שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 2,856 בתים ,  02:10, 15 בנובמבר 2010
שורה 42: שורה 42:     
====אקוויפר החוף====
 
====אקוויפר החוף====
[[אקוויפר החוף]] משרע מתחת לפני הקרקע מאזור בינימינה בצפון ועד איזור ניר-עם בדרום, ומהגבעות המזרחיות של השפלה ועד לים. שאיבת יתר הובילו להמלחת בארות ויחד עם זיהום מי תהום הדבר הוביל לסגירת בארות רבות באקוויפר זה.  
+
{{הפניה לערך מורחב|אקוויפר החוף}}
 +
אקוויפר החוף משתרע לאורך חוף הים התיכון, מקיסריה בצפון ועד רצועת עזה בדרום. מהגבעות המזרחיות של השפלה ועד לים. המים באקוויפר זה נאגרים בתוך אבן חול, חול וכורכר. בעבר הופקו ממנו כ-400-600 מליוני מטרים מעוקבים בשנה, ואילו כיום, כתוצאה משאיבת יתר, המלחה וזיהום מופקים ממנו רק כ-300 מיליוני מטרים מעוקבים, שהם כ-15% מצריכת המים הישירה של אזרחי מדינת ישראל.
 +
 
 +
למרות זאת, אקוויפר החוף חשוב לתושבי ישראל משום שניתן לאגור בו עד 2 מיליארדי קוב מים, זאת בניגוד לכמה מאות מיליוני קוב שניתן לאגור באקוויפר ההר ובכנרת. מסיבה זו יש צורך ידוע לשקם את המאגר לאפשרות אגירה רב שנתית, למרות הקשיים הרבים לבצע דבר זה.
 +
 
 +
אקוויפר החוף קרוב למרכזי האכולוסיה, וכן קל וזול לשאוב ממנו את המים, היות והם קרובים לפני השטח. מסיבות אלו המאגר נוצל בצורה אינטנסיבית בעבר ונגרמו לו נזקים כבדים, עד כדי הפיכת רוב המים בו לבלתי ראויים לשתייה בתקנים מערביים.
 +
 
 +
מי התהום באקוויפר החוף חשופים מאוד לזיהום מים, זיהום קרקע והמלחה משתי סיבות עיקריות:
 +
# מעל אקוויפר החוף נמצא האזור המיושב ביותר במדינת ישראל. מעליו נבנו יישובים רבים, מפעלים, שדות חקלאיים, כבישים ועוד. כל אלה פולטים מזהמים, מלחים ורעלים רבים, המחלחלים אל תוך מי התהום.
 +
# לאורך השנים התבצעה שאיבת יתר של מי תהום מאקוויפר החוף שגרמה לחדירת של מי ים לאקוויפר ולהמלחת המים שבו.
 +
 
 +
הבתים, מגרשי החניה, הכבישים והמדרכות שנבנו מעל האוויפר תורמים לא רק לזיהום האקוויפר, אלא גם מונעים חלחול של מי גשמים לתוכו בגלל איטום הקרקע, דבר שמקטין את אחוז המים המתוקים שנכנסים למאגר. לעומת המגמה של זיהום מי התהום שמקבלת בשנים האחרונות תשומת לב רבה יותר וניטור, איטום הקרקע רק גדל בגלל גידול [[אוכלוסיית ישראל]] ו[[פרבור]] רצועת החוף.
 +
 
 +
בשנים האחרונות יש מאמצים מצד הרשויות לנטר והלגביל את מקרי הזיהום, לצמצם את שאיבת היתר ולהזרים מים למאגר תוך נסיון לשקמו. עם זאת, צפוי המשך זיהום המאגר בגלל המשך הפעילות האנושית, וכן בגלל שחלק מהזיהום וההמלחה היא תוצאה של פעילות אנושית מהעבר.
 +
 
 
====אקוויפר ההר====
 
====אקוויפר ההר====
 
אקוויפר ההר מתחלק לאקוויפר ירקון-תנינים, או ההר המערבי הזורם מקו פרשת המים מערבה, ולאקוויפר ההר המזרחי הזורם לכיוון בקעת הירדן.  
 
אקוויפר ההר מתחלק לאקוויפר ירקון-תנינים, או ההר המערבי הזורם מקו פרשת המים מערבה, ולאקוויפר ההר המזרחי הזורם לכיוון בקעת הירדן.  

תפריט ניווט