שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 9: שורה 9:  
ראשית, ניפוצם של 2 מיתוסים מקובלים.  
 
ראשית, ניפוצם של 2 מיתוסים מקובלים.  
   −
1- פוליטיקה, אינה דבר מלוכלך בו עוסקים בכנסת. פוליטיקה היא החלטות המחייבות חברה שלמה. פוליטיקה כשלעצמה אינה דבר מלוכלך, כשם שמטבח כשלעצמו אינו דבר מלוכלך. פוליטיקה היא עסק מסריח אם מנהלים אותה בצורה לא מוצלחת (כפי שיובהר בהמשך). תחושת המיאוס מהפוליטיקה משרתת דווקא את תאבי הכוח המושחתים ביותר.  
+
1- [[פוליטיקה]], אינה דבר מלוכלך בו עוסקים ב[[פרלמנט|כנסת]]. פוליטיקה היא '''החלטות המחייבות חברה שלמה'''. פוליטיקה כשלעצמה אינה דבר מלוכלך, כשם שמטבח כשלעצמו אינו דבר מלוכלך. פוליטיקה היא עסק מסריח אם מנהלים אותה בצורה לא מוצלחת (כפי שיובהר בהמשך). תחושת המיאוס מהפוליטיקה משרתת דווקא את תאבי הכוח ה[[שחיתות|מושחתים]] ביותר.  
   −
2- השיטה הפוליטית הנהוגה כיום בישראל אינה דמוקרטיה, כי אם שלטון נציגים. המרחק בין דמוקרטיה לבין שלטון נציגים גדול כמעט כמו המרחק בין שלטון נציגים לשלטון יחיד. הדמוקרטיה המקורית, ה"דמוס- קרטיה" ("דמוס" – כלל החברים בקהילה, "קרטיה" – שלטון) הומצאה באתונה לפני 2,500 שנה. ב"דמוס- קרטיה" היתה לכל אזרח (גבר, שאינו עבד) סמכות להשתתף בכל הצבעה על כל החלטה פוליטית. במידה ונזקקו לנציגים בחרו אותם בהגרלה. הביקורת המקובלת ביותר על האתונאים היא אי מתן זכויות אזרח גם לעבדים ולנשים. אבל נשים קיבלו זכויות הצבעה רק במאה ה -20; ואילו העבדים שלנו פשוט חיים בעולם השלישי. כך שאתם יכולים להפסיק לחייך בשביעות רצון כזו. האתונאים חיו בתקופתם, מוקפים במדינות דיקטטוריות, כך שהם לא היו כליל השלמות. אולם יש לזכור כי עד היום אנו נהנים מפירות הדמוקרטיה האתונאית בתחום הפילוסופיה, האומנות והפוליטיקה.  
+
2- השיטה הפוליטית הנהוגה כיום בישראל אינה [[דמוקרטיה]], כי אם [[שלטון נציגים]]. המרחק בין דמוקרטיה לבין שלטון נציגים גדול כמעט כמו המרחק בין שלטון נציגים ל[[שלטון יחיד]]. הדמוקרטיה המקורית, ה"דמוס- קרטיה" ("דמוס" – כלל החברים בקהילה, "קרטיה" – שלטון) הומצאה באתונה לפני 2,500 שנה. ב"דמוס- קרטיה" היתה לכל [[אזרח]] (גבר, שאינו עבד) סמכות להשתתף בכל הצבעה על כל החלטה פוליטית. במידה ונזקקו לנציגים בחרו אותם בהגרלה. הביקורת המקובלת ביותר על האתונאים היא אי מתן זכויות אזרח גם לעבדים ולנשים. אבל נשים קיבלו זכויות הצבעה רק במאה ה-20; ואילו ה[[עבדים]] שלנו פשוט חיים ב[[עולם השלישי]]. כך שאתם יכולים להפסיק לחייך בשביעות רצון כזו. האתונאים חיו בתקופתם, מוקפים במדינות [[דיקטטורה|דיקטטוריות]], כך שהם לא היו כליל השלמות. אולם יש לזכור כי עד היום אנו נהנים מפירות הדמוקרטיה האתונאית בתחום ה[[פילוסופיה]], האומנות והפוליטיקה.  
   −
אין לי כאן כוונה או היכולת לפרט את הבעיות שיש לדמוקרטיה ישירה ואת היתרונות שיש לה על פני  שלטון נציגים.  העובדה ששלטון הנציגים מנסה להתהדר בנוצות הדמוקרטיה, כשם שהשלטון הדיקטטורי בסוריה או בעירק מקיים "בחירות", מעידה ששלטון הנציגים מנסה לטשטש את ההבדלים ומסיבה טובה.  
+
אין לי כאן כוונה או היכולת לפרט את הבעיות שיש לדמוקרטיה ישירה ואת היתרונות שיש לה על פני  שלטון נציגים.  העובדה ששלטון הנציגים מנסה להתהדר בנוצות הדמוקרטיה, כשם שהשלטון הדיקטטורי בסוריה או בעירק מקיים "בחירות", מעידה ש'''שלטון הנציגים מנסה לטשטש את ההבדלים''' ומסיבה טובה.  
   −
מי שרוצה לקרוא עוד על דמוקרטיה ישירה יכול לקרוא את [[הצהרת הדמוקרטיה הישירה]], "חלופה למדינה פסיכוטית" או "ממחאה למהפכה" (מאת עקיבא אור), או את כתבי הפילוסוף קסטוריאדיס (להשיג לדוגמא ב[[סלון מזל]]).  
+
מי שרוצה לקרוא עוד על דמוקרטיה ישירה יכול לקרוא את [[הצהרת הדמוקרטיה הישירה]], "חלופה למדינה פסיכוטית" או "ממחאה למהפכה" (מאת [[עקיבא אור]]), או את כתבי הפילוסוף קסטוריאדיס (להשיג לדוגמא ב[[סלון מזל]]).  
   −
כמו שלטון נציגים, גם דמוקרטיה תלויה בבגרותם הפוליטית של האזרחים. לדוגמא, גם שלטון הנציגים בארץ לא ממש תיפקד עד שלא העיפו את מפא"י אחרי 30 שנה בשלטון, מלחמת יום כיפור ועוד כמה הצלחות. אנשים שחיו בשלטון דיקטטורי, שבו לא שואלים אותם מה דעתם, ובו מסוכן להביע דעות מנוגדות לשלטון, צריכים לחיות בזמן מה בסביבה אחרת כדי שבה יש רעיונות כמו חופש הביטוי, זכויות אזרח, הגנה על זכויות מיעוטים, סובלנות וכו' – לפני שהם מתחילים בכלל להבין את החשיבות שיש לרעיונות אלו, ואת היישום וההגנה עליהם בחיי היומיום.  
+
כמו שלטון נציגים, גם דמוקרטיה תלויה ב[[בגרותם הפוליטית]] של האזרחים. לדוגמא, גם שלטון הנציגים בארץ לא ממש תיפקד עד שלא העיפו את [[מפא"י]] אחרי 30 שנה בשלטון, [[מלחמת יום כיפור]] ועוד כמה הצלחות. אנשים שחיו בשלטון דיקטטורי, שבו לא שואלים אותם מה דעתם, ובו מסוכן להביע דעות מנוגדות לשלטון, צריכים לחיות בזמן מה בסביבה אחרת כדי שבה יש רעיונות כמו [[חופש ביטוי]], [[זכויות אזרח]], הגנה על [[זכויות מיעוטים]], סובלנות וכו' – לפני שהם מתחילים בכלל להבין את החשיבות שיש לרעיונות אלו, ואת היישום וההגנה עליהם בחיי היומיום.  
    
באופן דומה, הדרך הטובה ביותר להבין מה זה דמוקרטיה ישירה היא פשוט לחוות אותה (אפילו בקבוצה קטנה של 5-10 אנשים): דיבורים אינסופיים על כמה זה טוב, וניתוחים שכלתניים דומים קצת לדיון על כמה נפלא הוא טעמם של התפוחים. מי שמנסה מבין (אני מקווה לפחות), מי שלא- חבל על הזמן.
 
באופן דומה, הדרך הטובה ביותר להבין מה זה דמוקרטיה ישירה היא פשוט לחוות אותה (אפילו בקבוצה קטנה של 5-10 אנשים): דיבורים אינסופיים על כמה זה טוב, וניתוחים שכלתניים דומים קצת לדיון על כמה נפלא הוא טעמם של התפוחים. מי שמנסה מבין (אני מקווה לפחות), מי שלא- חבל על הזמן.
230

עריכות

תפריט ניווט