שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 28: שורה 28:     
==מדדים לא כספיים==
 
==מדדים לא כספיים==
Mick Common מציע למדוד את הביצועים הכלכליים של מדינות שלא באמצעות הערכה מוניטרית של צבירה חברתית כלשהי, וללא מחירים. <ref>Mick Common, Measuring national economic performance without using prices, [[כלכלה אקולוגית (כתב עת)]]64-1, 2007. p 92-102 </ref>
+
מיק קומון Mick Common מציע למדוד את הביצועים הכלכליים של מדינות שלא באמצעות הערכה מוניטרית של צבירה חברתית כלשהי כלומר ללא מחירים. <ref>Mick Common, Measuring national economic performance without using prices, [[כלכלה אקולוגית (כתב עת)]]64-1, 2007. p 92-102 </ref>
 +
 
 +
קומון מצביע על הבעיות של שימוש במחירים כדי לבצע סכימה של הערך הכלכלי בגלל מחירים חסרים, מחירים בשווקים בעלי כשלי שוק, וצדק בין דורי.
 +
 
 +
לטענתו הכלכלה היא המחקר של הדרך בה אנשים מספקים את הצרכים והתאוות שלהם. היות והמערכת הכלכלית נמצאת בתוך המערכת הסביבתית, הרי ניתן לסכם את המערכת הכלכלית כך: זו מערכת שלוקחת מהסביבה שלה חומרים ואנרגיה, משתמשת בהם יחד עם עבודה והון כדי ליצור אמצעים לסיפוק הצרכים והרצונות של אנשים, ומחזירה חזרה לסביבה כמות שווה של מאסה בצורת פסולת. הסביבה מספקת גם זרם של שירותים לכלכלה על ידי אפשרות לקליטה הרחקה  וטיהור של הפסולת.
 +
 
 +
מדד אחד שקומון מציע ליעילות כלכלית טבעית הוא היחס בין זרם התפוקה של הסיפוק, לבין זרם התשומה הסביבתי
 +
 
 +
E=S/I  כאשר E היא היעילות, S היא הסיפוק המופק, ו-I הוא סך התשומות מהטבע (חומרים , אנרגיה, ושירותים).
 +
 
 +
קומון מעיר שזה לא מדד יחיד, אבל מדד חשוב. כיום הסביבה הטבעית היא משאב במחסור, כך שיש עניין בשאלה באיזו יעילות מנצלים משאב זה. כדי למדוד את הפריון לעובד או את יעילות העבודה במדינה מסויימת, ניתן להשתמש במדד של תמ"ג לנפש כדי לקבל הערכה גסה (שיש לה בעיות שונות כמו אי התחשבות בפנאי). קומון טוען שיש צורך בכלי נוסף של יעילות סביבתית, דבר שיעזור להבין את הפעילות הכלכלית ויסייע בנסיון להגיע ל[[פיתוח מקיים]].
    
==אימוץ מדדים חלופיים על ידי מוסדות==
 
==אימוץ מדדים חלופיים על ידי מוסדות==

תפריט ניווט