שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,817 בתים ,  13:09, 24 בנובמבר 2011
שורה 70: שורה 70:  
==גורמים למהפכה החקלאית==
 
==גורמים למהפכה החקלאית==
   −
הגורם העיקרי למהפכה זאת, לדעת צ'ילד, היה האקלים הגלובלי בסוף עידן הקרח האחרון, עידן הקרח וִירְם. צ'ילד גרס כי האקלים החם והיבש הביא ליעילות מוגברת בעיבוד תבואה, אך גם כפה את היישוב לצד מקורות מים.
+
בניגוד לחוקרים קודמים, חוקרים רבים היום מתחום האנתרופולוגיה והאריכולוגיה אינם חושבים שמעבר מאורח חיים של ציידים לקטים לאורח חיים חקלאי הוא בעל יתרונות ברורים מאליהם. בעוד שחוקרים בעבר חשבו שכל שבט ציידים לקטים ישמח לעבור להיות חקלאי, ראיות רבות עומדות בניגוד לכך. [[ג'ארד דיימונד]] מאזכר כי קיימים מחקרים בדבר היבטים כמו שעות עבודה, אורך חיים או תחלואה במחלות שבהן נהנו החברות של ציידים לקטים מאיכות חיים טובה יותר יחסית לחברות חקלאיות ממשיכות או שכנות. כמו כן הוא נותן דוגמאות לחברות של ציידים לקטים שבחרו שלא לעבור לחקלאות למרות שהכירו חברות חקלאיות שכנות, וכן חברות ששילבו את שני אורחות החיים (לדוגמה חקלאים נודדים או יושבי קבע שאינם חקלאים) או עברו מחקלאות לחברה של ציידים לקטים.  
   −
בסופו של דבר טען צ'ילד כי המורכבת החברתית הצומחת הובילה למהפכה שנייה, המהפכה האורבאנית, בה נבנו הערים. לאחרונה טען איאן הודר, מנהל החפירות באתר צ'טלהויוק, כי החברות המיושבות ראשונות, והמהפכה אותה הן יצגו, קדמו להתפתחות החקלאות. טענתו היא פיתוח דבריו של ז'אק קווין, חופר האתר הנאטופי מורייבת בצפון סוריה, לפיהם המהפכה הניאוליתית נבעה משינוי מהפכני בפסיכולוגיה האנושית - מהפכת סמלים אשר הולידה אמונות חדשות בנוגע לעולם וטקסים חברתיים הקשורים לצלמיות אישה ואסוף שיטתי של קרני שור הבר.
+
בספרו [[רובים חיידקים ופלדה]] טוען דיימונד כי [[המהפכה החקלאית]] התרחשה בצורה שאינה מכוונת- המעבר לחקלאות לא היה תגלית ולא המצאה אלה תהליך ארוך טווח של מאות שנים. היא לא היתה תגלית שכן לא היו חקלאים שמהם ניתן היה לגלות דבר זה. המעבר לחקלאות גם לא היה המצאה מכווונת שכן הציידים הלקטים לא יכלו לשער מה תהיה השפעת השינויים האיטיים שהם ביצעו בסלקציה של מינים אכילים ובפעילויות נוספות על אופן השגת המזון, ועל השינויים הרבים שדבר זה יבא לאורחות החיים שלהם (השלכות כמו יישובי קבע וחברות ענק, מלחמות, ממשלות ושאר מוסדות חברתיים ושינויים טכנולוגיה שבאו בעקבות החקלאות).
 +
 
 +
תחת זאת המעבר לחקלאות היה תהליך מתמשך (לפעמים הפיך) שעברו חברות שונות. בתהליך זה גילו חברות העדפה הולכת וגוברת של אסטרטגיה של חקלאות ויישובי קבע על פני אסטרטגיה של ציידים לקטים נודדים.  דיימונד מציין מספר גורמים שגרמו לכך:
 +
 
 +
* הקטנת מספר הכחדת בעלי חיים גדולים על ידי האדם ברווב מקום התיישבות של האדם ובכך הקטנת חשיבות הצייד.
 +
* התפתחות זנים חקלאיים טובים יותר במהלך השנים בסהר הפורה והן בסין וכנראה במספר מרכזים חקלאיים עצמאיים אחרים- זנים בעלי גרגרים ופירות גדולים יותר.
 +
* התפתחות טכנולוגיות של חקלאות וגידול מזון - כמו [[ממגורה]] לאגירת מזון, סלים, מגלים וכו'.
 +
* הגידול בכמות המזון והפסקת הנדידה (שמחייבת נשיאת ילדים שאינם יכולים ללכת) הובילה לגידול אוכלוסין וחברות גדולות יותר אלה נהנו מיתרון מספרי בקרבות מול ציידים לקטים. כמו כן ההתמחות של חברות החקלאות איפשרה לקיים מעמד של לוחמים מקצועיים, של פקידים ואנשי דת שאיפשרו צבאות לוחמים יעילים יותר.
 +
 
 +
===דעות אחרות===
 +
הגורם העיקרי למהפכה החקלאית, לדעת צ'ילד, היה האקלים הגלובלי בסוף עידן הקרח האחרון, עידן הקרח וִירְם. צ'ילד גרס כי האקלים החם והיבש הביא ליעילות מוגברת בעיבוד תבואה, אך גם כפה את היישוב לצד מקורות מים. בסופו של דבר טען צ'ילד כי המורכבת החברתית הצומחת הובילה למהפכה שנייה, המהפכה האורבאנית, בה נבנו הערים.
 +
 
 +
לאחרונה טען איאן הודר, מנהל החפירות באתר צ'טלהויוק, כי החברות המיושבות ראשונות, והמהפכה אותה הן יצגו, קדמו להתפתחות החקלאות. טענתו היא פיתוח דבריו של ז'אק קווין, חופר האתר הנאטופי מורייבת בצפון סוריה, לפיהם המהפכה הניאוליתית נבעה משינוי מהפכני בפסיכולוגיה האנושית - מהפכת סמלים אשר הולידה אמונות חדשות בנוגע לעולם וטקסים חברתיים הקשורים לצלמיות אישה ואסוף שיטתי של קרני שור הבר.
    
==השפעות החברה החקלאית==
 
==השפעות החברה החקלאית==

תפריט ניווט