שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 6,484 בתים ,  15:12, 24 במאי 2009
←‏מהותו של חוק ההסדרים: לקוח מתוך ויקיפידה העברית עם מספר שינויים
שורה 18: שורה 18:  
__TOC__
 
__TOC__
 
==מהותו של חוק ההסדרים==
 
==מהותו של חוק ההסדרים==
אישורו של החוק זה מלווה באישורו של חוק [[תקציב המדינה (ישראל)|תקציב המדינה]].  
+
הדיונים בחוק ההסדרים נערכים בדרך כלל במקביל לדיונים ב[[תקציב המדינה (ישראל)|תקציב המדינה]], וזאת משני טעמים עיקריים: ברמה ההצהרתית, טוענת הממשלה כי החוק נועד לאפשר את יישום מדיניותה הכלכלית, כפי שהיא מתבטאת בתקציב. באופן מעשי, מאחר שלפי סעיף 36א לחוק יסוד: הכנסת, אי אישורו של תקציב המדינה פירושו פיזור הכנסת והקדמת הבחירות, הבאתו של חוק ההסדרים לאישור הכנסת ביחד עם חוק התקציב מבטיחה את אכיפתה של המשמעת הקואליציונית גם לגבי חוק זה.
    
לצד הסעיפים שבחוק ההסדרים שבאים לתקן הוראות חוק הנוגעות להוצאה תקציבית, משמש חוק הסדרים גם לשינויים מבניים ורפורמות משקיות התואמות למדיניות הממשלה. שינויים מבניים ורפורמות כאלה נעשים לעתים גם בחקיקה רגילה, שמאפשרת דיון נינוח יותר מאשר זה שמכתיב לוח הזמנים הצפוף של חוק ההסדרים.
 
לצד הסעיפים שבחוק ההסדרים שבאים לתקן הוראות חוק הנוגעות להוצאה תקציבית, משמש חוק הסדרים גם לשינויים מבניים ורפורמות משקיות התואמות למדיניות הממשלה. שינויים מבניים ורפורמות כאלה נעשים לעתים גם בחקיקה רגילה, שמאפשרת דיון נינוח יותר מאשר זה שמכתיב לוח הזמנים הצפוף של חוק ההסדרים.
    
השר הממונה על הגשת חוק זה הוא שר האוצר, הממונה גם על הגשת חוק תקציב המדינה, שכאמור, חוק ההסדרים נלווה אליו.
 
השר הממונה על הגשת חוק זה הוא שר האוצר, הממונה גם על הגשת חוק תקציב המדינה, שכאמור, חוק ההסדרים נלווה אליו.
 +
 +
==תכני חוק ההסדרים==
 +
מטרת החוק מוצגת בסעיף הראשון שלו, שנוסחו השבלוני מודגם בחוק לשנת 2006: "חוק זה בא לתקן חוקים שונים, לדחות את תחילתם של חוקים, לבטל חוקים וכן לקבוע הוראות נוספות במטרה להשיג את יעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2006".
 +
 +
חלק מחוק ההסדרים הם סעיפים הבאים להקטין את ההוצאה התקציבית לשנה אליה הוא מתייחס. בחוק ההסדרים לשנת 2008, למשל, הוראה הקובעת כי תקציב הקרן לקליטת חיילים משוחררים יוגדל ב-50 מיליון ש"ח, ולא ב-80 מיליון ש"ח, כפי שקובע חוק קליטת חיילים משוחררים. בחוק ההסדרים לשנת 2006 נקבעו הוראות לעניין גובה ה[[ארנונה]] בשנה זו.
 +
 +
סעיפים אחרים בחוק ההסדרים עניינם קיצוץ בתקציב בצורה רב-שנתית, ולא רק לשנה אליה הוא מתייחס. למשל, הצעת חוק ההסדרים לשנת 2006 כוללת הוראה לשינוי עדכון [[קצבת ילדים|קצבאות הילדים]] עד שנת 2009.
 +
 +
חוק ההסדרים שימש גם ככלי מרכזי לדחייה או לביטול של חוקים בעלי השלכה תקציבית ניכרת. כך, למשל, בהצעת חוק ההסדרים של שנת [[2008]], הוצע לבטל את החוק שאושר ביולי [[2007]], ושקבע כי [[חוק לימוד חובה]] יוחל עד כיתה י"ב. לעתים, כפשרה, נקבע כי חוק כזה לא יבוטל, אלא שמועד תחילתו יידחה. תחילתם של כמה מחוקים אלה נדחית כמעט בכל חוק הסדרים למשך שנים רבות. דוגמה מובהקת לכך היא החוק להקמת [[בית חולים]] ב[[אשדוד]]. חוקים נוספים שתחילתם נדחתה פעם אחר פעם במסגרת חוק ההסדרים כוללים את [[חוק יום חינוך ארוך]] ו[[חוק השאלת ספרי לימוד]]. השימוש בחוק ההסדרים ככלי לביטול ודחיית תחולת חוקים הצטמצם מאז שהוסף התיקון ל[[חוק יסוד: משק המדינה]], הקובע כי לחקיקה תקציבית (היינו: חקיקה שעלותה למעלה מ־5 מיליון ש"ח) דרוש רוב של 50 [[חבר כנסת|חברי כנסת]].
 +
 +
לצד הסעיפים בחוק ההסדרים שבאים לתקן הוראות חוק הנוגעות להוצאה תקציבית, משמש חוק הסדרים גם לשינויים מבניים ורפורמות משקיות שאינם קשורים בהכרח להוצאה תקציבית באופן ישיר. בחוק ההסדרים של 2006, למשל, נערכה רפורמה ב[[משק המים בישראל|משק המים]], במסגרתו הפכה נציבות המים ל[[הרשות הממשלתית למים ולביוב|רשות הממשלתית למים ולביוב]], ותפקידיה, סמכויותיה והמבנה שלה שונו. בחוק ההסדרים של 2005 בוצעה רפורמה במערך רישיונות ה[[שידור רדיו בישראל#הרדיו האזורי|רדיו האזורי]]. על חשיבותו של חוק ההסדרים למשרד האוצר, ככלי ליישום רפורמות במשק, ניתן ללמוד מדברים שאמר בכיר באוצר על מדיניות משרדו, ולפיהם, "מה שחשוב באמת זה חוק ההסדרים. שם מעבירים את כל הרפורמות שהאוצר רוצה ומכניסים את כל התיקונים"<ref>שלומי שפר, "[http://www.wallatrade.co.il/ts.cgi?tsscript=item&id=1024815&path=111 בלתי מורגש]", וואלה, 15.12.2006.</ref>.
 +
 +
לעתים, מכילים חוקי ההסדרים סעיפים שהקשר בינם לבין התקציב הוא אפסי. כך, למשל, כלל חוק ההסדרים של 2007 סעיף העוסק בסמכותו של [[שר השיכון]] להרחיב מתחמים של פינוי-בינוי, ואילו בהצעת החוק של 2008 נכללו סעיפים שנועדו להסדיר טכנית את ההחלטה לבטל את [[משרד הדתות]], שהתקבלה ויושמה 4 שנים קודם לכן.
 +
 +
הסדרים מסוימים מובאים אך ורק בהצעות חוק ההסדרים למיניהן, והממשלה כלל לא מנסה ליזום אותם בהליך של חקיקה רגילה. דוגמאות לכך ניתן למצוא ברפורמות שונות שהממשלה מנסה ליזום ב[[מועצה דתית|מועצות הדתיות]], או בצמצום סמכויותיה של הוועדה לשמירה על קרקע חקלאית ושטחים פתוחים - מהלך שהממשלה ניסתה לקדם בכמה חוקי הסדרים, והוא צלח בסופו של דבר בחוק ההסדרים של 2006.
 +
 +
בניגוד לרושם המתקבל מהפרסומים בתקשורת הישראלית<ref>צבי לביא, "[http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3471950,00.html חוק ההסדרים ותרגילי הורדת הידיים]", ynet, 16.11.2007 </ref>, לא כל הוראות חוק ההסדרים הן בגדר "גזירות", וחלקן כוללות גם הטבות לציבור. דוגמה לכך היא ההצעה לאפשר גם לעולים שאינם זכאי [[חוק השבות]], הכוונה היא ל[[קהילת בני הפלשמורה|בני הפלשמורה]], ליהנות מזכויות עולים אחרים, כמופיע בהצעה לשנת 2006. בחוק ההסדרים של שנת 2008 בוטל [[מס מעסיקים|מס המעסיקים]].
    
==היסטוריה==
 
==היסטוריה==

תפריט ניווט