שינויים

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 47: שורה 47:  
בסופו של דבר מתכנן חברתי שיגיד "בואו נמשור על כמה שיותר אנשים בחיים, ורק אחר כך נדאג לרווחה של כולם" ומתכנן חברתי שיגיד "בואו נסכום את הרווחה של כולם לפי כמה הם מוכנים לשלם" יגיעו לתוצאות שונות.  
 
בסופו של דבר מתכנן חברתי שיגיד "בואו נמשור על כמה שיותר אנשים בחיים, ורק אחר כך נדאג לרווחה של כולם" ומתכנן חברתי שיגיד "בואו נסכום את הרווחה של כולם לפי כמה הם מוכנים לשלם" יגיעו לתוצאות שונות.  
   −
ברמה העולמית יש דוגמאות מצממרות לזה. הסכום שאנשים במערב מוצאים על גולף או על תספורות הוא הרבה יותר גדול מהסכומים שנדרשים כדי להקטין את רוב התמותה ממלריה, או משלשול (שהורג
+
ברמה העולמית יש דוגמאות מצמררות לזה. הסכום שאנשים במערב מוצאים על גולף או על תספורות הוא הרבה יותר גדול מהסכומים שנדרשים כדי להקטין את רוב התמותה ממלריה, או ממים מזוהמים שגורמים להרג (בעיקר בגלל שלשול) של כ-5,000 ילדים ביום במדינות העולם העניות.
 +
 
 +
בעוד שניתן לעשות מעט ברמה העולמית (כי צריך התארגנות עולמית חזקה כדי לשנות את זה), יש דוגמאות פחות דרמטיות גם בתוך המדינות עצמן. דוגמה אחת היא הזנחת התחבורה הציבורית שרוב המשתמשים שלה הם כרגע האכולוסיה היותר ענייה. בעוד ששיפור התחבורה הציבורית יכול לשפר את המצב של כולם, מי שכרגע מוכן לשפר את התחבורה הזאת הם בעיקר העניים, כשהכסף שלהם מתנגש עם העדפות הכספיות של העשירים יותר שנוסעים במכוניות - ברור שהתקציבים הולכים לפיתוח תחבורת מכוניות ולא לדברים אחרים.
 +
 
 +
אני לא ארחיב. ההסבר הזה לא מסביר את כל ההחלטות הציבוריות , כי חלק גדול מהן נלקח על פי אינטרסים פוליטיים צרים של קבוצות לחץ שונות - נערי אוצר שעומדים להיות מנכ"לים, בעלי הון שהם חברים של שרים, חברי מפלגות וכו'. ועדיין המישור האידאולוגי שמשותף להרבה מאוד אנשים הוא מישור שבו יש זהות מוחלטת בין מה שיעיל כביכול מבחינה כלכלית (גם זה לא נכון אבל זה לרשימה אחרת, השוק לא מראה לנו מה יעיל כלכלית בגלל כשלי שוק רבים מספור), לבין הרווחה החברתית. הזהות הזאת אינה נכונה.
 +
 
 +
באופן אישי אני חושב שצריך לבצע פשרות בין הערכים השונים (דמוקרטיה, שוק, חיי אדם בדור הנוכחי וחיי אדם בכלל הדורות). בכל מקרה אסור להניח למחשבה שמערכת קבלת ההחלטות לפיה כל דולר שווה לאחר היא מערכת נייטרלית ו"טבעית". את הבלוף הזה צריך לפוצץ מבחינה ציבורית.

תפריט ניווט