שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 406 בתים ,  18:59, 12 בינואר 2012
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''העדפות אנדוגניות''' (Endogenous preferences) הן העדפות של סוכנים כלכליים (פירמות או צרכנים) שלא ניתנות מחוץ למודל הכלכלי ([[אקסוגניות]]) אלא מושפעות מהתהגותם של סוכנים וממצב המערכת הכלכלית ([[אנדוגניות]]). העדפות אלו מושפעות על ידי מוסדות כלכליים, נורמות, פרסומות ואמצעי שיווק, לימוד של הסוכן הכלכלי (נסיון או התבוננות), הרגלים וכו'.  
+
'''העדפות אנדוגניות''' (Endogenous preferences) הן העדפות של סוכנים כלכליים (פירמות או צרכנים) שלא ניתנות מחוץ למודל הכלכלי ([[אקסוגניות]]) אלא מושפעות מהתהגותם של סוכנים וממצב המערכת הכלכלית ([[אנדוגניות]]). העדפות אלו מושפעות על ידי מוסדות כלכליים (כמו פירמות, ממשלות, בתי משפט, איגודי צרכנים ועובדים וכו'), נורמות, פרסומות ואמצעי שיווק, לימוד של הסוכן הכלכלי (ניסיון או התבוננות), הרגלים וכו'.  
   −
העדפות אנדוגניות הן נסיון לבצע תיקון למודל ה[[כלכלה נאו קלאסית|כלכלי הנאו קלאסי]], שבו העדפות של צרכנים הן דבר אקסוגני למודל. במודל זה לדוגמה, פרסומות לא יכולות לשנות את העדפות של צרכנים לגבי מוצר מסויים, או לשכנע אותם להעדיף פירמה אחת על פני האחרת.  
+
העדפות אנדוגניות הן נסיון לבצע תיקון למודל ה[[כלכלה נאו קלאסית|כלכלי הנאו קלאסי]]. במודל הנאו קלאסי הרגיל העדפות של צרכנים הן דבר אקסוגני למודל. כלומר העדפו הצרכנים נקבעות כביכול לפני שמתחילים את הניתוח הכלכלי. לדוגמה, במודל זה לדוגמה, פרסומות לא יכולות לשנות את העדפות של צרכנים לגבי מה התכונות שהם מחפשים במוצר מסויים, או לשכנע את הצרכנים להעדיף פירמה אחת על פני האחרת בגלל היבטים של מותג.  
   −
העדפות אנדוגניות מאפשרות מצב של ריבוי מצבי משקל בגלל שהוא מאפשר משוב חיובי מחזק: במצב אחד פירמות בענף לא יוכלו לפרסם מספיק, ולכן טעמי הצרכנים לא ישתנו, הצרכנים לא יקנו מספיק מוצרים של אותו ענף והענף יקרוס. מצב קיצוני פחות הוא שכמות קטנה של קונים אכן משנים את העדפותיהם, אבל הענף (או פירמה בתוך הענף) נשאר קטן יחסית לענפים אחרים (או לפירמות אחרות) ואין לו כסף מספיק כדי לפרסם בכמות מספיקה. במצב אחר (התלוי בהון הראשוני של הענף, באיכות הפרסום ובפער בין טעמי הצרכנים לפני ואחרי הפרסום) יש מספיק כסף לפרסום, טעמי הצרכנים משתנים, הענף משגשג ויש לו מספיק כסף כדי להמשיך ולשנות טעמים של לקוחות אחרים או של לקוחות צעירים יותר וכו'.  
+
העדפות אנדוגניות מאפשרות מצב של [[ריבוי מצבי שיווי משקל]] בגלל שהוא מאפשר משוב חיובי מחזק: במצב אחד פירמות בענף לא יוכלו לפרסם מספיק, ולכן טעמי הצרכנים לא ישתנו, הצרכנים לא יקנו מספיק מוצרים של אותו ענף והענף יקרוס. מצב קיצוני פחות הוא שכמות קטנה של קונים אכן משנים את העדפותיהם, אבל הענף (או פירמה בתוך הענף) נשאר קטן יחסית לענפים אחרים (או לפירמות אחרות) ואין לו כסף מספיק כדי לפרסם בכמות מספיקה. במצב אחר (התלוי בהון הראשוני של הענף, באיכות הפרסום ובפער בין טעמי הצרכנים לפני ואחרי הפרסום) יש מספיק כסף לפרסום, טעמי הצרכנים משתנים, הענף משגשג ויש לו מספיק כסף כדי להמשיך ולשנות טעמים של לקוחות אחרים או של לקוחות צעירים יותר וכו'.  
   −
העדפות אנדוגניות יכולות גם לערער תוצאות הנוגעות ל[[יעילות פארטו]] שכן בהגדרות של יעילות פארטו יש הנחה משתמשת שהעדפות של השחקנים אינן משתנות תוך כדי התהליך הכלכלי. לדבר זה יש השלכות נרחבות על התאוריה של [[כלכלת רווחה]].  
+
העדפות אנדוגניות יכולות גם לערער תוצאות הנוגעות ל[[יעילות פארטו]] שכן בהגדרות של יעילות פארטו יש הנחה משתמעת שהעדפות השחקנים אינן משתנות תוך כדי התהליך הכלכלי. לדבר זה יש השלכות נרחבות על התאוריה של [[כלכלת רווחה]].  
    
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Endogenous_preferences בוויקיפדיה האנגלית]
+
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Endogenous_preferences העדפות אנדוגניות] בוויקיפדיה האנגלית
 
* [http://www.zmag.org/books/4/4.htm העדפות אנדוגניות ומוסדות] מתוך ספרם של [[מיכאל אלברט]] ו[[רובין אנאל]] "מהפכה שקטה בכלכלת הרווחה"
 
* [http://www.zmag.org/books/4/4.htm העדפות אנדוגניות ומוסדות] מתוך ספרם של [[מיכאל אלברט]] ו[[רובין אנאל]] "מהפכה שקטה בכלכלת הרווחה"
  

תפריט ניווט