שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 93: שורה 93:     
===תחבורה ציבורית גם בסוף השבוע===
 
===תחבורה ציבורית גם בסוף השבוע===
 +
;הצעדים המוצעים:
 
* התחבורה הציבורית תיתן מענה גם לצרכי נוסעים בסופי השבוע.  הדבר יעשה תוך שמירה על הצביון של שכונות דתיות.
 
* התחבורה הציבורית תיתן מענה גם לצרכי נוסעים בסופי השבוע.  הדבר יעשה תוך שמירה על הצביון של שכונות דתיות.
* במקביל להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, תצומצם פעילות מסחרית בשבת שמתקיימת כיום בקניונים מחוץ לערים, דבר שגם תורם לפרבור וגם פוגע בעסקים קטנים ועירוניים.
+
* במקביל להפעלת תחבורה ציבורית בשבת, תצומצם פעילות מסחרית בשבת שמתקיימת כיום בקניונים מחוץ לערים. בהתאם לאמנת גביזון- מידן[http://www.gavison-medan.org.il/myshabbat/]
 +
* ניתן להוסיף בשבת סגירה ואו מיתון תנועה של רחובות שכונתיים למכוניות בשבת, והפעלתם במתכונת של מדרחוב או של [[שדרות אופניים]] כדי לעודד הליכה ברגל ושימוש באופניים ובאמצעים רכים אחרים.  
   −
ראשית יש לציין כי כבר היום יש תחבורה ציבורית כמו מוניות ספיישל ומוניות שירות. המצב של העדר תחבורה ציבורית רבת קיבולת רשמית בשבת לא מונע חילול שבת, וגורר מסחר בשבת בפרברים ותעסוקה בשבת בתחנות דלק. במקביל הוא יוצר קרקוע מאונס של מי שרוצה לנסוע אבל אינו יכול.
+
;הסבר:
 +
יש לציין כי כבר היום יש פעילות של תחבורה ציבורית כמו מוניות ספיישל ומוניות שירות וכן תחבורה ציבורית בחיפה. המצב של העדר תחבורה ציבורית רבת קיבולת רשמית בשבת לא מונע חילול שבת, וגורר מסחר בשבת בפרברים ותעסוקה בשבת בתחנות דלק. במקביל הוא יוצר קרקוע מאונס של מי שרוצה לנסוע אבל אינו יכול. במקביל, העדר תחבורה ציבורית בשבת גורם לרבים להחזיק ברכב פרטי כדי לאפשר לטייל ברחבי הארץ ולבקר קרובים.  
   −
במקביל, העדר תחבורה ציבורית בשבת גורם לרבים להחזיק ברכב פרטי כדי לאפשר לטייל ברחבי הארץ ולבקר קרובים.
+
הנתונים הבאים נאספו במחקר שהתבצע על-ידי מינהל תכנון, מחקר וכלכלה; והוצגו ע"י ראש המינהל, בני פפרמן, באמנת גביזון מידן[http://www.gavison-medan.org.il/ishabbat/?aid=bebe36fc6a993f4ba17e69520d37ae86]:
 +
* 345 אלף איש, שהם 18.9% מהשכירים במשק בגילאי 18 ואילך, עובדים לפחות פעם אחת בחודש בשבת. מקרב העובדים בימי שבת 65% הם יהודים ותיקים, 17% הם עולים חדשים ו-18% הם ערבים. רוב העובדים הם צעירים בגילאים 25-35, רובם בעלי נתוני השכלה נמוכים יחסית ושכרם החודשי נמוך מהשכר הממוצע במשק.
 +
* 30% מהעובדים בשבת אינם מקבלים את השכר המוגדל המגיע להם עבור עבודתם בשבת.
 +
* 17% מהציבור קונה בפועל בקניונים בשבתות.
 +
* 65% מהציבור תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית בשבת.   
 +
 
 +
לשילוב של תחבורה ציבורית בשבת יחד עם הפסקת המסחר בשבת היתרונות הכלכליים, החברתיים והסביבתיים הבאים:
 +
* '''אכיפה קלה של יום מנוחה''' - אכיפה קלה וזולה של יום מנוחה למאות אלפי עובדים עניים שמתקשים לעמוד על זכותם לקבל יום מנוחה כחוק, ותשלום עבור שעות נוספות. חוק יום המנוחה הוא חוק חברתי במהותו שנועד לאפשר ימי מנוחה והתרגעות גם לעניים.
 +
* '''הקטנת פרבור המסחר'''. פרבור המסחר גורר אחריו פרבור מגורים. ה[[פרבור]] עצמו גורם לבעיות חברתיות רבות וכן לאי יעילות של התחבורה הציבורית והגדלת הביקוש לשימוש ברכב פרטי.
 +
* '''סיוע לעסקים קטנים''' שנמצאים בתוך העיר (ולכן אינם יכולים לפתוח עסק בשבת כחוק, וגם יתקשו לעבוד 7 ימים בשבוע,  היות והם עסק קטן). עסקים קטנים תורמים יותר למסחר ולהקטנת אי שוויון.
 +
* ''שיפור המרקם העירוני והקטנת אי השוויון'''. החזרת העסקים לתוך העיר תשפר את השירותים העירוניים שהעיר יכולה לספק במרחק הליכה. במקביל היא תגדיל הכנסות של עיריות שכן תשלומי עסקים הם מקור עיקרי לתשלומי ארנונה. כאשר עסקים נודדים לפרברים נהנות מכך מספר מועצות מקומיות בעלות אוכלוסיה קטנה ועשירה ותושבי הערים משלמים על כך בתשלומי ארנונה גבוהים יותר. רוב העסקים שנמצאים בקניונים מתאפיינים בשייכות לרשתות ענק שמקטינות את זרימת הכסף חזרה לקהילה המקומית.
 +
* '''הגדלת שעות המנוחה של המוכרים.''' כאשר מגדילים את שעות הפעילות של סקטור שלם שעוסק במכירות, הדבר גורם לכך שכלל המוכרים נאלצים לעבוד שעות רבות יותר, אבל סך ההכנסות בענף לא משתנה. כך שאותה כמות מכירות מתחלקת על פני שעות עבודה רבות יותר. הקטנת כמות שעות המכירה לא תפגע בפרנסת המוכרים אבל תגדיל את שעות הפנאי שלהם.
 +
* '''הגדלת השימוש בתחבורה ציבורית''' תחבורה ציבורית בשבת תאפשר ליותר אנשים לוותר על מכונית גם במהלך שאר השבוע ולהשתמש בתחבורה ציבורית.
 +
* '''הגדלת השקט בשבתות''' תחבורה ציבורית לאו דווקא תפגע בצביון השבת, והיא עשויה לשפר את השקט בשעות השבת. עוצמה של רעש יורדת בפונקציה של ריבוע המרחק ממקור הרעש. ולכן אוטובס שמרעיש פי 2 , אבל נמצא במרחק גדול פי 2 מרחוב מסויים, יגרום לעוצמת רעש נמוכה פי 2 לגבי אותו רחוב. המתכונת המוצעת היא הפעלת אוטובוסים בצורה מצומצמת, ברחובות ראשיים וללא כניסה לשכונות, ובהמשך הדבר יבוצע על ידי חשמליות, כך שסה"כ השבתות עם תחבורה ציבורית יהיו שקטות יותר מאשר שבתות ללא תחבורה ציבורית.
 +
* '''מניעת כפייה דתית''' תחבורה ציבורית בשבת תמנע כפייה דתית ו"קרקוע מאונס" ותאפשר לאנשים לבחור מה ברצונם לעשות. כיום קרקוע זה חל בעיקר על העניים ועל בני נוער וספק אם הוא תורם לאווירת השבת (בני נוער משועממים שתקועים ללא יכולת ניידות) או להתקרבות אמיתית לדת.
 +
*''' שיפור הבטיחות בדרכים''' תחבורה ציבורית בשבת ובליל שבת, יחד עם עירוב שימושי קרקע יכולים להקטין את התופעה של נהיגה בשכרות, ושל נהגי סופשבוע עייפים (חיילים לדוגמה) דבר שגובה חיי אדם יקרים. מובן שם פחות תנועת מכוניות בתוך השכונות פרושו רחובות נעימים, בטוחים ושקטים יותר.
    
===תכנון אלמנטים===
 
===תכנון אלמנטים===

תפריט ניווט