שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 718 בתים ,  12:09, 13 בינואר 2013
שורה 111: שורה 111:     
===יתרונות צבאיים===
 
===יתרונות צבאיים===
לחברות החקלאיות היו מספר יתרונות על פני החברות של ציידים לקטים בשדה הקרב<ref name="diamond_4"/>:
+
לחברות החקלאיות יש מספר יתרונות צבאיים על פני חברות של ציידים לקטים <ref name="diamond_4"/>:
* מספר גדול יותר של בני אדם איפשר לחברות אלה להקים צבאות גדולים יותר, שהיה להם יתרון צבאי מול שבטים קטנים יותר של ציידים לקטים.  
+
* מוסדות חברתיים גדולים יותר אפשרו לחברות החקלאיות להקים צבאות גדולים יותר, שהיה להם יתרון צבאי מול שבטים קטנים יותר של ציידים לקטים, בגלל [[יתרון לגודל|יתרונות לגודל]] בהקשר הצבאי.  
* בעלי החיים המבוייתים איפשרו צבאות רכובים (על סוסים וגמלים בעיקר) שנהנו מיתרון צבאי.  
+
* יונקים מבוייתים גדולים איפשרו צבאות רכובים (על סוסים וגמלים בעיקר) שנהנו מיתרון צבאי. דבר זה בא לידי ביטוי בכיבוש דרום אמריקה על ידי האירופאים.  
* ההתמחות של החברה החקלאית אפשרה לה לשכלל כלי נשק מתקדמים יותר על בסיס מתכת - כמו מרכבות, חרבות, כידונים וכו'.  
+
* ההתמחות של החברה החקלאית אפשרה לה [[שינוי טכנולוגי|לשכלל כלי נשק]] מתקדמים יותר על בסיס מתכת וגלגלים - כמו מרכבות, חרבות, כידונים, שריון מתכת וכו', דבר זה בא לידי ביטוי במפגשים עם ילידים בדרום אמריקה וב[[התיישבות הנורדים בגרינלנד|איזור גרינלנד]] לדוגמה.  
* המגפות של החברה החקלאית שנבעו מצפיפות גדולה יותר של האוכלוסיה וחיים יחד עם בעלי החיים, הקנו לה במשך הזמן עמידות מסויימת למגפות אלה, וכאשר בני חברות אלו נתקלו בחברות לא חקלאיות, המגפות חיסלו במהירות חלק ניכר מהאוכלוסיה. דבר זה התרחש בעיקר בכיבוש צפון ובדרום שם מתו עשרות מיליוני בני אדם במספר מגפות.  
+
* המגפות של החברה החקלאית שנבעו מצפיפות גדולה יותר של האוכלוסיה וחיים יחד עם בעלי החיים, הקנו לה במשך הזמן עמידות מסויימת למגפות אלה, וכאשר בני חברות אלו נתקלו בחברות לא חקלאיות, המגפות חיסלו במהירות חלק ניכר מהאוכלוסיה (מעל 90% במקרים רבים). דבר זה התרחש בעיקר בכיבוש צפון ובדרום אמריקה שם מתו עשרות מיליוני בני אדם במספר מגפות שהובאו על ידי הכובשים האירופאים.  
* הדת והמבנה ההיררכי של החברות החקלאיות איפשרו להן לפתח הקמת מעמד של לוחמים (שמתאמנים ומצטיידים בנשק מקצועי), התמחות צבאית מבחינת ארגון, נכונות הקרבה גדולה יותר של הלוחמים בגלל היבטים דתיים, והכשרה של סוגים שונים של לוחמים.  
+
* הדת והמבנה ההיררכי של החברות החקלאיות איפשרו להן לפתח הקמת מעמד של לוחמים (שמתאמנים ומצטיידים בנשק מקצועי), התמחות צבאית מבחינת ארגון ופיתוח טקטיקה ואסטרטגיה צבאית, נכונות הקרבה גדולה יותר של הלוחמים בגלל היבטים דתיים, והכשרה של סוגים שונים של לוחמים שמשתפים פעולה זה עם זה.  
   −
ההתבססות על עבודת האדמה חייבה את החקלאים להילחם על אזור מגוריהם. אם בחברה לקטית נתגלה סכסוך טריטוריאלי, יש לשבט המובס היכולת לסגת וללקט באזור אחר. לעומת זאת, חברה המבוססת על חקלאות אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על נחלותיה כיוון שאבדן השדות, הממגורות והעדרים משמעותו כליה ברעב לכל בני השבט, לפיכך לא היה מנוס לבני התקופה אלא להגן בכוח הזרוע (והנשק) על נחלתם.  
+
ההתבססות על עבודת האדמה חייבה את החקלאים להילחם על אזור מגוריהם. אם בחברה לקטית נתגלה סכסוך טריטוריאלי, יש לשבט המובס היכולת לסגת וללקט באזור אחר. לעומת זאת, חברה המבוססת על חקלאות אינה יכולה להרשות לעצמה לוותר על נחלותיה כיוון שאובדן השדות, הממגורות והעדרים משמעותו כליה ב[[רעב]] לכל בני השבט, לפיכך לא היה מנוס לחברות חקלאית אלא להגן בכוח הזרוע (והנשק) על נחלתם.<ref name="harary2011"/>
   −
יש ויכוחים בין החוקרים וממצאים שונים לגבי מידת האלימות שהיתה קיימת לפני המהפכה החקלאית. לפי חלק מהממצאים אלימות היתה דבר נדיר יחסית, ולפי ממצאים אחרים ברור שהיתה קיימת אלימות שכללה גם רצח עם, רציחת נשים ילדים וכו'. למרות הוויכוח הקיים ברור עם זאת כי המעבר לחברות חקלאיות הוביל לעלייה ברמת האלימות ולהגדלת אחוז האנשים שמצאו את מותם בעקבות סכסוכים מזויינים.  
+
יש ויכוחים בין החוקרים וממצאים שונים לגבי מידת האלימות שהיתה קיימת לפני המהפכה החקלאית. לפי חלק מהממצאים אלימות היתה דבר נדיר יחסית, ולפי ממצאים אחרים ברור שהיתה קיימת אלימות שכללה גם רצח עם, רציחת נשים ילדים וכו'. למרות הוויכוח הקיים ברור עם זאת כי המעבר לחברות חקלאיות הוביל לעלייה ברמת האלימות ולהגדלת אחוז האנשים שמצאו את מותם בעקבות סכסוכים מזויינים.<ref name="harary2011"/>
    
===גידול אוכלוסיה===
 
===גידול אוכלוסיה===

תפריט ניווט