שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 77 בתים ,  18:10, 10 באוגוסט 2009
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1: −
'''אנרגיה גאותרמית''' (Geothermal Power) היא אנרגיה המופקת מהחום שאגור מתחת לקרקע של כדור הארץ ומשמשת בדרך כלל לשם חימום ולהפקת חשמל. נכון לשנת 2007, אנרגיה גאותרמית, שהיא ''במידה מסוימת'' סוג של [[אנרגיה מתחדשת]], סיפקה כ-1% מהאנרגיה העולמית.  
+
'''אנרגיה גאותרמית''' (Geothermal Power) היא אנרגיה המופקת מהחום שאגור מתחת לקרקע של כדור הארץ ומשמשת בדרך כלל לשם חימום ולהפקת חשמל. נכון לשנת 2007, אנרגיה גאותרמית, שהיא ''במידה מסוימת'' סוג של [[אנרגיה מתחדשת]], סיפקה כ-1% מ[[משק האנגרגיה העולמי|האנרגיה העולמית]].  
    
==שיטות להפקת חשמל==
 
==שיטות להפקת חשמל==
כדי להפיק חשמל ניתן להשתמש ב-3 שיטות - קיטור יבש, 'הבזקה' ובינארי, כתלות בטמפרטורה בעומק ובאיכות המים והקיטור באזור. בשימוש בקיטור יבש ו'הבזקה' הקיטור (יחד עם גזים ויסודות נוספים ממעבה האדמה) משוחרר לאטמוספרה לאחר השימוש ואינו מוחזר לקרקע. היות וקצב ניצול הקיטור גבוה ממהירות ההתחדשות שלו, שיטות אלו אינן בגדר אנרגיה מתחדשת. בשיטה הבינארית, הנוזלים הגאו תרמיים מוזרקים חזרה לקרקע לאחר השימוש כדי שיוכלו לקלוט שוב חום. בחלק מהמקומות מאגר המים הטבעי שהפיק את הקיטור ממאגרי המגמה התת קרקעיים התכלה ויש צורך להחזיר עוד מים כדי לייצב את המלאי. רוב המאגרים הגאו תרמיים הם בעלי יותר נוזלם מאשר חום, כך שהחדרת נוזלים חזרה לקרקע יכולה לקרר את מאגר החום, כך שיש לבצע זאת באופן מבוקר, או להחזיר את המים במקום מרוחק.  
+
כדי להפיק חשמל ניתן להשתמש ב-3 שיטות - קיטור יבש, 'הבזקה' ובינארי, כתלות בטמפרטורה בעומק ובאיכות המים והקיטור באזור. בשימוש בקיטור יבש וב'הבזקה' הקיטור (יחד עם גזים ויסודות נוספים ממעבה האדמה) משוחרר לאטמוספירה לאחר השימוש ואינו מוחזר לקרקע. היות וקצב ניצול הקיטור גבוה ממהירות ההתחדשות שלו, שיטות אלו אינן בגדר אנרגיה מתחדשת.  
 +
 
 +
בשיטה הבינארית, הנוזלים הגאו-תרמיים מוזרקים חזרה לקרקע לאחר השימוש כדי שיוכלו לקלוט שוב חום. בחלק מהמקומות מאגר המים הטבעי שהפיק את הקיטור ממאגרי המגמה התת קרקעיים התכלה ויש צורך להחזיר עוד מים כדי לייצב את המלאי. רוב המאגרים הגאו תרמיים הם בעלי יותר נוזלם מאשר חום, כך שהחדרת נוזלים חזרה לקרקע עלולה לקרר את מאגר החום, כך שיש לבצע זאת באופן מבוקר, או להחזיר את המים במקום מרוחק.  
    
==פוטנציאל ==
 
==פוטנציאל ==
אם מכלילים את החום הנלכד על ידי משאבות חום קרקעיות, ההספק הלא-חשמלי הפוטנציאלי של אנרגיה גאותרמית הוא למעלה מ-100 ג'יגהואט דבר שמשמש למעלה מ 70 מדינות בעולם. בשנת 2005 בארה"ב לדוגמה הותקנו בארה"ב מתקנים בהספק של כ-0.5 ג'יגהואט, ומתקנים נבנו בעוד 11 מדינות אחרות.  
+
אם מכלילים את החום הנלכד על ידי משאבות חום קרקעיות, ההספק הלא-חשמלי הפוטנציאלי של אנרגיה גאותרמית הוא למעלה מ-100 ג'יגה-ואט. דבר שמשמש למעלה מ 70 מדינות בעולם. בשנת 2005 בארה"ב לדוגמה הותקנו בארה"ב מתקנים בהספק של כ-0.5 ג'יגהואט, ומתקנים נבנו בעוד 11 מדינות אחרות.  
   −
יש הערכות שונות לגבי הפוטנציאל העולמי של אנרגיה גאותרמית. לפי מחקר משנת 1999, המחשבה היתה כי דבר זה יספק הספק חשמלי בגודל של 65-138 ג'יגהואט.  
+
יש הערכות שונות לגבי הפוטנציאל העולמי של אנרגיה גאותרמית. מחקר משנת 1999, טוען כי אנרגיה גאותרמית תספק הספק חשמלי בגודל של 65-138 ג'יגהואט.  
    
==בישראל==
 
==בישראל==
שורה 13: שורה 15:     
==קישורים חיצוניים==
 
==קישורים חיצוניים==
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power בויקיפדיה האנגלית]
+
* [http://en.wikipedia.org/wiki/Geothermal_power אנרגיה גאותרמית] בויקיפדיה האנגלית
 
* [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3694542,00.html מחקר: יש חשמל מתחת לאדמה ברמת הגולן] לפי ד"ר אייל שלו, יעל עברי-דראל, ידיעות 30.03.09
 
* [http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3694542,00.html מחקר: יש חשמל מתחת לאדמה ברמת הגולן] לפי ד"ר אייל שלו, יעל עברי-דראל, ידיעות 30.03.09
  

תפריט ניווט