שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 20 בתים ,  09:16, 23 באוגוסט 2011
שורה 18: שורה 18:     
ניתן לחלק את הגורמים המסרטנים גם לפי המקורות העיקריים לחשיפה של בני אדם אליהם:
 
ניתן לחלק את הגורמים המסרטנים גם לפי המקורות העיקריים לחשיפה של בני אדם אליהם:
*  חשיפה דרך מקורות העבודה -  גורמים מסרטנים הנמצאים בעיקר בסביבת העבודה. חומרים כימים ותהליכים פיסיקליים (לדוגמה קרינה מייננת) המשמשים תעשיות שונות. יש תעשיות שבהן יש חשיפה גבוהה בהרבה לגורמים מסרטנים - טכנאים החשופים לקרינה, עובדים בתעשיות פלסטיק או ציפוי מתכות, עובדים החשופים לאדי דלק ועוד. בישראל חשיפות אלו אמורות להיות מנוטרות ולקלב טיפול על ידי משרד התמ"ת.  
+
'''חשיפה דרך מקורות העבודה''' -  גורמים מסרטנים הנמצאים בעיקר בסביבת העבודה. חומרים כימים ותהליכים פיסיקליים (לדוגמה קרינה מייננת) המשמשים תעשיות שונות. יש תעשיות שבהן יש חשיפה גבוהה בהרבה לגורמים מסרטנים - טכנאים החשופים לקרינה, עובדים בתעשיות פלסטיק או ציפוי מתכות, עובדים החשופים לאדי דלק ועוד. בישראל חשיפות אלו אמורות להיות מנוטרות ולקלב טיפול על ידי משרד התמ"ת.  
* חשיפה דרך זיהום סביבתי - גורמים מסרטנים שמצויים בסביבה בה אנו חיים. חשיפה לזיהומים מסרטנים כמו [[זיהום אוויר]] ו[[זיהום מים]]. בישראל הניטור של מזהמים אלה אמורים להתבצע על ידי [[המשרד להגנת הסביבה]]. חקיקה סביבתית כמו [[חוק אוויר נקי]] אמורה להקטין את הבעיה. עם זאת, קיימות מאות אלפי תרכובות שאנו חשופים אליהם במהלך חיי היום-יום ואין כיום יכולת לזהות ולדעת מה ההשפעות הישירות והצולבות של כל תרכובות אלה.
+
* '''חשיפה דרך זיהום סביבתי''' - גורמים מסרטנים שמצויים בסביבה בה אנו חיים. חשיפה לזיהומים מסרטנים כמו [[זיהום אוויר]] ו[[זיהום מים]]. בישראל הניטור של מזהמים אלה אמורים להתבצע על ידי [[המשרד להגנת הסביבה]]. חקיקה סביבתית כמו [[חוק אוויר נקי]] אמורה להקטין את הבעיה. עם זאת, קיימות מאות אלפי תרכובות שאנו חשופים אליהם במהלך חיי היום-יום ואין כיום יכולת לזהות ולדעת מה ההשפעות הישירות והצולבות של כל תרכובות אלה.
* חשיפה דרך התנהגות אישית - גורמים מסרטנים שאנשים נחשפים אליהם באופן אקטיבי על ידי הרגלים עישון, של תזונה, חשיפה לשמש.  
+
* '''חשיפה דרך התנהגות אישית''' - גורמים מסרטנים שאנשים נחשפים אליהם באופן אקטיבי על ידי הרגלים עישון, של תזונה, חשיפה לשמש.  
   −
חלוקה זו לא תמיד חדה. מקורות זיהום של מפעלים מזהמים גורמים לפעמים לזיהום סביבתי מסרטן עבור תושבים הגרים סמוך למפעל ולא רק לעובדי המפעל. יש חומרים מסרטנים כמו [[דיוקסן]] שראשית הזיהום שלהם היא בזיהום אוויר, אלא שלאחר מכן הם יכולים לגרום לסרטן על ידי כניסה לשרשת המזון, ולהוות סיכון על ידי התנהגות אישית בתזונה.
+
חלוקה זו לא תמיד חדה. מקורות זיהום של מפעלים מזהמים גורמים לפעמים לזיהום סביבתי מסרטן עבור תושבים הגרים סמוך למפעל ולא רק לעובדי המפעל. יש חומרים מסרטנים כמו [[דיוקסין]] שראשית הזיהום שלהם היא בזיהום אוויר, אלא שלאחר מכן הם יכולים לגרום לסרטן על ידי כניסה לשרשת המזון, ולהוות סיכון על ידי התנהגות אישית בתזונה.
    
==גורמים מסרטנים וודאיים==
 
==גורמים מסרטנים וודאיים==

תפריט ניווט