שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 119: שורה 119:  
==המהפכה החקלאית==
 
==המהפכה החקלאית==
 
{{הפניה לערך מורחב|המהפכה החקלאית}}
 
{{הפניה לערך מורחב|המהפכה החקלאית}}
[[המהפכה החקלאית]] הראשונה והגדולה ביותר - המעבר מחברה של [[ציידים לקטים]] (שפעמים רבות היא חברת נוודים) לחברה חקלאית שגרה בישובי קבע. על פי עדויות ארכיאולוגיות התרחשו מספר צורות של ביות צמחים ובעלי חיים באופן בלתי-תלוי בשישה מקומות שונים בעולם לפני 10,000 -7,000 שנה, תקופה שנמצאת בתקופה הנאוליתית - תקופת האבן החדשה - בעיקר באזור "הסהר הפורה" במזרח התיכון, בדרום מזרח אסיה (באזור סין), צפון ומרכז אפריקה ומרכז אמריקה.
+
במשך מיליוני שנים חיו בני האדם בחברות של [[ציידים לקטים]] שחיו בעיקר בחברות נוודים קטנות עם מעט רכוש. דבר זה השתנה בהדרגה בתהליך של [[המהפכה החקלאית]] הראשונה לחברה חקלאית שגרה בישובי קבע. על פי עדויות ארכיאולוגיות התרחשו מספר צורות של ביות צמחים ובעלי חיים באופן בלתי-תלוי בשישה מקומות שונים בעולם לפני 12,000 -7,000 שנה, תקופה שנמצאת בתקופה הנאוליתית - תקופת האבן החדשה - בעיקר באזור "הסהר הפורה" במזרח התיכון, בדרום מזרח אסיה (באזור סין), צפון ומרכז אפריקה ומרכז אמריקה.
   −
צורות מסויימות של חברות ציידים לקטים ועוד יותר מכך ה[[חקלאות]] העניקו לבני האדם את היכולת להגדיל את הספקת מזון ואפשרות לאגור עודפי מזון. הדבר לא הוביל להגדלת כמות המזון הזמינה לנפש כי במקביל לעליית פריון אדמה, השפעה החדש תורגם להגדלת כמות הילדים כך שאותו מזון מוגבר היא צריך להאכיל יותר פיות, כשהוא תוצאה של יותר שעות עבודה.
+
ה[[חקלאות]] העניקה לבני האדם את היכולת להגדיל את הספקת מזון ואפשרות לאגור עודפי מזון. היא הובילה תהליכים של מעבר ליישובי קבע, שאיפשרו גידול משמעותי בכמות הרכוש. אלא שתהליך זה לא הוביל להגדלת כמות המזון הזמינה לנפש כי במקביל לעליית פריון הקרקע, השפע החדש תורגם להגדלת כמות הילדים. כך שאותו מזון מוגבר היה צריך להאכיל יותר פיות. באופן זה המהפכה החקלאית היתה [[מלכודת דבש דמוגרפית]] או סוג של [[נעילה טכנולוגית]] שבה ניתן לעבור אל חברה חקלאית, אבל אי אפשר לחזור לחברת ציידיים לקטים מבלי שרוב האכולוסייה יגווע ברעב.
   −
המהפכה החקלאית הובילה לשינויים גדולים בחברה האנושית כמו התפתחות ישובי קבע, צמיחת מעמדות של לוחמים, מנהיגים, פקידים וסוחרים, גידול בפערים, עבדות, מלחמות המוניות, סירוס, ובהמשך פיתוח של ערים, פיתוח הכתב, קיומן של מגפות, האצה בפיתוח הטכנולוגי , תיעוש, ניתוק חוויתי של בני האדם מ[[המערכת האקולוגית]], [[זיהום]] ועוד ועוד. המעבר לחקלאות הוביל לגידול מתמיד ב[[אוכלוסיית העולם]], הקמות מדינות הלאום ולבעיות ה[[קיימות]].
+
באופן פרדוקסלי, הגדלת הכוח של כלל האנושות לא הוביל בהכרח לשיפור תנאי החיים של הפרטים. רוב האנשים במשך רוב החברות החקלאיות חיו חיים קשים, עסקו בפעילות חקלאית שהגוף האנושי אינו מותאם אליה, והתזונה שלהם התבססה בעיקר על סוג אחד של גידולים כמו [[אורז]] לדוגמה. הדבר הוביל לקיצור תוחלת החיים ולפיתוח מחלות ובעיות שלא היו קיימות בקרב החברה של ציידיים לקטים.
 +
 
 +
המהפכה החקלאית הובילה לשינויים גדולים בחברה האנושית כמו התפתחות ישובי קבע; צמיחת מעמדות של לוחמים, מנהיגים, פקידים וסוחרים; גידול בפערים; עבדות, סירוס; מלחמות המוניות ועוד. בעקבות המהפכה החקלאית החלו יישובי קבע שהובילו לארגונים חברתיים יותר ויותר גדולים ומורכבים. כפרים הפכו לכפרים גדולים, שהתפתחו לערים ולאחר מכן לממלכות ולאימפריות. החל מיישובים כמו יריחו שמנו אלפי אנשים עבור דרך ממלכת מצרים שמנתה מאות אלפים-מיליוני אנשים וכלה באימפריות שמונות עשרות ומאות מילוני בני אדם כמו סין או ארצות הברית.
 +
 
 +
מבחינה אובלוציונית המהפכה החקלאית שיפרה את מצבם של בני האדם כי היא הגדילה את מספר עותקי הDNA שהיא אמת המידה להצלחה אובלוציונית. באופן דומה, לפי הגדרה צרה זו המהפכה החקלאית שיפרה את מצבם של גידולים חקלאיים כמו חיטה או אורז שהפכו להיות נפוצים בכל העולם. באופן דומה היא גרמה לכך שמיני בעלי חיים כמו תרנגולות, פרות וחזירים הפכו נפוצים מאד. מצד שני, תנאי החיים של בעלי החיים שגודלו לצרכי חקלאות הלכו ונהיו גרועים יותר ויותר והם כנראה מבעלי החיים האומללים ביותר בהיסטוריה.
 +
 
 +
===התפתחות ממלכות===
 +
המהפכה החקלאית הובילה לשינוי תפיסתי עמוק שבו החברות האנושיות החלו לעסוק בתכנון לעתיד. בעוד שבחברה לקטית דבר זה הוא קשה וחסר תועלת (היות ואין דרכים נוחות לאגירה של מוצרי מזון) בחברה החקלאית התכנון קדימה הוא הכרחי, ויש הכרח לשמור על עודפי מזון כנגד תקופות קשות יותר של בצורת או מחלות חקלאיות.
 +
 
 +
הדאגה הזאת לתכנון העתיד היתה הבסיס שעליו נבנו כל המבנים החברתיים המאוחרים יותר. לרוב העבודה הקשה של האיכרים שהיו מעל ל 90% מהאוכלוסיה, לא איפשרה להם חיי נוחות, היות ורוב התנובה העודפת הוחרמה על ידי שליטים-שודדים או אליטה חברתית שניצלה את עודפי המזון שייצרו האיכרים. פיתוח התרבות, הטכנולוגיה וההגות בוצע על ידי מיעוט קטן בעוד רוב האנשים עוסקים בעבודה מפרכת של ייצור מזון.
 +
 
 +
עודפי מזון היו תנאי הכרחי לפיתוח שיתופי פעולה גדולים יותר, אבל הם לא היו תנאי מספיק. כדי לאפשר לאלפי ומאות אלפי אנשים לשתף פעולה היה צורך בקיום של [[סדר דימיוני|סדר חברתי]] משותף שעוגן במיתוסים.
    
==המהפכה המדעית==
 
==המהפכה המדעית==

תפריט ניווט