוגיה]], [[מדע]], וכן מתוך זרמים רוחניים דתיים כמו שאמנים, הדבר בא לפעמים לידי ביטוי  בזרמים כמו [[פרמקלצ'ר]]. אל מול [[תרבות הצריכה]] אשר מציגה את תכלית החיים כמסע אינוספי של צריכת מוצרים וצבירת רכוש ו[[כסף]] קמו חלופות כמו [[פשטות מרצון]] ובתוך כך עלו שאלות לגבי חלופות תרבויות עמוקות יותר לתרבות הצריכה מחד ודת מאידך.  
    
==חילוניות כדבר פוזיטיבי==
 
==חילוניות כדבר פוזיטיבי==
עבור חלק גדול מהחילונים החילוניות מוגדרת כאי-אמונה בדת או אי אמונה באלוהים. חילונים רוחניים טוענים שגישה זו היא לאומתית- היא לא מגדירה את החילוני במונחים של מה הוא כן, אלא במונחים של מה הוא לא. בה בעת מנכסים חילונים ודתיים רבים את הרוחניות למיסטיקה ואת המיסטיקה לדת.  
+
עבור חלק מהחילונים החילוניות מוגדרת כאי-אמונה בדת או אי-אמונה באלוהים. חילונים רוחניים טוענים שגישה זו היא לאומתית. היא לא מגדירה את החילוני במונחים של מה הוא כן, אלא במונחים של מה הוא לא. במקבל מבלבלים חילונים ודתיים רבים את הרוחניות עם מיסטיקה ודת.  
   −
יש חילונים שפונים אל ה"ניו אייג" - קבלת מוטיבים דתיים, בעיקר מהמזרח, ונסיון לאמץ מוטיבים מיסטיים בנסיון לשפר את החיים. אך דבר זה מנוגד לרוחניות חילונית שדוחה את המיסטיקה מאותן סיבות שהיא דוחה את הדת, משום שדבר זה מעוגן באמונה באל-טבעי.  
+
יש חילונים שפונים אל ה"ניו אייג'" - קבלת מוטיבים דתיים, בעיקר מהמזרח, ונסיון לאמץ מוטיבים מיסטיים בנסיון לשפר את החיים. אך דבר זה מנוגד לרוחניות חילונית שדוחה את המיסטיקה מאותן סיבות שהיא דוחה את הדת, משום שדבר זה מעוגן באמונה באל-טבעי.  
    
רוחניות חילונית אינה עוסקת בשאלה אם אלוהים קיים או מנסה לסתור את קיומו, ועיקרה אינו עימות עם הדת. תחת זאת רוחניות חילונית יוצאת מנקודת הנחה שאלוהים ומיסטיקה אינם קיימים. התקרבות למצב רוחני יותר יכולה לקבל מקורות השראה ממסורות מיסטיות כמו דתות, אבל אלו נבחנות לאור המוסכמות של המדעיות. החתירה לאמת היא דרך המתודה המדעית ופרסומים מדעיים ולא בהכרח דרך לימוד המסורות הרוחניות עצמן. משם ניתן להתקדם הלאה לעבר שיפור הנפש, הגוף והחברה.
 
רוחניות חילונית אינה עוסקת בשאלה אם אלוהים קיים או מנסה לסתור את קיומו, ועיקרה אינו עימות עם הדת. תחת זאת רוחניות חילונית יוצאת מנקודת הנחה שאלוהים ומיסטיקה אינם קיימים. התקרבות למצב רוחני יותר יכולה לקבל מקורות השראה ממסורות מיסטיות כמו דתות, אבל אלו נבחנות לאור המוסכמות של המדעיות. החתירה לאמת היא דרך המתודה המדעית ופרסומים מדעיים ולא בהכרח דרך לימוד המסורות הרוחניות עצמן. משם ניתן להתקדם הלאה לעבר שיפור הנפש, הגוף והחברה.

תפריט ניווט