שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
יש מספר מנגונים המקשרים בין '''[[אי שוויון כלכלי]] ועוני לבין השפעות של בני האדם על הסביבה הטבעית'''. יש סוגים שונים של עוני ושל אי שוויון בחברות שונות ובהתאם לכך יש מנגונים שונים של השפעה סביבתית.  
+
יש מספר מנגונים המקשרים בין '''[[אי שוויון כלכלי]] ו[[עוני]] לבין השפעות של בני האדם על הסביבה הטבעית'''. יש סוגים שונים של עוני ושל אי שוויון בחברות שונות ובהתאם לכך יש מנגונים שונים של השפעות ובעיות סביבתית.  
    
==אי שוויון ועוני בחברות פרה תעשתיות==
 
==אי שוויון ועוני בחברות פרה תעשתיות==
בחברות פרה-חלקאיות או פרה-תעשתיות המנגונים ניתן ליישם הגדרות של עוני הן שונות וכך גם מארג היחסים עם הסביבה. בחברת ציידים לקטים ובחברות חקלאיות ופרה תעשתיות, התפקיד של השוק מוגבל, ועיקר העושר והרווחה הכלכלית נובעים מייצור עצמי של קהילה מסויימת, או של משק חקלאי אותרקי. הקושי להשוות בין חברות אלה לחברות מודרניות נובע מכך שייתכן שבט שיש לו הכנסה כספית רשמית אפסית, המתקיים דרך לקטות צייד, חקלאות מקומית, ואולי גם סחר חליפין, ולכן תושבים של חברות אלה יכולים בטעות להחשב כעניים.  
+
בחברות פרה-חלקאיות או פרה-תעשתיות ההגדרות והאופי של עוני ושל אי שוויון הן שונות מאשר של עוני בחברה התעשייתית וכך גם מארג היחסים עם הסביבה. בחברת ציידים לקטים ובחברות חקלאיות ופרה תעשתיות, התפקיד של השוק מוגבל, ועיקר העושר והרווחה הכלכלית נובעים מייצור עצמי של קהילה מסויימת, או של משק חקלאי אותרקי.  
   −
הגדרה אחרת של עוני היא דרך הבטחון הכלכלי או מספר הימים והשנים בהם יכול פרט לשרוד בעתיד בהסתברות מסויימת. חלק ניכר מהחברות הפרה -תעשתיות היו בנות קיימא או בעלות השפעה סביבתית נמוכה יחסית לחברה המודרנית בגלל [[טביעת רגל אקולוגית]] אישית נמוכה יותר שנבעה מצריכת [[אנרגיה]] נמוכה יותר. עם זאת, השפעה סביבתית של כלל החברה יכולה לגדול על גידול באוכלוסיה. חלק מהחברות לא היו מקיימות וחלקן נכחדו (ראו [[קריסה (ספר)]]).  
+
סיבה אחת לקושי להשוות בין חברות אלה לחברות מודרניות נובע מכך שייתכן שבט שיש לו הכנסה כספית רשמית אפסית, המתקיים דרך לקטות וצייד, חקלאות מקומית, ואולי גם סחר חליפין, ולכן תושבים של חברות אלה יכולים בטעות להחשב כעניים על ידי מדידה מודרנית.
 +
 
 +
הגדרה אחרת של עוני היא דרך הבטחון הכלכלי או מספר הימים והשנים בהם יכול פרט לשרוד בעתיד בהסתברות מסויימת. חלק ניכר מהחברות הפרה -תעשתיות היו [[קיימות|בנות קיימא]] או בעלות השפעה סביבתית נמוכה יחסית לחברה המודרנית בגלל [[טביעת רגל אקולוגית]] אישית נמוכה יותר שנבעה מצריכת [[אנרגיה]] נמוכה יותר. עם זאת, חברות רבות הגיעו למגבלות טבעיים בגלל גידול האוכלוסיה, מקום בו הן יכלו להשאר במצב יציב או לעבור התדרדרות איטית ובלתי מורגשת. חלק מהחברות לא היו מקיימות וחלקן נכחדו (ראו [[התמוטטות (ספר)]]).
 +
 
 +
סיבות אחרות לקושי להשוות בין חברות מוקדמות לחברות מודרנית בנושא זה הוא האופי המקומי של החברות מצד אחד וכן הטוטליות של העוני מצד אחר ואופיו המוגבל של אי-השוויון מצד שלישי.  
    
בשל האופי המקומי של הכלכלות העתיקות, קריסה של תרבות אחת לא השפיעה כלל או השפיעה מעט על חברות אחרות - זאת בניגוד לכלכלה המודרנית [[גלובליזציה|גלובלית]] שבה יש הרבה יותר תלות הדדית בין מדינות - דבר שבא לידי ביטוי לדוגמה ב[[משבר המזון העולמי 2007-2008]] , במשבר הדיג העולמי, ועוד.  
 
בשל האופי המקומי של הכלכלות העתיקות, קריסה של תרבות אחת לא השפיעה כלל או השפיעה מעט על חברות אחרות - זאת בניגוד לכלכלה המודרנית [[גלובליזציה|גלובלית]] שבה יש הרבה יותר תלות הדדית בין מדינות - דבר שבא לידי ביטוי לדוגמה ב[[משבר המזון העולמי 2007-2008]] , במשבר הדיג העולמי, ועוד.  
 +
 +
מצד שני, ברוב החברות העתיקות לא היו מנגונים של סיוע מהמדינה או שהסיוע היה מזערי, ולכן עוני ומצוקה גדולים מידי היו יכולים להסתיים בקושי למצוא בן או בת זוג, וכן במוות של פרטים או של המשפחה, כולה ולפעמים של שבטים שלמים. מוות ואי-רבייה של העניים יצרו מצב של ויסות טבעי של העוני ואי- השוויון ולא איפשרו לו לגדול יותר מידי. מצד שני, אי השוויון בחברות קטנות הוא מוגבל. בחברות אלה היו פערים גדולים בכוח הפוליטי אבל לא בהכנסה הכלכלית.
    
==עקומת קוזנץ הסביבתית==
 
==עקומת קוזנץ הסביבתית==
 
[[עקומת קוזנץ הסביבתית]] היא השערה לפיה גידול בתוצר - או [[צמיחה כלכלית]] תוביל להקטנת ההשפעה הסביבתית. רוב החיזוקים לטענה זו מסתכלים על הגדרה צרה של השפעה סביבתית כמו [[זיהום אוויר]] מקומי, כאשר מסתכלים על הגדרה רחבה יותר של השפעה סביבתית - כמו [[טביעת רגל אקולוגית]] יש ספק אם השערה זו נכונה.  
 
[[עקומת קוזנץ הסביבתית]] היא השערה לפיה גידול בתוצר - או [[צמיחה כלכלית]] תוביל להקטנת ההשפעה הסביבתית. רוב החיזוקים לטענה זו מסתכלים על הגדרה צרה של השפעה סביבתית כמו [[זיהום אוויר]] מקומי, כאשר מסתכלים על הגדרה רחבה יותר של השפעה סביבתית - כמו [[טביעת רגל אקולוגית]] יש ספק אם השערה זו נכונה.  
   −
==השפעות סביבתיות של אי שוויון בין מדינות==
+
==השפעות סביבתיות של אי שוויון==
[[דיוויד קורטן]] בספר "[[כשתאגידים שולטים בעולם]]",מציין כי 2 האוכלסיות העולמית שגורמות לנזקים סביבתיים משמעותיים הם אוכלוסיית העניים ביותר והעשירים ביותר. העשירים גורמים לנזקים בגלל צריכה גדולה, ולכן [[טביעת רגל אקולוגית]] משמועתית. העניים בגלל שילוב של ריבוי טבעי גדול וגם בגלל שאיום כליה כלכלי מהיר יותר מהאיום האקולוגי - כך שהם צריכים להסכין לסיכון לכליה עוד שנה, אם זה אומר המלטות מסיכון עוד יום. לצערי אני לא זוכר את המקום המדוייק בספר או את המאמר שבו קורטן עוסק בנושא.
+
[[דיוויד קורטן]] בספר "[[כשתאגידים שולטים בעולם]]",מציין כי 2 האוכלסיות העולמית שגורמות לנזקים סביבתיים משמעותיים הם אוכלוסיית העניים ביותר והעשירים ביותר. העשירים גורמים לנזקים בגלל צריכה גדולה, ולכן [[טביעת רגל אקולוגית]] משמועתית, וכן בגלל נתק שיש להם בין הבחירות שלהם בשוק ובקלפי לבין ההשלכה של זה על הסביבה ועל תושבי המדינות העניות.  
 +
 
 +
העניים גורמים לנזק בגלל שילוב של ריבוי טבעי גדול וגם בגלל שאיום כליה כלכלי מהיר יותר מהאיום האקולוגי - כך שהם צריכים להסכין לסיכון לכליה עוד שנה, אם זה אומר המלטות מסיכון עוד יום.  
   −
==הזנחת עתיד==
+
==הזנחת עתיד בקרב העניים==
מאמר דומה שעוסק בנושאים האלה הוא [[הטיות כלכליות נגד פיתוח מקיים]] מאת קולין קלארק. קלארק חוזר על טענה כלכלית מקובלת ולפיה העניים יותר הם בעלי העדפת זמן הווה חזקה יותר. לדוגמה הוא נותן דייגים עניים הדגים באמצעות חומר נפץ ובכך מכלים במו ידיהם שוניות בהן הם תלויים למחייה. דוגמה דומה היא כריתת יערות לצרכי הסקה ובישול באפריקה תוך עלות סביבתית וכלכלית גדלה עם הזמן. האיום הכלכלי המיידי על העניים מקשה עליהם לקבל החלטות שפירושן רווח כלכלי או סביבתי בעתיד.  
+
במאמר [[הטיות כלכליות נגד פיתוח מקיים]] הכלכלן קולין קלארק מצביע על המגנון של היוון עתיד חזק יותר בקרב העניים. קלארק חוזר על טענה כלכלית מקובלת ולפיה העניים יותר הם בעלי העדפת זמן הווה חזקה יותר. לשם דוגמה קלארק מצביע על דייגים עניים הדגים באמצעות חומר נפץ ובכך מכלים במו ידיהם שוניות בהן הם תלויים למחייה. דוגמה דומה היא כריתת יערות לצרכי הסקה ובישול באפריקה תוך עלות סביבתית וכלכלית גדלה עם הזמן. האיום הכלכלי המיידי של רעב או כלייה מאיים על העניים מקשה עליהם לקבל החלטות שפירושן רווח כלכלי או סביבתי בעתיד.  
   −
הזנחת עתיד יכולה להתקיים גם בהקשר של חברות שלמות ולא רק לפרטים בודדים. רוב הזיהום מיוצר כיום במדינות העניות לשם עברו רוב המפעלים המזהמים. מדינות עניות רבות מנצלות גם משאבי טבע בצורה לא מקיימת כדי להנות מרווחים קצרי טווח. יש כיום מספר דוגמאות כמו [[ימת אראל]] שבהם זיהום חמור או ניצול משאב טבע עד לכילוי גרם לאסון כלכלי.  
+
הזנחת עתיד יכולה להתקיים גם בהקשר של חברות שלמות ולא רק עבור פרטים בודדים. רוב הזיהום מיוצר כיום במדינות העניות. חלק מהסיבה של "עקומת קוזנץ הסביבתית" היא שמפעלים מזהמים רבים עברו מהמדינות העשירות למדינות העניות. מדינות עניות רבות מנצלות גם משאבי טבע בצורה לא מקיימת כדי להנות מרווחים קצרי טווח. יש כיום מספר דוגמאות כמו [[ימת אראל]] שבהם זיהום חמור או ניצול משאב טבע עד לכילוי גרם לאסון כלכלי.  
   −
==בחירה בין אסטרגטגיות רביה==  
+
==גידול ילדים מוגבר בקרב העניים ==  
נושא חשוב אחר קשור לברירה של יחידים בין אסטרגיית רבייה K ל-R. באופן כללי בטבע, מינים ופרטים צריכים להכריע בין אסטרגטיה R - השקעה קטנה בכל צאצא והפקת הרבה צאצאים שסיכוי השרידה של כל אחד מהם הוא נמוך, לבין אסטרגיית K - רבייה שבה מגדלים מעט צאצאים בהשקעה מרובה ועם סיכויי שרידה גבוהים.  
+
עוני גבוה קשור להגדלת הילודה ולכן להגברת בעיות סביבתיות. עוני קשור לברירה של יחידים בין אסטרגיית רבייה K ל-R. באופן כללי בטבע, מינים ופרטים צריכים להכריע בין אסטרגטיה R - השקעה קטנה בכל צאצא והפקת הרבה צאצאים שסיכוי השרידה של כל אחד מהם הוא נמוך, לבין אסטרגיית K - רבייה שבה מגדלים מעט צאצאים בהשקעה מרובה ועם סיכויי שרידה גבוהים.  
   −
בני האדם עם בעלי אסטרטגיית K מובהקת ומגדלים מעט צאצאים ומשקיעים בכל צאצא עשרות שנות גידול. זאת לעומת בעלי חיים אחרים או צמחים שיכולים להוליד עשרות עד אלפי צאצעים.  
+
בני האדם עם בעלי אסטרטגיית K מובהקת ומגדלים מעט צאצאים ומשקיעים בכל צאצא עשרות שנות גידול. זאת לעומת בעלי חיים אחרים או צמחים שיכולים להוליד עשרות עד אלפי צאצאים שרק בודדים מהם שורדים.  
   −
בחירה בין אסטרטגיית R וK קיימת גם במונחים אנושיים. כאשר יש מערכת בריאות טובה וזולה, יחד עם מערכת חינוך טובה, הגיוני לגדל מעט ילדים ולהשקיע בכל ילד הרבה. לעומת זאת כאשר יש תמותה גבוה של ילדים, או כאשר אין גישה להשכלה ולתהליכי הכשרה למקצועות הדורשים התמחות ונותנים שכר גבוה יותר, הגיוני יותר להוליד מספר גבוה יותר של ילדים.  
+
בחירה בין אסטרטגיית R וK קיימת גם בהקשר האנושי. כאשר יש מערכת בריאות טובה וזולה, יחד עם מערכת חינוך טובה, הגיוני לגדל מעט ילדים ולהשקיע בכל ילד הרבה בתקווה שהוא ילמד מקצוע הדורש השכלה והתמחות. לעומת זאת כאשר יש תמותה גבוה של ילדים, כאשר אין לעניים גישה להשכלה ולתהליכי הכשרה מקצועיים, או כאשר מקצועות מניבים פתוחים רק לאליטה צרה (לדוגמה על ידי הפלייה גזעית או מעמדית), הגיוני יותר להוליד מספר גבוה יותר של ילדים. ההשקעה בכל ילד נמוכה יותר, והוא יכול לסייע בעבודות פשוטות כמו מלאכות תעשייה או עבודה בשדה. בנוסף הילדים משמשים מעין ביטוח פנסיוני עבור ההורים. 
    
למספר הילדים השפעה מכרעת על הקצב בו מגיעים ל[[פיצוץ אוכלוסין]] או לחלופין לסיכוי להגיע להתייצבות אוכלוסיה ברמה שיכולה אולי לאפשר חברה [[קיימות|בת קיימא]].  
 
למספר הילדים השפעה מכרעת על הקצב בו מגיעים ל[[פיצוץ אוכלוסין]] או לחלופין לסיכוי להגיע להתייצבות אוכלוסיה ברמה שיכולה אולי לאפשר חברה [[קיימות|בת קיימא]].  
   −
==שחיתות אי שוויון ונושאי סביבה==
+
==ניתוק של האליטה הכלכלית מתוצאות פעולותיה בשוק==
נושא אחר הוא הקשר בין דמוקרטיה שורשית או העדרה, שחיתות, עוני וסביבה - עוני ואי שוויון גדולים יכולים להוביל ל[[שחיתות]] פוליטית. הדבר מתקיים בעיקר בחברות בהן לעניים אין פנאי או מודעות פוליטת קיימת. כתוצאה מכך לעניים יותר יש פחות זמן וכלים לעקוב אחר הנציגים הנבחרים או להבין כיצד הכרעות פוליטיות משפיעות עליהם. לחלופין שחיתות קיימת יכולה לגרום למצב בו המערכת הפוליטית תלויה בעיקר בכספי תורמים עשירים ולכן לחסם כניסה לנציגים המוענינים להשיג שוויון גדול יותר. מנגנון דומה הוא שליטה של מספר תאגידים גדוליםאו מספר משפחות עשירות על התקשורת כך שמידע הנוגע לאינטרסים פוליטיים של העניים נחסם על ידי אמצעי התקשורת בשליטתם.  
+
כאשר יש אי שוויון גדול, בעיקר אי שוויון בין מדינות. אנשים יכולים לקבל החלטות כלכליות בלי שיהיו מודעים להשלכות של דבר זה על הרווחה של אנשים אחרים ועל הסביבה,
 +
 
 +
 
 +
או שהם מוקפים בתת-חברה שבה התהגות אי-סביבתית באמצעות צריכה מוגברת נחשבת לדבר נורמטיבי.
 +
 
 +
לחלופין התנהגות כזו יכולה להיות נורמה בקרב עסקים כך שקשה לעובד מצוא עבודה, או להתקדם בעבודה, וקשה לעסק למכור ללקוחות או לגייס כסף כאשר הוא מתנהג בצורה אחראית מבחינה סביבתית. כך לדוגמה אנשי עסקים, אנשי מכירות, ופקידים בכירים במערב חייבים ללבוש חליפה ועניבה כדי להיות "ייצוגיים". דבר זה תורם לצריכה גבוהה של חשמל על מיזוג. איש עסקים בודד יתקשה לבחור בלבוש הגיוני יותר באקלים חם בגלל הנורמה הקיימת. נורמות דומות התקיימו לדוגמה גם בהקשר של טיסות או של החזקת רכב שמשמשים כסמל סטטוס והם צרכנים גבוהים של אנרגיה ויצרנים של זיהום משמעותי.
 +
 
 +
במצב של אי שוויון, קל יותר להסתיר ולהרחיק מהצרכן, תוצאות ההרסניות של החלטות כלכליות וצרכניות שלו.  כך גם הדבר לגבי משקיעים בפירמות ומקבלי החלטות בפירמות. כך לדוגמה [[זיהום האוויר]] שנגרם בשל הזיקוק של [[דלק מחצבי]] לתעשיה ולחשמל ובשל הפקה של חשמל, מרוכז באיזורי תעשייה ובחלקי עיר שבהם מתגוררים תושבים עניים. בישראל [[[זיהום האוויר במפרץ חיפה]] וזיהומים נוספים באיזור [[רמת חובב]] ובעכו הן דוגמאות לכך שהתושבים העניים יותר משלמים את מחיר ההחלטות הכלכליות שמקבלים העשירים.
 +
 
 +
כאשר מדובר באי-שוויון בין מדינות המצב קיצוני עוד יותר - כך שצרכני יהלומים וזהב לא מודעים בהכרך למחיר ההרג והזיהום שנגרם בתהליכי הכרייה. כך גם הנושא ברוב התעשיות המזהמות - רוב הצרכנים אינם מודעים להשלכות של פעולותיהם, ואם הם מודעים ברמה השכלית, הם אינם חווים את התוצאות ברמה היומיומית או קשורים בצורה רגשית לאנשים שנפגעו מפעולות אלה. 
 +
 
 +
כאשר אי השוויון קטן, או כאשר יש יותר כוח לעובדים ולשכנים של תעשיות מזהמות, יש חשיפה גבוהה יותר לעלויות הייצור, ודרישה ל[[הפנמת עלויות]]. כמו כן, במצב זה, גם לעניים יש אפשרות לנסות לשנות את הנורמות החברתיות והצרכניות, על ידי ארגון חרם צרכנים או רתימת כוח הקנייה שלהם עצמם.
 +
 
 +
==ניתוק של האליטה הפוליטית מתוצאות החלטות פוליטיות שלה ==
 +
נושא אחר הוא הקשר בין דמוקרטיה שורשית או העדרה, שחיתות, עוני וסביבה. עוני ואי שוויון גדולים יכולים להוביל ל[[שחיתות]] פוליטית. הדבר מתקיים בעיקר בחברות בהן לעניים אין פנאי או מודעות פוליטת קיימת. השחיתות גורמת ליצירת בעיות סביבה ולאי התמודדות איתן.
 +
 
 +
כתוצאה מכך לעניים יותר יש פחות זמן וכלים לעקוב אחר הנציגים הנבחרים או להבין כיצד הכרעות פוליטיות משפיעות עליהם. לחלופין שחיתות קיימת יכולה לגרום למצב בו המערכת הפוליטית תלויה בעיקר בכספי תורמים עשירים ולכן לחסם כניסה לנציגים המוענינים להשיג שוויון גדול יותר. מנגנון דומה הוא שליטה של מספר תאגידים גדולים או מספר משפחות עשירות על התקשורת כך שמידע הנוגע לאינטרסים פוליטיים של העניים נחסם על ידי אמצעי התקשורת בשליטתם.  
    
השחיתות עצמה יכולה לגרום ל[[לולאת משוב]] מחזקת שבה הייאוש של האזרחים משינוי דרך המערכת הפוליטית גדל, ולכן נכנסים למערכת זו עוד ועוד גורמים אינטרסנטים שמייצגים אוכלוסיות חזקות יותר כמו בעלי הון, וועדי עובדים חזקים וכו', או מפלגות פופליסיטיות שדואגות להשאיר את המצביעים שלהן במצב עני כדי לשמור על מאגר מצביעים.  
 
השחיתות עצמה יכולה לגרום ל[[לולאת משוב]] מחזקת שבה הייאוש של האזרחים משינוי דרך המערכת הפוליטית גדל, ולכן נכנסים למערכת זו עוד ועוד גורמים אינטרסנטים שמייצגים אוכלוסיות חזקות יותר כמו בעלי הון, וועדי עובדים חזקים וכו', או מפלגות פופליסיטיות שדואגות להשאיר את המצביעים שלהן במצב עני כדי לשמור על מאגר מצביעים.  
    
בצד הסביבתי המשמעות היא שחיתות שמופנית נגד האוכלוסיה והעדפת אינרטסים קצרי טווח של שחקנים שקורבים לצלחת על פני אינטרסים ארוכי טווח של הבוחרים. שחיתות יכולה גם להגדיל פערים - דבר שמהווה לולאת משוב שמחזקת את כל שאר המנגונים האחרים.
 
בצד הסביבתי המשמעות היא שחיתות שמופנית נגד האוכלוסיה והעדפת אינרטסים קצרי טווח של שחקנים שקורבים לצלחת על פני אינטרסים ארוכי טווח של הבוחרים. שחיתות יכולה גם להגדיל פערים - דבר שמהווה לולאת משוב שמחזקת את כל שאר המנגונים האחרים.
 +
 +
בספר [[התמוטטות (ספר)|התמוטטות]] מנסה הסופר והביולוג [[ג'ארד דיימונד]] להבין את הסיבות לקריסה של חברות שונות לאורך ההיסטוריה בגלל תהליכים הרסניים שעוברים על החברה והסביבה שלהם. אחת הסיבות שהוא מציין היא אי יכולת של החברה לגלות את המשבר בו היא מצויה, ואי יכולת להתמודד עם משבר זה. לפי דיימונד סיבה אחת לאי יכולת התמודדות היא התנגשות בין האינטרסים קצרי הטווח של האליטה שמקבלת את ההחלטות לבין האינטרסים ארוכי הטווח של האוכלוסיה כולה. במיוחד דבר זה בעייתי אם האליטה מצליחה לבודד את עצמה מההשלכות של מעשיה.
 +
 +
דיימונד מביא לדוגמה את האצולה הנורדית בגרינלנד שהיתה עסוקה במלחמות פנימיות וצבירת עושר על ידי רעיית יתר וניצול יתר של הקרקע. דיימונד טוען שהאליטה של האוכלוסיה המערבית כמו זו שחיה בארה"ב יכולה לנסות לבודד את עצמה מהשפעות דומות - על ידי מגורים בשכונות מבודדות או שתיית מים מבקבוקים לדוגמה. הוא מזכיר פרשיות כמו [[אנרון]] שבהם האליטה העסקית יכולה לשאוב רווח עצום לטווח הקצר על חשבון הציבור.
    
==חיזוק תרבות הצריכה ==
 
==חיזוק תרבות הצריכה ==
הסוציולוגית [[ג'ולייט שחור]] (Juliet Schor) והכלכלן רוברט ה. פרנק (Robert H. Frank) בדקו את המידה שבה פעילות כלכלית מומרצת על ידי היכולת של צריכה לייצג מעמד חברתי. שחור, בספרה TheOverspent American טוענת כי הגידול באי השוויון בשנות ה-80 וה-90 הוביל בצורה חזקה לשאיפות גדולות יותר של הכנסה, צריכה גדולה יותר, חסכון נמוך יותר, וחוב גדול יותר.
+
הסוציולוגית [[ג'ולייט שחור]] (Juliet Schor) והכלכלן רוברט ה. פרנק (Robert H. Frank) בדקו את המידה שבה פעילות כלכלית מומרצת על ידי היכולת של צריכה לייצג מעמד חברתי. שחור, בספרה The Overspent American טוענת שחור כי הגידול באי השוויון בשנות ה-80 וה-90 הוביל בצורה חזקה לשאיפות גדולות יותר של הכנסה, צריכה גדולה יותר, חסכון נמוך יותר, וחוב גדול יותר.
 +
 
 +
דבר זה מתקשר למנגנון אחר - שבו ככל שמוסד של השוק הופך להיות מוסד חברתי חשוב ומרכזי יותר ומוסדות חברתיים אחרים כמו משפחה, קהילה, דתות ותרבויות הופכים להיות חלשים יותר, יש השקעה גדולה יותר בסינגלים דרך השוק על ידי השקעה בעבודה, ועל ידי [[צריכת ראווה]], שכן השוק והמוצרים בו מספקים תחליף למסגרות האחרות.
 +
 
 +
ל[[תרבות הצריכה]] השפעות סביבתיות רבות, החל מניתוק הקשר בין פעולה לבין תוצאה, עבור ב[[אופטימיזם טכנולוגי]] וכלה בהגדלה נוספת של העוני ופירור מסגרות קהילתיות. השפעה מרכזית של תרבות הצריכה היא עידוד של צריכה כדרך לביטוי עצמי. לצד הגדלת האוכלוסיה, הגדלת הצריכה לנפש, מהווה אחד מ-2 גורמי היסוד הראשיים שגורמים לדלדול משאבים ,להפרעות סביבה ולזיהום.  
   −
דבר זה מתקשר למנגנון אחר - שבו ככל שמוסד של השוק הופך להיות מוסד חברתי חשוב ומרכזי יותר ומוסדות חברתיים אחרים כמו משפחה, קהילה, דתות ותרבויות הופכים להיות חלשים יותר, יש השקעה גדולה יותר בסינגלים דרך השוק על ידי השקעה בעבודה, ועל ידי [[צריכת ראווה]], שכן השוק והמוצרים בו מפסקים תחליף למסגרות האחרות.
   
==פעילות סביבתית נגד אי שוויון==
 
==פעילות סביבתית נגד אי שוויון==
 
בעקבות הקשרים הרבים בין אי שוויון חברתי וכלכלי לבין בעיות סביבה, פעילי [[סביבתנות|סביבה]], ו[[קיימות]] כמו גם [[כלכלה אקולוגית|כלכלנים אקולוגיים]] רבים רואים בצמצום של אי השוויון מטרה מרכזית, כך שלדוגמה הנושא הוא אחת המטרות של [[פרמקלצ'ר]], ושל [[האגודה האירופאית לכלכלה אקולוגית]].
 
בעקבות הקשרים הרבים בין אי שוויון חברתי וכלכלי לבין בעיות סביבה, פעילי [[סביבתנות|סביבה]], ו[[קיימות]] כמו גם [[כלכלה אקולוגית|כלכלנים אקולוגיים]] רבים רואים בצמצום של אי השוויון מטרה מרכזית, כך שלדוגמה הנושא הוא אחת המטרות של [[פרמקלצ'ר]], ושל [[האגודה האירופאית לכלכלה אקולוגית]].

תפריט ניווט