שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,291 בתים ,  13:39, 15 בפברואר 2013
שורה 75: שורה 75:     
<br>  
 
<br>  
התבססותה של חברה חקלאית מתוך החברה הלקטית אירעה בתהליך ארוך ואיטי במשך אלפי שנים. ביות צמחים אירע ככל הנראה מבלי משים- לדוגמה, לקטים שעסקו במשך דורות בליקוט גרגרי דגנים נהגו לאסוף את השיבולים הגבוהות ובעלות הגרגרים הגדולים, חלק מן הגרגרים הללו לא נצרכו אלא נזרעו מחדש ובכך חל תהליך סלקציה איטי בו נתפתחו מינים בעלי תכונות מועילות לאדם.
+
ביות בעלי החיים התרחש באופן [[תהליך|הדרגתי וממושך]]- עדרים של חיות פרא רכזו באזור בעמק סגור, על מנת שניתן יהיה לנצל את העדר לאורך זמן לא ניצודו כל החיות מייד אלא ניצודו באופן מבוקר תוך הימנעות מצייד של נקבות פוריות. במשך הדורות בני אדם החלו לראות את העדר כרכוש בלעדי, הגנו על העדר בפני טורפים וקבוצות בני אדם אחרות וכן הגבילו את תחום נדודיהם על מנת שלא לעזוב את נכסיהם החקלאיים. כמו כן בתוך החיות שרוכזו וטופחו על ידי בני האדם, היתה סלקציה נגד בעלי החיים היותר פראיים ומסוכנים לאדם, ובעד בעלי חיים נוחים יותר לביות.  
   −
ביות בעלי החיים גם הוא אירע באופן הדרגתי וממושך- עדרים של חיות פרא רכזו באזור בעמק סגור, על מנת שניתן יהיה לנצל את העדר לאורך זמן לא ניצודו כל החיות מייד אלא ניצודו באופן מבוקר תוך הימנעות מצייד של נקבות פוריות. במשך הדורות בני אדם החלו לראות את העדר כרכוש בלעדי, הגנו על העדר בפני טורפים וקבוצות בני אדם אחרות וכן הגבילו את תחום נדודיהם על מנת שלא לעזוב את נכסיהם החקלאיים.
+
התבססותה של חברה חקלאית מתוך החברה הלקטית אירעה בתהליך ארוך ואיטי במשך אלפי שנים. ביות צמחים אירע ככל הנראה מבלי משים- לדוגמה, לקטים שעסקו במשך דורות בליקוט גרגרי דגנים נהגו לאסוף את השיבולים הגבוהות ובעלות הגרגרים הגדולים, חלק מן הגרגרים הללו לא נצרכו אלא נזרעו מחדש ובכך חל תהליך סלקציה איטי בו התפתחו מינים בעלי תכונות מועילות לאדם.
 +
 
 +
עבור חיטה לדוגמה, בחיטת הבר לדוגמה כאשר הזרעים בשלים, הם מתנתקים מהגבעול והרוח נושאת אותם למקום רחוק יותר וכך מתאפשרת הפצת זרעים. תכונה זו אינה נוחה לבני אדם שמנסים לקטוף את החיטה. מדי פעם יש מוטציה שמזיקה לצמח באופן טבעי שבה הגרגרים נשארים דבוקים לגבעול גם לאחר ההבשלה. דווקא מוטציה זו מועילה לאדם והוא מרבה את הסוג הזה של החיטה. בהמשך בני האדם מבצעים [[חקלאות אש]] - שורפים חלקות יער ונותנים לעשבים (שבינהם חיטה) לצמוח. בהמשך בני אדם שורפים חלקות יער, מפזרים גרגרי חיטה וחוזרים לאחר מספר חודשים כדי בעונה המתיאמה כדי לקטוף את החיטה. לאחר מכן מתחילים גם להשקות ולחרוש את האדמה.
    
==גורמים למהפכה החקלאית==
 
==גורמים למהפכה החקלאית==

תפריט ניווט